nr: 4 lille tulla Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 ingen som er bekymret for det her da? jeg er veldig bekymret for å få det, svineinfluensa og gravid hjææælp.
NurseShark Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 Hei, Joda her inne er vi bekymra for ganske mye, også for svineinfluensa. Men det er sånn som med andre saker i verden (som global oppvarming, finanskrise eller fugleinfluensa) vi klarer ikke å holde bekymringsnivået oppe så lenge av gangen.... Heldigvis!! Men hva kan man gjøre annet enn å passe på hygienen og håpe på det beste?? Det hjelper ikke oss eller det groende fosteret å bekymre oss, selv om det er oftere lettere sagt en gjort. Jeg skulle faktisk etter all skremselspropaganda gjerne sett at gravide som hadde hatt viruset stod frem og sa at det hadde gått bra med dem slik at vi heller kunne ha troen på at det ikke er så ille. Vi klarer oss nok alle sammen:-) Og det er jo godt å vite at jeg fremdeles ikke kjenner noen som har hatt influensa.. Noen andre som kjenner noen som har hatt det og kan dele solskinnshistorier?
lillebie på`n igjen Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 hei jegh ar svart i flere av svineinfluensa trådene bakover i trådene her på 2. tri for 2-3 uker siden fikk jeg påvist svineinfluensa- det var som å ha en vond influensa- men det var aldri noe fare for hverken meg eller han i magen ) sykehuset Ahus var strenge på at tamiflu skal ikke gravide ha- så jeg ble behandet med antibiotika for å unngå lungebetennnelse da jeg var ganske tett i brystet! Etter en uke i senga og en uke til med hangling og hosting er jeg nå helt frisk! og jeg var en av de som var mest redd for hele greia! sprita meg ofte på henda, unngikk t banen osv osv...enda var jeg den første på mitt hjemsted som fikk påvist dette svineriet ! Så jeg ville ikke bekymret meg så grådig ) hadde jeg visst det var dette jeg fryktet så færlt så hadde jeg ikke bekymret meg så mye i første omgang!
T+H+T Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Jeg har hvert hjemme i syv dager med mistanke om svineinfuensa.Har vert syk med feber vond hals heilt uttslit.Mye hodeverk.Fikk tamiflu den dagen eg ringte legen min.Er spent på svaret jeg skal få om noen dager. Er 16 veker
T+H+T Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 Jeg fikk tamiflu men har ikke fått svaret enda.Fikk beskjed at det ikke var farlig for den lille.Spørte mange ganger.Var redd for å skade den lille.Men nå blei jeg bekymret når jeg leste ditt innlegg.
sillyfilly og Olivia Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Jeg jobber i apotek. Og har fulgt nøye med på utviklingen til denne svine influensaen. Den er ikke farlig!!! Dødeligheten er 0.4 %. Det er AKKURAT det samme som vanlig influensa. Slapp av kvinner Barnet deres er trygge i magen. Så lenge du får oppfølging av legen går det helt fint Grunnen til at vi blir så syke er pga ingen av oss har hatt den før. Mens den "vanlige" influensaen har de fleste av oss hatt, og enten blitt immune eller vi reagerer ikke så kraftig på den. Når det gjelder Tamiflu. Årsaken til at leger er forsiktige med dette til gravide er fordi vi ikke har nok studie på at det ikke er farlig for fosteret. Når de har studert på dyr så har ikke det vist noen skadelig effekt, så SANNSYNLIGVIS er det helt ufarlig.
nr: 4 lille tulla Skrevet 17. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2009 Tusen takk for svarene, det hjalp litt. Er ikke like bekymret nå som før, men bare litt ;) er ikke bare bekymret for meg den lille i magen, men de tre andre barna har jo astma. Så er litt bekymret for de
NurseShark Skrevet 17. august 2009 #8 Skrevet 17. august 2009 Jeg er skjønner bekymringen din, jeg er kun snart i 5the måned og puster ekstremt tungt på kvelden og er andpusten bare jeg går opp en trapp,. Så med lungekapasitetenn min nå er jeg ikke klar for noe lungebetennelse for å si det sånn. Men godt å høre at det finnes noen som har "vært igjennom det" og at det gikk fint..
anneluna Skrevet 17. august 2009 #9 Skrevet 17. august 2009 hehe, jeg er faktisk ganske god på å holde bekymringsnivået oppe. men nå har jeg lovt kjæresten min at jeg skal prøve å la være å bekymre meg for svineinfluensaen. det er som du sier ikke annet å gjøre enn å være litt forsiktig med folkemengder, vaske hendene og ikke henge ut med influensasyke. får man svineinfluensa, så går det bra. uansett om man får tamiflu eller ikke. svigerfar er lege og har lest masse om tamiflu og gravide i det britiske medisinske tidskriftet LANCET. han har sendt meg en pakke som jeg har liggende i tilfelle jeg skulle bli syk, så han anbefaler iallefall det. er egentlig ganske sint på skremselspropagandaen. ei annen gravid jeg vet om har isolert seg helt, og vil ikke gå ut. det synes jeg er trist. man må jo være sammen med kjæreste og venner når man er gravid.
Småtorsk Skrevet 17. august 2009 #10 Skrevet 17. august 2009 Hørte på radioen i dag morge en lege/forsker som var tidligere leder for Influensainstituttet I Norge eller noe som sa at dette var en MILD influensa og var rasende på dramatiseringa media og tildels myndigheter har stått for. (Husker dessverre ikke nøyaktige navnet på mannen eller instituttet, jeg dusja samtidig og fikk ikke alle detaljer.) Jeg har undersøkt en del, og kommet til den konklusjon av svineinfluensaen er noe av det siste vi trenger å bekymre seg om. Den er, som mye annet, litt farligere for gravide en for andre, men totalt sett er den veldig lite farlig. Det er mer fornuftig å være redd for trafikkulykker på vei til jobb, tenker jeg, (Hvis du søker på "svineinfluensa" her inne, finner du en del tidligere tråder hvor jeg og flere andre svarer om konkrete medieoppslag og sånt.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå