zitcka Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Min første fødte er prematur født. Jeg fikk svangerskapsforgiftning da jeg gikk med den første. Legene satte ikke igang fødselen. Men fødselen startet naturig i uke 36. Nå er jeg gravid igjen og lurer på om noen vet om det er stor sjans for at den neste blir prematur også i og med at den første er? Leste det et sted at man er nesten garantert å få igjen svangerskapsforgiftning i neste svangeskap hvis man først har hatt det en gang. Takk for svar!
Gunner Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 Er vel ikke prematur om babyen er født i uke 36?
zitcka Skrevet 16. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2009 Jeg hadde ikke fullgått uke 36 før han kom til værden. Så han kom 1 måned for tidlig da. Han står i hvertfall som prematur i journalen sin.
snuffe Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Dersom man har hatt alvorlig, tidlig innsettende (før uke 32) svangerskapsforgiftning i ett svangerskap, er sjansen for gjentagelse 10-20% i neste. Om man utviklet HELLP er sjansen for gjentagelse 3-5%. Dersom man "bare" har hatt vanlig preeklampsi, er sjansen for at det gjentar seg såpass liten at det ikke er rutine med noen spesiell oppfølging i neste svangerskap. Sånn i følge legeforeningen (http://www.legeforeningen.no/id/131771.0).
Gunner Skrevet 16. august 2009 #5 Skrevet 16. august 2009 Åja. Mener bare at jeg har lest at 36 uker ikke er prematur, men jeg er ingen ekstpert på det altså.
ellesant Skrevet 16. august 2009 #7 Skrevet 16. august 2009 Jeg hadde preeklampsi med nr to, og fikk nå vite når jeg var på ul med nr fire at jeg må komme tilbake på en ekstra ul i uke 32... Det var jeg ikke med nr tre, men det var visst rutine sa jordmora. Så noe oppfølging er det da. Men jeg hadde ikke noen plager annet enn bekkenløsning med nr. tre. Spennende om jeg blir syk denne gangen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå