Gå til innhold

Spm om amming og "nærhet til barnet".

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ofte i ammedebattene at det snakkes om å skape nærhet til barnet / nærhet mellom mor og barn.

Og da lurer jeg på ... er det virkelig noen som tror at barn som ammes har større nærhet til sine mødre enn barn som ikke ammes? Og at barn som ammes til de er to har større nærhet til sin mor enn dem som kun ble ammet frem til 12 mnd?

Det er jo ikke det at barnet har puppen i munn som skaper nærhet mellom en mor og hennes barn. Den nærheten kan man da vitterlig få uansett metode for mating (pupp, flaske, sonde, fast føde ... you name it).

Kan noen ev. forklare meg hva denne nærheten "er for noe" og hvordan den skiller seg fra nærheten som f.eks flaskebarn får?

Ikke ute etter å krangle, bare veldig nysgjerrig siden jeg føler jeg får like god nærhet til barna mine når jeg flasker som da jeg ammet. Så jeg lurer litt på hva det egentlig er snakk om her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker på oksitoksin, et hormon som skilles ut ved amming, hudkontakt og kjærtegn. Flaskemating kan gi mye av det samme med hudkontakt mellom mor/far og barn! Babymassasje, masse kos.

Skrevet

Er det hos barnet eller mor (ev.begge) dette skilles ut?

Jeg mener også at øyekontakten man får med barnet ved flaskemating er uvurderlig, bare det å ha en "stille samtale med øyne og smil. Og som du nevner er jo hudkontakten tilnærmet den samme om man legger til rette for det.

Men er det faktisk sånn at nærheten til mor er større hos barn som ammes (i den grad det kan "måles") og at de som ammes lenge er mer knyttet til mor enn de som ammes kortere?

Skrevet

Jeg har i grunn tenkt mye av det samme som deg når det gjelder dette. Selv har jeg gitt både pupp og flaske siden han var 2 mnd (han er 7 mnd nå) og føler matstunden er like "nær" og kos uavhengig av om han får flaske eller pupp. Noen ganger er også flasken mer kos, for da får vi lettere øyekontakt og jeg får ikke vondt om han biter litt, hehe! :)

Skrevet

"Men er det faktisk sånn at nærheten til mor er større hos barn som ammes (i den grad det kan "måles") og at de som ammes lenge er mer knyttet til mor enn de som ammes kortere?"

Selv ble jeg ammet i to mnd før min mor gikk over til flaskemating. Og vi har alltid hatt et veldig nært forhold, mye nærere enn flere av de venninnene mine som ble ammet lenge. Helt ærlig så tror jeg at et godt og nært forhold mellom mor og barn bygges på mange flere ting enn bare amming/ikke amming.

Skrevet

Helt enig med deg der.

Og egentlig er det en bagatell å "henge seg opp i", men når det gjentas så ofte i disse debattene måtte jeg bare spørre for å finne ut av om det virkelig var noen påviselig forskjell :-)

Nærhet til ens barn, hvordan man går frem for å få det og i hvor stor grad man vektlegger det tror jeg er veldig individuelt. Og jeg har hardt for å tro at ammende mødre kan føle noen sterkere nærhet til sine barn enn jeg gjør til mine kun i kraft av ammingen.

Og som du også nevner følte jeg også at det var mye lettere å skape nærhet til og kontakt med barnet når jeg ga flaske enn da jeg ammet (eller eg. prøvde å amme).

Skrevet

Det er økt hormonnivå hos begge parter.

Nå er det forskjell på flaskematere, om man virkelig tar tiltak og har en (bar) armkrok mot barnets hud og god øyekontakt (jeg måtte slutte å amme da barnet mitt var 15mnd og opplevde da disse gode flaskestundene ;) ), så kan man komme langt på vei!

Andre flaskematere gir flasken til barnet så det holder selv i stolen/vognen sin-ikke akkurat det samme... Det er kanskje det de refererer til...?

Tilknytning er komplisert. Langtidsammede barn og andre godt tilknyttede barn er faktisk forbausende selvstendige, kanskje omvendt av hva man skulle tro. Barn som er mindre tilknyttede til mor/far (slik man forstår ordet her) kan faktisk være mer klengete og usikre.

Men lite/ingen amming tilsier IKKE at det ikke går å bli tilknyttet til barnet sitt altså!

Skrevet

Jeg sluttet å amme da sønnen min var fire uker. Nå er han 7 mnd og når jeg gir ham flaske lekker jeg melk så det holder. Det betyr vel at oksytocinet strømmer ganske bra hos meg også?

Skrevet

Hehe, ja utdrivingsrefleksen lever sitt eget liv!

Jeg får tilogmed "sympatiutdriving" (selv om jeg ikke har ammet på tre år), kjenner det trekker seg sammen i brystet, ved gråtende/ammende spedbarn - rart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...