meg & to små vampyrer Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Glemt litt fra forrigemann jeg... Jenta mi er en del mer urolig enn forrige barnet. Hun er tydelig spent i magen og skriker en del. Hun roer seg kun ned ved å bli bysset (ikke alltid da, men av og til) eller når hun ligger ved puppen. Hun spiser nok og vekten går bra oppover så er ikke noen fare for at det er for lite melk. Hun har også hatt økedøgn og da er hun tydeligere på at det er melk hun skal ha... Hun sover ikke mye eller lenge om gangen, våkner ofte med hylskrik og spent spent mage. Kan det være at hun har magesmerter? Vil det evt gå over av seg selv? Lurer på å prøve å kutte melkeprodukter siden mange sier dette kan hjelpe. Men hvor lenge må jeg belage meg på å ikke spise noe melkerelatert da evt? Hjelp hjelp og andre gode tips og råd tas i mot med glede:)
meg & to små vampyrer Skrevet 17. august 2009 Forfatter #2 Skrevet 17. august 2009 Kan forresten hende det bare er sånn de første ukene og at hun får mer rutiner på saker og ting etterhvert også...?
Neijasså... Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Som mor til tre som alle har reagert med magevondt når jeg har spist melkeprodukter så ville jeg definitivt prøvd å ligge unna det i en ukes tid for å se om hun ble bedre. Men husk at du da må utelukke _alt_ som inneholder melk/melkeprotein fra kosten (altså melk, ost, smør, ferdigmat med melk (pølser, supper, kjøttkaker, etc), ellers så vil du ikke se effekt. Sjekk f.eks. siden www.utenmelk.no. Hvis du ikke ser endring etter en uke på melkefritt kosthold så er det nok ingen effekt i det. Husk å ta kalsiumtabletter hvis du kutter ut melk! Andre ting som det er vanlig at babyer kan reagere på: - sjokolade/sukkervarer/snop (sukk...) - gjærbakst - typiske gassdannende matvarer (løk, hvitløk, erter, kål, etc) - brus - matvarer med kunstige søtningsmidler - enkelte typer frukt (sitrus, druer, etc) - nøtter - reker Ikke alle barn reagerer på alt dette, noen reagerer på ingenting mens andre reagerer på noen få matvarer. Vanligvis holder det med å kutte ut slike matvarer i 3 mnd, men hos noen barn varer det lenger.
meg & to små vampyrer Skrevet 17. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2009 Ja, har gått på melkefri diett tidligere selv, så skal nok klare å holde meg unna evt... Men det jeg lurer på er om det er vanlig at de er litt umodne i tarmene som helsesøster kaller det disse første ukene uansett? Jeg er veldig glad i ost og har helst ikke lyst å ikke spise det. Og til baby er hvor stor må man da leve melkefritt? Så lenge man ammer?
Neijasså... Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 Det kan nok godt være at alle babyer har litt umodne tarmer i begynnelsen, jeg kan bare svare ut ifra mine tre. De har alle sammen blitt veldig mye bedre ved å kutte ut div. matvarer. Umodne tarmer betyr jo egentlig bare at tarmene ikke klarer å håndtere alle typer næringsstoffer. Melkeprotein er visst et av de vanskeligste å spalte og dermed er det mange babyer som reagerer på det. Jeg har bare trengt å leve melkefritt i 3 mnd, da har mine to eldste vokst mageproblemene fra seg (minsta er 3 uker nå, så vet ikke med henne). Ammet så de to eldste til de var 1.5 år uten problemer, med helt normalt kosthold. Er også veldig glad i ost, så det er ikke akkurat moro å måtte kutte det ut. Men - når alternativet hos oss har vært hylskrikende baby i timesvis hvis jeg spiser ost eller nokså fornøyd baby hvis jeg ikke spiser det så er valget enkelt.
meg & to små vampyrer Skrevet 17. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2009 Ja, ikke sant, alles tarmer må jo modnes også.. Ja, er ganske skeptisk til all melkebruken i landet vårt uansett. Men jeg drikker jo bare søtmelk i kaffe/te selv. Ellers er det kulturmelk (som etter sigende skal være lettere å spalte enn søtmelk) og ost som er de mulige melkesynderne her. Kanskje det da er mindre sannsynlig at hun reagerer på melk enn hos ammende mødre som faktisk drikker melk? Hmmm... Og så er det jo ikke så godt å si siden hun er så liten enda, jenta mi da. Ting varierer jo veldig enda. Uff, kan hende jeg lengter sånn etter en sove-, spise- og bæsjerutinert baby med egne mamma-får-fri-til-å-hvile-mellom-slaga-tidslommer at jeg leter litt for mye etter forklaringer. Meget mulig faktisk.
lille sprelle Skrevet 17. august 2009 #7 Skrevet 17. august 2009 bære med hodet i albuen din og kroppen utover armen på magen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå