Gå til innhold

Flere her som har hatt leverbetinget svangerskapskløe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer... Jeg fikk det med nr 2, og har alltid ønsket meg tre barn. Nå tror jeg ikke at jeg tør å bli gravid igjen ettersom det nesten gikk galt forrige gang, heldigvis gikk det bra, men det var bare så vidt. Er det andre som har hatt dette, og har dere eventuelt fått flere barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det med første og fikk bekjed at man får det ikke i to svangerskap det er større sjangse å vinne på lotto en det...............

Vel jeg hadde foretrukket å vinne på lotto for å si det sånn.

Men det var heldigvis ikke så ille i andre svangerskap som første, og kom mye senere uti svangerskapet.

Første svangerskap lå jeg på sykehuset andre var ikke værre en at jeg måtte inn på sjekk annen hver dag på slutten.

Men som sagt de fleste får det visst bare i et svangerskap, så jeg håper at jeg noen gang skal ha et 3 barn så skal jeg ikke få det igjen.

Skrevet

Hmm det var rart at du har hørt dette, jeg har fått vite det motsatte. Nemlig at det er stor sannsynlighet for å få det igjen i senere svangerskap. Jeg har bare fått ett barn og hadde cholestase i det svangerskapet. Trodde jeg måtte regne med at det kommer til å komme i neste svangerskap også, men jeg håper du har rett!

Skrevet

Takk for svar! Jeg har hørt at det er 80-90 % sannsynlighet for å få det igjen ved senere graviditeter, derfor tror ikke jeg at jeg tør å prøve igjen.

Vet dere hvor alvorlig dere hadde det? Jeg hadde det svært alvorlig, legene hadde aldri sett så høye verdier av gallesyrestoffer i blodet før.

Du som hadde hatt det to ganger, hva slags oppfølging fikk du da du ble innlagt på sykehuset da? Har inntrykk av at det er ganske ulik praksis på ulike sykehus.

Skrevet

Heisann

Jeg har også hatt det med begge mine. Kløen og de høye lever/gallesyreverdiene begynte i uke 30 med begge. Fikk en medsin som heter Ursofalk som holdt det i sjakk. Fikk også polaramin for kløen.

Ble fulgt opp med blodprøver og ultralyd hver uke, og satt igang i uke 37.

Hadde ikke medisinen virket så hadde de tatt barna ut før fikk jeg beskjed om.

Alt i alt så synes jeg det gikk veldig greit begge ganger.

Dette var forøvrig på poliklinikken på Ullevål.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hvor høye var lever -og gallesyre verdiene deres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...