Gå til innhold

Har 120 kr,trenger middagstips for 2 dager..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag skal vi ha blomkålsuppe. Da kjøper jeg en pose kremet blomkålsuppe og suplerer med et blomkålhode. Blir litt mer mat av det. Og så har vi brødskiver med smør til:) Ca 20-30 kr.

I morgen skal vi ha spagetti med pølse(der finnes rimelige pølser til slike skrapede tider;)) og tomatsaus. ca 30-50 kr.

Da er vi tre til middag, 2 voksne og et barn:)

Har du også dette, så går du i pluss:)

Skrevet

lag pastasalat. nam

Skrevet

Til hvor mange?

Med utgangspunkt i egen meny, til to voksne + to barn (snart 8 og 12 år):

DAG 1

Kjøttboller i karrysaus m/stekte epler og potetstuing

500 g kjøttdeig (kr 25,00)

2 dl H-melk (kr 2,50)

50 g hvetemel (kr 0,50)

125 g løk (kr 1,00)

1 egg (kr 1,50)

1/2 dl fløte (kr 2,50) (kan til nød byttes ut med H-melk + litt smør)

1 kg poteter (kr 6,00)

2 dl h-melk (kr 2,50)

1/2 kg epler (kr 6,00)

Salt, pepper, margarin, karry (kr 2,00)

I alt kr 49,50

DAG 2

Seibiff med løk, poteter og revne gulrøtter m/sitronsaft og rosiner

600 g seifilet (kr 21,00)

600 g løk (kr 5,00)

100 g bakemargarin (kr 2,00)

1 kg poteter (kr 6,00)

1 kg gulrot (kr 8,00)

50-75 g rosiner (kr 2,00)

Salt, pepper, sitronsaft (kr 2,00)

I alt kr 46,00

Totalt for 2 dager kr 95,50...

Skrevet

Fiskekaker, poteter og gulrøtter

Kjøttkaker (euroshopper e.l), poteter og gulrøtter

Forutsetter at du kan lage og har mel, smør allerede til å lage brun/hvit saus selv.

Skrevet

Har du noe i skapene og evt. frysa di hjemme da? Og hvor mange skal du lage mat til?

Hønsefrikasè (kylling er mørere)

1 stk kylling/høns ( i frysedisken) ca. 30,-

1 pose gulrøtter ca.15,-

2,5 kg first price poteter ca. 25,-

Litt smør og hv.mel til å lage frikasesausen + kraften fra du kokte kyllingen/høns. Kok kylling i vann som dekker den, til den er ferdig, ca. 1 time. Ha i gulrøtter i skiver når det gjenstår 15-20 min av koketiden. Rens kyllingen. Lag saus slik jeg har sagt, med smeltet smør, mel og kraft fra kyllingen. ha oppi gulrøttene og den rensede kyllingen. Server med poteter.

Kjøttpølser

500g first price kjøttpølser ca. 25,-

1 pose gulrøtter ca. 15,-

poteter har du alt kjøpt

Del pølsene i 2 på langs. Stek dem i stekapanne. Kok poteter, og riv gulrøttene på rivjern.

Skrevet

1 pakke frossen lapskausblanding- varmes i vann med en buljongterning eller to, og tilsettes litt oppskåret First Price-pølse (billig, husker ikk pris). dette er faktisk utrolig godt også.

Pannekaker er billig, om du har egg og melk. Det samme er risengrynsgrøt.

Skrevet

14.02, du kan da ikke regne det sånn!

Har man 120 kr. og ikke margarin så får man jo ikke kjøpt 100g margarin, men man må kjøpe hele pakken, da kommer det jo på mye mer!

Skrevet

Det er billig fisk i fryseren på Rema. Kjøp poteter i løsvekt samt frosne grønnsaker så har du et godt måltid.

Andre dag: Risengrynsgrøt, billig og godt:)

Skrevet

Ja, dersom du skal regne "innkjøp for 120 kr "og har INGENTING i skapet fra før er jeg enig. Men det er da normalt at man har NOE av dagens meny i skap og kjøleskap fra før, slik at man ikke trenger å kjøpe alt som skal forbrukes. Andre ting har man ikke og må kjøpe 4-dobbelt av...

Noen varer heter her "basisvarer": Mel, smør, krydder, egg, poteter... Disse regner jeg FORBRUK av, ikke hva jeg må kjøpe inn. For blir middagen 20 kr dyrere fordi jeg må kjøpe 250 g karry? Jeg har ikke tenkt å bruke 250 g nå av den grunn, men jeg har tenkt å bruke opp alt i løpet av et halvt års tid! Skal jeg da regne at i første middag koster karryen meg 20 kr, og at i de 49 andre er karryen gratis? Skulle jeg regne slik, ville vi leve billig i mange uker og svindyrt i noen! Da har vi nemlig uker med husholdningsbudsjett på under 100 kr, og uker med budsjett på 4000 kr! Men maten er temmelig den samme :)

Selv om jeg har noe på lager, må jeg jo likevel regne det dette koster, slik at jeg kan legge av penger til neste innkjøp. Gjør jeg ikke det, får jeg pluselig et problem den dagen jeg skal ut med 600 kr i poteter i eller 200 kr i margarin.

Men er utgangspunktet at man har 120 kr i penger i lommeboka og tomme skap, vil jeg jo si at man har et problem. Et par kryddeglass og en 10-kgspose med poteter og det er tomt i pengepungen.... Da blir det dårlig med middag :)

Men OK, skal jeg regne at alt må kjøpes, MÅ jeg ha:

1/2 kg kjøttdeig 25,00

1/2 l H-melk 7,00

3/4 kg løk 6,00

2 kg poteter 14,00

1/2 kg epler 6,00

1 kg gulrøtter 8,00

600 g seifilet 21,00

1/2 kg bakemargarin 9,00

Dette blir kr 96,00 og dette MÅ jeg ha for å få spiselig mat.

Utover dette ØNSKER jeg karry, salt, pepper, sitronsaft, rosiner, mel, egg og fløte for å få fullgod middag. Så her får jeg da bare prioritere hva jeg ønsker mest. For min del ville valget blitt salt (kr 6) og mel (kr 10), forhåpenligvis også karry om dette finnes i små og billige pakker til maks kr 8.

Maten blir spiselig uansett hva man velger å prioritere og langt utover "middag" av typen 1 pk tomatsuppe + 1 brød. (da blir det mye brød og lite suppe, grønnsaker er fraværende). Men den blir ikke FULLgod.

Skrevet

Lag betasuppe, så lager du så mye at du kan varme opp igjen i morgen. (Oppvarmet betasuppe er bedre enn fersk;)

Du trenger potetet, gullerøtter, kålrot og noe kjøtt (f.eks pølser) Kok i hop, Kan tilsette noe buljong hvis du vil (jeg syns egentlig det er best uten) forbausene godt.

Skrevet

Lurer fremdeles på hvor mange HI skal lage middag til, og om h*n har noe hjemme fra før, slik som basisvarer.

Skrevet

grøt en dag, og hjemmelaget pizza den neste?

Skrevet

spis pølser + euroshopper lapskausblanding (frossen)

kjempegodt.. og kommer på rundt 45kr totalt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...