Gå til innhold

Noen som studerer på universitetet?? Trenger litt hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk glipp av et informasjonsmøte som jeg skulle ha vært med på, og gikk nok glipp av en del informasjon.. Nå sliter jeg litt med å finne informasjonen på egen hånd, jeg finner feks timeplaner men det står ulike grupper og jeg vet virkelig ikke hvilken gruppe jeg hører til osv.

Får litt angst her, er føste gang jeg tar høyere utdannelse og alt virker så nytt for meg.. Spurte en som går på samme studie som meg nå og håper hun orker å hjelpe meg her..

Føler meg alt dum som ikke har fått med meg viktig informasjon og alt virker så nytt og komplisert på universitetet, har presentasjonsangst og for at jeg ikke skal lykkes med studier..

Så spør dere her nå er det virkelig tøfft å studere på universitetet, er det vanskelig å komme seg igjennom??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke umulig å komme seg igjennom studier på universitetet, langt i fra :-)

Hvor "enkelt" man kommer seg igjennom avhenger nok både av studie og hvordan du er som person. Jeg synes 1. semester var tøft.. skal begynne på mitt 7. semester nå og alt har blitt "rutine". Eksamenstiden er alltid beinhard (spør du meg), men ikke gå å gru deg! Det fikser du :)

Skrevet

Det varierer fra studie til studie hvordan påmeldingen foregår, men som oftest er den i studentweb. Har du sjekket der?

Ellers ville jeg ringt til infosenteret til det fakultet du tilhører og hørt om alt stemmer.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilket fag du tar. Noen fag er beinharde, andre fag er "snillere". Jeg hadde en fantastisk tid på universitetet. Hadde masse tid med venner i noen perioder, og i andre perioder satt jeg som en eremitt og leste.

Og jeg lover deg: Du er IKKE den første som har mistet et infomøte. Se på nettsidene til universitetet på sidene for ditt fag. Der kan du se hvem som er kontaktperson for ditt fag. Du kan ringe eller maile den personen for å få info om hvilken gruppe du er på osv. Alle har forståelse for at universitetet kan virke stort og skremmende for mange nye studenter, og de er kjempehyggelige når man kommer med sine spørsmål.

Masse lykke til. Dette klarer du :D

Skrevet

Jeg følte det også sånn med en gang jeg begynte. Sleit med å skjønne opplegget (melde seg til undervisning, forskjellige fordypninger, seminarer osv.) Men man kommer fort inn i systemet. Bare ta kontakt med institutet og spør, du er sikkert ikke den eneste som er forvirra. Lykke til.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har brukt flere timer nå på å lete fram de ulike timeplanene, jeg har funnet fram at noe forelesninger blir delt opp etter etternavn, så har jeg funnet ut at det er også delt opp i "grupper".. Jeg var ikke på infomøtet der jeg burde ha fått vite hva gruppe jeg var i, så får bare stå opp grytidlig i morgen og dra til universitetet og finne ut hva gruppe jeg tilhører..

Jeg er veldig motivert og ønsker mer enn noe annet å komme meg igjenom dette studiet, føler meg bare ikke så "smart", det plager meg veldig!! :-/

Skrevet

Hvilken gruppe du tilhører står som oftest inne på studentweb:)

Og timeplanene ligger inne på emnene. Bokmerk emenesidene for de emnene du skal ha så har du infoen tilgjengelig.

Hva er det du skal studere?

Skrevet

Psykologi..

Ja har ikke tilgang til en del på studentweben, så får nok gå inn tidlig i morgen og få hjelp fra dem der:-)

Skrevet

Har selv tatt psykologi der. Det er absolutt et både morsomt og tøft fag, men legg opp til mye kollokvier (sett opp lapp eller snakk med noen som virker smarte i klassen ;)), jobb med gamle eksamensoppgaver og bruk heftene med oppsummering som du får kjøpt MYE til repetisjon av det du har lest. Hør med infosenteret på fakultetet og noen som var på møtet, for å vite hva dere fikk vite på møtet. Stå på, det går helt sikkert bra. De andre på studiet er garantert like stresset og nervøse som deg akkurat nå :D.

Skrevet

Gruppene er nok veiledningsgruppene, hvor dere er ca 8 stykker som jobber med ulike temaer med hjelp fra en veileder som tar 4 eller 5 året. Disse begynner ikke før etter et par uker, så dette går bra å rekke å finne ut :).

Hilsen 23:23

Skrevet

Takk, fant ut av tidene i morgen nå så blir spennende å se hvordan det går i morgen:-)

Evt om jeg overlever dagen hah..

Takk for svar alle sammen!

Skrevet

Ser du har fått et anfall av kalde føtter. Du kommer fort inn i tingene. Poenget er ikke bare å komme seg gjennom, men å nyte ferden. Noen spesifikke spørsmål i tilfelle er det bare å ringe universitetet.

Dette kommer til å gå kjempefint, lykke til.

Skrevet

Det ordner seg! Spør andre, du er ikke den eneste som er forvirret.

Vi er mange som erfarer at administrasjonen er langt vanskeligere enn fagene :)

Skrevet

Det går også an å gå og spørre på insituttet. Spør den emneansvarlige foreleseren. Kanskje har dere en studentprotal som brukes også - hos oss er det er alt det viktige står.

Skrevet

Det vanlige er at man selv melder seg opp i grupper/seminarer på studenportalen (min side o.l) På studentweb melder man seg opp i emner/fag,

På studentportalen står kalender og meldinger for emnene dine + seminarene/gruppene du er medlem i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...