Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Hei! Jeg lurte på om dere kunne vere så snill å ta noen sekunder til å svare på noen spørsmål:) Til dere som jobber i barnehage: 1. Hva er din stilling? 2. Hva går jobben din ut på? 3. Hvilken utdanning har du? 4. Er du fornøyd med jobben? 5. Hvor mye tjener du? 6. Om du har barn selv, gjør jobben din det enklere eller vanskeligere som mamma? Er det slitsomt med barn hele dagen? Til dere som har barna i barnehager: Hvordan vil du at barnehageassistentene skal vere for å gjøre dagene og barnehageopplevelsen best mulig for ditt/dine barn? Jeg spør fordi jeg vurderer om barnehageassistent eventuelt pedagogisk leder er noe for meg, selv om jeg er utdannet innen for noe helt annet. Veldig glad for svar:)
Unni Versale Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 1. Tilkallingsvikar 2. Jobben går ut på å ta seg av barna på best mulig måte. Leke, veilede, sette grenser, lytte, skifte bleier, lage mat, rydde, prate med foreldre m.m. 3. 3.års førskolelærerstudent 4. Er veldig fornøyd så langt:) Blir spennende å komme skikkelig igang etter dette året, og ser at det er endel forskjeller på å jobbe som assistent ift ped.leder. Som leder har man ansvar for å ivareta både barnas, foreldrenes og personalets interesser, og disse samsvarer ikke alltid med hverandre. Det er mye som skal tas hensyn til, og man kan møte mange ulike utfordringer. 5. Som vikar har jeg 124(!) kr i timen...ferdig utdannet regner jeg med å få omtrent 340 000 i året( litt usikker på den..) 6.Har ei jente på 3,5 år. Føler at jobben i barnehagen gjør meg mer reflektert i forhold til hvordan jeg reagerer og oppfører meg i div situasjoner med mitt eget barn. Kan selvfølgelig være slitsomt. Mest av alt lydnivået og alle som krever din oppmerksomhet, men dette kommer i bakgrunnen for alt det positive man får tilbake i dette yrket:) Det jeg forventer av personalet i barnehagen, er at de har evnen og interessen til å se det enkelte barnet, vise omsorg og hjelpe ved behov. Viktig å ta barna på alvor, og virkelig tone seg inn på hva det er de ønsker å formidle. Vil anbefale deg å lese artikkelen "Å se barn som subjekt" av Berit Bae" dersom du ønsker å arbeide i bhg. Hun skriver på en flott måte, som virkelig får en til å tenke over hvordan man selv forholder seg til barn. Lykke til med en mulig fremtidig arbeidsplass i barnehagen:)
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #3 Skrevet 16. august 2009 Hei. Takk for et flott svar:) Veldig god artikkel, jeg må si meg helt ening. Spesielt "human beings" og "human becomings" var et veldig interessant synspunkt. Ellers lurer jeg på om det er lett å falle inn i en slags "mamma" rolle når en jobber i barnehage? Da tenker jeg på den ansattes omsorg for barna, ikke barnas syn på de ansatte. Jeg er rolig, blid og positiv, kreativ og leken, omsorgsfull og har mye empati. Men rolig er kanskje ikke en god egenskap når en jobber i en barnehage? Jeg har en liten gutt som snart begynner i barnehagen selv:) Takk for det, lykke til videre til deg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå