Gå til innhold

Når flyttet dere babyen deres inn på eget rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å legge lillegutt inn på eget rom. Han er 4mnd gammel og har sovet rundt (fra kl 19 til kl 06) i en mnd nå.

Er det for tidlig å legge han på eget rom? Rommet hans er vegg i vegg med vårt soverom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi flyttet ham på eget rom da han var 5 mnd. Jeg synes ikke 4 mnd er for tidlig, jeg synes ikke en dag gammel er for tidlig heller, man må finne ut hva som passer barnet og foreldrene best.

Skrevet

mini flytta over fra vugga hos oss til spinkelsenga på eget rom når han var 3 mnd. også vegg i vegg:) har funka supert!:)

Skrevet

Hun nærmet seg 5 mnd da hun flyttet over på eget rom. Vi hadde gjort det før hadde det ikke vært for at vi måtte pusse det opp først. Hun ligger vegg i vegg med oss.

Noe av det beste vi har gjort. Både hun og vi sover mye mye bedre:)

Skrevet

Jeg har en liten baby på 3 mnd som i likehet med sine tre eldre søsken ikke vil bli flyttet på eget rom før han er rundt året gammel. Liker best å ha de i nærheten når de er så små slik at jeg hører det hvis noe skulle være galt. Så for meg er 4 mnd for tidlig selv om jeg kanskje kunne vurdert det rundt 8-9 mnd alder.

Skrevet

Hva som er for tidlig for dere er jo opp til deg og familien. Men for meg ville fire måneder vært alt for tidlig. Landsforeningen uventet barnedød anbefaler at babyen ligger på foreldrenes rom i hvert fall det første halvåret, som et ledd i det å forebygge krybbedød:

"La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving

Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Etter de første fire-seks månedene kan det være at foreldrene ikke sover godt nok fordi de våkner av barnets lyder. Da må man vurdere andre søvnrutiner for barnet eller mor/far. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær."

Link: http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/2ADC72B93E4A725541256BE4004561C9?OpenDocument

Småtten min er sju måneder og sover fremdeles i egen seng som står klin inntil dobbeltsenga vår, på min side. Der kommer han til å sove noen måneder til, og deretter vil han flytte til et lite rom som henger sammen med vårt rom, uten dør mellom. På sikt vil det vel bli satt inn dør der, hvis gubben får det som han vil. Jeg synes det er trygt å ha ham så nær om natta mens han ennå er så liten. De blir så alt for fort store, disse småtassene, så det er ikke mange månedene det dreier seg om.

Men igjen: Bare du og familien kan vite hva som kjennes riktig for dere.

Skrevet

Vi bor i en to-roms og derfor sover vi på samme rom enda. jenta er 9 mnd. VI har lyst til å flytte til en større leilighet, men vet ikke om vi har økonomisk mulighet for et større lån enda. Vi koser oss på samme rom, endelig sover jenta gjennom natta og er rolig og forstyrrer oss lite.

Syns det er litt trygt å ha henne hos oss, av de samme grunnene som nevnt over;)

Skrevet

Tusen takk for svar! :) En av grunnene til at vi har lyst til å flytte han inn på eget rom er for å få litt mer samliv igjen. Føler liksom ikke for å ha sex når lillegutt ligger rett ved siden av og kan våkne når som helst! Og nå som sambo er tilbake på jobb etter ferie våkner tassen kl 6 hver morgen når vekkerklokka går...

Vi får ha han inne hos oss litt til tenker jeg, og så flytter vi han kanskje om ett par uker eller no. Er jo koselig å ha han der også.... :)

Skrevet

Flyttet førstemann på eget rom da han var 4 mnd. Minstejenta er bare 2 måneder, så hun ligger inne sammen med meg fortsatt.

Skrevet

Lillegutt ble flyttet ut av rommet vårt etter 1 uke! hehe, det funket IKKE! Han sov da rett utenfor soverommet vårt i lekegrinden i 2 mnd og så inn på eget rom. Dette har funket kjempe bra hele veien:)

Han bråker sykt mye om natten og våkner kjempe lett. Når vi deler rom på turer/ferie starter dagen ca 2 timer tidligere enn når vi har han på eget rom. Han er 11 mnd nå.

Men han våkner nok litt tidligere enn hva vi merker, han leker gjerne i sengen med bamsene sine og prater med seg selv. Så begynner han å hoie når han er lei og da tar jeg han inn til meg:) så koooooser vi i senga og herjer litt.

Men nestemann må nok sove inne hos oss lenge, vi har bare 2 soverom i leiligheten;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...