Gå til innhold

Permisjon- må mannen ta sine 10 uker til slutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har lønnsjustering 3 dager etter at han starter på sine 10 uker. Det er en regel som sier at dersom det blir foretatt lønnsjustering i permisjonstiden vil disse begynne å gjelde først etter at han er tilbake. Det betyr at dersom han tar de siste 10 ukene av permisjonen taper vi den "justerte lønnen" hans i nesten 10 uker. Går det an å si at han f.eks tar sine 10 uker tidligere i permisjonen, f.eks midt i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far kan ta sine 10 uker når som helst slik jeg har forstått det med unntak av 3 uker før og 6 uker etter fødselen som er forbeholdt mor :)

Skrevet

så vidt jg vet så er det fullt mulig at han tar dem ut tidligere, men da må du ta ferie i de daene han har permisjon, fordi NAV kun utbetaler 1x 100% permisjon av gangen.

Vi vil gjøre det slik at vi tar ut "gradert" permisjon for pappaen f.o.m nyttår, da tar han 1 dag pr. uke, hvor jeg da tar 1 dag ferie pr uke slik at det er mulig.

Han kan også søke om å få utsatt hele eller deler av permisjonen innenfor de 3 første årene til barnet. Dette å søkes om skriftig før din permisjon ender.

Det er det jeg har fått av info hos NAV om dette,

håper det kan hjelpe dere!

Lykke til!

Skrevet

Far kan ta sine ti uker når som helst, bortsett fra 3 uker før og 6 uker etter fødsel. Om far velger å ta sine ti uker midt i din permisjon, så må du enten ta ferie, eller gå tilbake i jobb i de ti ukene, eventuellt om du har en ordning med din arbeidsgiver hvor du kan ta 10 uker ulønnet permisjon.

Permisjonen kan jo også deles opp, om han tar 1 uke nå og 1 uke senere, eller 5 og 5 uker osv osv.....

Mulighetene er mange, men som trilletroll sa, nav betaler bare ut foreldrepenger til en av dere om gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...