Gå til innhold

Til deg som jobber i NAV! og til andre som har peiling:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg er i permisjon nå men har blitt spurt av jobben om å hjelpe til av og til.. Men der jeg jobber får jeg ikke vanlig timebetalt, men kun provisjon.

Så om jeg gir beskjed til NAV at feks i desember så vil jeg jobbe litt ekstra, men med dette vet jeg ikke hvor mye jeg kommer til å tjene, hvor mye kan de trekke fra mammapengene? Og vil dem begynne å trekke hver mnd eller kun de gangene jeg jobbet.

kanskje litt forvirrende her, men håper dere skjønner.

Kjipt om dem feks trekker 5000 kr fra mammapengene og så tjener jeg bare 500 liksom!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det egentlig ingenting å si hva du tjener for den jobben du gjør. Det går ikke på inntekten men på antall timer jobbet per uke.

Du må i samarbeid med arbgiveren din skrive en avtale om gradert permisjon.

Feks du jobber 8 timer pr uke. Det er normalt en arbeidsdag. Da tar du 80% perm og 20% jobb. (Utbetalingen fra nav blir da 4 dager pr uke, altså dagsatsen din x 4)

Om du tjener 10 000 kr den dagen du er i jobb eller bare en hundring spiller det ingen som helst rolle. Perrmisjonen din blir da også forlenget tilsvarende hvor mange dager du er i jobb.

Tror regelen for dette er at det må være minst 20% i jobb, dvs en gang i uka. Hvis det er mindre er det pr i dag ikke mulig å legge dette inn i datasystemet. Tror jeg, med mindre noe har skjedd her siden nyttår.

Så alstå, du trenger en plan der du oppgir hvor mange timer pr uke du skal jobbe. Ikke hvor mye du tjener.

Du vil jo uansett ikke tape på dette da alle permdagene til slutt er utbetalt allikevel.

Skrevet

Trodde man måtte avtale tidskonto før permisjonen startet jeg..

Skrevet

neida, det kan man ta etterhvert. Man må vel helst melde fra ca en mnd før graderte uttaket skal begynne, slik at utbetaling blir riktig.

Veldig mange endrer på permisjonen sin et stykke uti, feks gradert, ferie, fedrekvote. Ikke noe problem.

Det er jo ofte litt vanskelig å se for seg hvordan permisjonen skal være sånn på forhånd.

Får man feks sykt barn er det kanskje ikke ønskelig med gradert perm allikevel, eller omvent man ser etter noen mnd at man fint kunne tenkt seg å jobbe litt.

Det er noen regler i arb.miljøloven tror jeg for hvor lang tid i forveien en arbeidsgiver skal ha "søknad" om slik perm.

Tror ikke man har krav på det dersom det ikke passer for arb.giver. ( må ha en god grunn da)

Men sånn i forhold til Nav og utbetaling er det ikke noe problem.

Skrevet

Okay:) Jeg får litt over 10000 kr av NAV i mammapenger.

Om jeg blir ringt opp av jobben på torsdag og dem spørr om jeg kan jobbe i 4 timer på lørdagen, trenger jeg ikke å si i fra til nav da?

Tusen takk for svar:)

Skrevet

jojo. Du må melde fra på forhånd. Du og arbeidsgiveren din må skrive en "avtale" der et står at du skal jobbe, hvor mye og hvilken dato.

Nav skal da utbetale ca 90% foreldrepenger for den uken( tror 4 timer er ca 10% av ei normal arbeidsuke)

Dette er viktig at dere gjør, for dersom det framkommer i etterkant at du har hatt arbeidsinntekt samtidig med full utbetaling av foreldrepenger blir det regnet som svindel.

For å få gradert uttak av foreldrepenger og dermed lenger perm må denne

avtalen være av litt mer varig art. Tror det er min 2 uker eller noe slikt.

Altså 90% foreldrepenger og 10% jobb i feks 2 uker. Det fordi at en "halv dag" ikke kan forskyves i permisjonen. Bare hele dager.

Ble dette litt rotete montro eller skjønte du?

Skrevet

Ja okay, da forstår jeg..¨Eller ikke:P Må jeg jobbe i to uker?

Uff føler meg dum!

Jeg har ikke tenkt til å få lengere perm da, bare jobbe kanskje av og til.

Tusen takk for at du tar deg tid til å forklare:)

Skrevet

Du kan og gjerne jobbe av og til, uten avtale om gradering. Men da må man og melde fra om hvor mange timer man jobber pr uke og så blir man trukket av foreldrepengene.

Som feks at du jobber 4 timer. Da får du foreldrepenger for 37,5 timer - 4 timer som blir 33,5 timer. Omregnet til prosent ca 90% foreldrepenger for den uka.

Det kan du selvsagt gjøre, og det vil jo alltids lønne seg dersom lønna for de 4 timene er høyere enn det du ville fått for de 10% foreldrepengene som du taper.( Men du må og huske på at det skal trekkes skatt for de 4 timene med lønn også.)

Om du gjør det slik holder det at du sender en melding med hvilken dato du skal jobbe og hvor mange timer.

Jeg husker ikke helt hvor lenge en avtale om gradering må være for at den skal kunne legges inn i permisjonen, men tror at det er to uker med 10%

Altså tilvarende 1 uke med 20% ( 20% er samme som en hel arbeidsdag)

Skrevet

Hehe, der forstod jeg endelig gitt!!

Vil bare ikke drite meg ut og bli tatt for svindel osv!

Tusen takk i hvertfall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...