Gå til innhold

Jordmor hadde en mulig forklaring på klikkelydene

Anbefalte innlegg

Skrevet

som jeg hører av og til. De kommer visstnok ikke fra babyen, men fra de ulike lagene vi har rundt magen; fett, muskler, og en slags hinne. Når lagene beveger seg, kan det visstnok oppstå klikkelyder. Men helt sikker kunne hun ikke være.

Ellers er jeg glad for at alt var bra på kontroll, jeg har ikke sprengt kurven slik jeg trodde, men ligger i det øvre sjiktet.:) Hun reagerer heller ikke på at jeg har lagt på meg mye. Og vi er enige om at jeg skal trappe ned på jobb, hun foreslo 2 dager, men jeg vil ha 1 foreløpig. Må bare til lege en tur første:) Altså trappe ned fordi jeg er sliten og har en del plager. I morgen har vi ul, blir så spennende¨å se om morkaka har flyttet seg! Og hun sa at forliggende morkake og foranliggende morkake er akkurat det samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åh er forliggende og foranliggende det samme? jeg trodde at det var at den ene ligger forran åpningen mens det andre betyr at den ligger på fremsiden av magen?(hvis ikke så bør jeg kanskje en tur til UL jeg også fordi jeg har den liksom forran på magen i følge ordinær UL).

Skrevet

Nei det er ikke det samme. Jeg har foranliggende morkake. Som vil si at den ligger på fremsiden av magen, slik som din. Forliggende morkake er når den delvis eller helt dekker åpningen..

Det er kun de som har den sist nevnte som sjekker om den fortsatt dekke åpningen.

Jeg tror at jm sikkert har ment at de bruker begrepene om en annen. For det er to forskjellige ting. Men ikke alltid like lett å vite hva som er hva..

Men jeg har iallefall fått den forklaringen her.

Skrevet

ja jeg sjekket på nettet og fant samme info som du skrev nå ella:)

*lettet*

Skrevet

Bare et innspill:

Forliggende og foranliggende morkake er IKKE det samme.

Flott at alt var bra, og morsomt å høre forklaring på klikkelydene.

Skrevet

Vel, jeg spurte henne spesifikt om hva jeg skulle kalle det, morkaka mi ligger ikke på fremre vegg, men foran åpningen (den gjorde det på ord.ul da). Da sa hun at forliggende og foranliggende morkake var akkurat det samme. Men det kan jo tenkes at hun tar feil der. Ikke vet jeg:) Det er uansett forvirrende at de skal bruke to begreper som ligner så på hverandre, like greit å si placenta previa, el previa marg som det står hos meg.

Skrevet

Mens foranliggende morkake heter placenta anterior.

Mange som surrer og blander disse begrepene, men veldig merkelig at en jordmor tuller med sånt. Det er helt klart forskjellig ting, ja.

Vel, vel. Her inne får vi jo som regel orden på det meste da ;) he he

Skrevet

Så foranliggende morkake=placenta anterior=at morkaka ligger på fremre vegg? Det var noen her inne som sa motsatt da hehe. At forANliggende morkake betyr at den ligger foran utgangen;) Nei, jeg tror vi får holde oss til latinen jeg.

Ang. jm, hun er bare et menneske da:) Jeg liker henne ganske godt, og synes hun er veldig grei. Er ganske så fornøyd med henne, til tross for at hun kanskje har surret her.

Skrevet

ekke greit med alle de uttrykka altså:P

men jeg har placenta anterior og det er ikke forran åpningen i hvertfall:)

Skrevet

Det første du sier er riktig. Placenta Anterior= morkaka på fremre vegg= forANliggende!

Ja, himmel og hav, det har da lite å si for hvor dyktig hun er ellers. Alle kan snuble, også vi i helsevesenet. Og av og til kan det jo gå litt fort i svingene. Men jeg er altså veldig sikker på dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...