Gå til innhold

Noen med små som har ekstrem atopisk eksem samt allergier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt lyst å få kontakt med dere som har det og har litt erfaring med dette. Jeg har en på 1 år. Han har vært plaget siden han var født. Vi bruker kortison og myyyyyyyyyyyyyyyyyyye fuktighetskrem, men det går aldri bort. I løpet av sommeren har vi fått påvist allergi mot husdyr, midd og har erfart at eks egg ikke bør gis(fikk elveblæst og diare av det, men reagerer ikke på bræd,vafler, pannekaker med egg i bare rent egg). Jeg føler meg kunnskapsløs og fortvilet og vet ikke hvor jeg skal begynne for å hjelpe han. Har lurt på homeøpati og annet.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd karbamidkrem? Det er et legemiddel for ekstremt tørr hud og som gir massa fuktighet. Karbamid 20% skal det være, finnes i kjøleskapet på apotek.

Vi ble anbefalt dette av en hudspesialist (lege) til vår ekstremt atopiske sønn og vi har ikke trengt kortison etter dette.

Skrevet

Det skal jeg prøve:) Prøver ut det meste nå:)

Skrevet

Noen som eks har erfaring med "canoderm"??

Skrevet

Hei!

Jeg har selv slitt med atopisk eksem over hele kroppen siden jeg var baby og jeg er allergisk mot det meste.

• Første bud: kun ren bomull innerst mot huden. Trange klær er drepen, da klør det. Bruk klær som puster :)

• ikke re opp senga. Midd liker seg der det er mørkt og lunt, heng heller opp dyna. Legg sengetøyet i fryseren et par timer for å drepe midden.

• sol og saltvann gjør underverker.

• unngå parfymerte produkter, bruk f.eks neutral sine produkter når du vasker klær og sengetøy.

• ikke tørk klær ute når det er pollen i lufta.

• bade i kaliumpermanganat (apoteket), det tørker ut eksemen (vet ikke om det er for små barn da, men...)

• elocon. Det er det eneste som hjelper for meg, men det er sterke steroider. Kusina mi har fått vedtak på en krem som heter ellidel (tror jeg det var), og den har gjort underverker for henne.

Allergiene må man nesten bare lære seg å leve med og håpe på at man vokser det av seg.

Lykke til videre :)

Skrevet

Hei Sumi. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Det aller mest visste jeg fra før. Har ingn erfaring med dette selv så sikkert derfor alt føles så uovrkommelig eks det å bare akseptere allergier.... Særlig når jeg er usikker på hva annet han ikke tåler. Reagerer på alt hele tiden....

Er redd langtidsvirkninger av kortison samt lurer på hvirdan det er med inntak av nok vitaminer, mineraler etc når jeg skal fjerne matvarer fra kosten for å finne ut hva han kan spise eller ikke....

Skrevet

Har du allergitestet ham? Hvis ikke burde du gjøre det aller først.

De på allergiklinikken på ullevål hvor vi var, sier at kortison ikke gjør noen skade så lenge man bare smører på de områdene som er skorpe på, og ikke smører på frisk hud.

Vi trodde sønnen vår var allergisk mot en mengde varer, men da vi testet ham når han var 1 år, viste det seg at han bare hadde eggallegi.

Lykke til med sønnen din! Det er ikke gøy å ha det slik og ikke å vite. Been there done that:)

Skrevet

Hei, begge mine døtre har atopisk eksem, den eldste hadde forferdelig mye. Hvor bor du? Jeg bor i Oslo og har en barnelege vi er veldig fornøyd med. Hun har et fantastisk opplegg som fungerte kjempebra på datteren vår. Veldig tidkrevende, men verdt det synes vi! Du kan skrive til meg privat hvis du er interessert i "oppskriften", men bare hvis du er villig til å bruke kortison. Det er det eneste som fungerer for å bli kvitt eksemet som allerede er der. Når det er borte kan du vedlikeholde huden uten kortison. Skal love deg at alternativet er verre en å bruke kortison. Mannen min hadde en mor som var kortison-skeptiker og har fått huden ødelagt pga arr og fortykninger. Kan nesten ikke åpne hendene fordi huden har blitt så stram. Så for meg er det liten tvil om hva som er best når man først er så uheldig å ha fått svineriet!

Skrevet

Tusen takk for svar. Han er testet for noe, men ikke mat. Har eggeallergien gått over?

Skrevet

Påsmeltigjen: Tusen takk for svar. Vi bruker Korison ja.Har dine blitt kvitt eksemen? I så fall når? Her har vi i tillegg en form for eksem som heter Keratosis pilaris og den virker ikke kortisom på. Håper den til slutt vil "brenne ut".

Skrevet

Jeg fikk en kjempebra brosjyre sist vi var hos allergilege, der stod det mye tips om hva eksembarn kan reagere på. Minsten her blir tydelig verre av tomat og sitrus. Hund og varme (som f.eks den perioden her på østlandet med over 30 grader - han så ikke ut stakkar).

Ellers behandler vi med kaliumbad, elocon og vanlig fuktighetskrem. Nå er han stort sett bra med mindre han får noe av det han ikke tåler.

Skrevet

Sjiraff: dt er AKKURAT de samme tingene jeg merker at min lille ikke tåler. Er det slik frmdeles og hvor gammel er han?? Er det sannsynlighet for at han vokser det av seg? Finnes brosjyren du snakker om på nett?

Skrevet

dytte. håper dere kan svare:)

Skrevet

Har du prøvd Phenamin mikstur? (allergi medisin som kan dempe irritasjon på huden og kløe)

Skrevet

Min sønn har nesten vokst av seg eggallergien nå, han er 2.5 år.

Vi brukte også phenamin mixtur i visse perioder da det var virkelig ille, men etter å ha behandlet først med kortison og så med karbamid 20% så holdes eksemet i sjakk. Nå bruker vi bare karbamid og det holder det borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...