Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Jeg fødte i uke 32 sist pga av svangerskapeforgiftning, og kommer derfor til å få en del ekstra oppfølging denne gangen. og har også forstått at jeg skal bli sykemeldt 100% etterhvert, for å forebygge. Men, er det noen som vet hvilken uke det er vanlig å sykemeldes?
Guttemamma x 3 Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 I første svangerskap fødte jeg også i uke 32 pga svangerskapsforgiftning. I andre svangerskap ble jeg 30% sykmeldt fra uke 25 og 100% fra uke 33/34.
Gjest Skrevet 16. august 2009 #3 Skrevet 16. august 2009 Hva slags svangerskapsforgiftning hadde dere? Jeg hadde HELLP, og fødte med hastekeisersnitt i uke 32.
eggstokk Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Jeg hadde også sv.forg. fødte i uke 34. Skal til gynokologen i morgen, og får se hva hun sier da. Er i uke 25 nå, og jobber 100%. Ser for meg at jeg blir sykemeldt noen prosent og kanskje 50 -100% etter uke 30. Vet ikke om det er noe standard på dette.....men vil synes at det en klok måte å gjøre det på. Tror det er viktig å ha mulighet til å slappe litt av innimellom for å evt. kunne forebygge. Jeg går også på Albyl E som er blodfortynnende som forbyggende for sv.forg.
Guttemamma x 3 Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 Jeg hadde også HELLP i tillegg. HELLP-en førte til indre blødninger og jeg lå 2 dager på intensiven og litt over en uke på obs-posten før jeg ble utskrevet.
Gjest Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Hva sier legene til deg om gjentakelsesrisiko? Og hvor ofte skal du på kontroll til lege/jordmor? Jeg får ikke skikkelig svar på legekontoret her fordi det har vært så mange nyutdanna svenske legeferievikarer her i sommer og det vet jo ingenting :S
3 er nok! Skrevet 17. august 2009 #7 Skrevet 17. august 2009 jeg ble 100% sykemeldt fra jeg fant ut av at jeg var gravid i uke 9
vi blir 4 :o) Skrevet 17. august 2009 #8 Skrevet 17. august 2009 Fikk HELLP i uke 35 sist, med kun en dags "sykehistorie". dette svangerskapet har legene som følger meg opp vært svært liberale med sykemeldig, og fortalt meg at jeg bestemmer mye selv.. Har to kroniske sykdommer i tillegg til en trassig to-åring, noe som har ført til at jeg er blitt 100 % sm fra uke 20.. Har fått beskjed om at det er 20 % risiko for at jeg får det igjen.. dersom det hadde kommet før uke 30 sist, ville sjangsen vært 40-50 %.. Har også fått beskjed om at det er viktig å ta det rolig og ikke stresse for mye, sikkert derfor man hører mer på mor og situasjon når det gjelder sykemeldingen, og gir deg det du ønsker.. Følges opp å sykehuset hver 2 uke, og vil følges opp hver uke etter uke 30.. ( dette også pga mi kroniske sykdom og ikke bare HELLP`en ).. Lykke til da damer, og statser å at vi er blandt de 80 % som ikke får svineriet igjen!!!
Guttemamma x 3 Skrevet 17. august 2009 #9 Skrevet 17. august 2009 Legen tok en del blodprøver og fant ut at jeg ikke hadde noen feil i blodlevringssystemet. Fikk derfor en gjentakelsesrisiko på 5-10% Jeg fikk ultralyd med vekstmåling og måling av blodgjennomstrømming en gang i mnd. fra uke 22-36. Deretter var det vanlige kontroller fram til fødsel. Jeg fikk ikke svangerskapsforgiftning og HELLP i svangerskap nr. 2. Her er to aktuelle artikler: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2651 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=19437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå