Gå til innhold

Sykling i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre fra ei venninne at legen hennes hadde sagt at det ikke var anbefalt å sykle, pga ´risting i underlivet´...? Skjønner ikke helt at det rister så veldig når man sykler, og har ikke hørt/lest om dette før, har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fått eller hørt noen restriksjoner i forhold til dette.

Eneste aberet for min del er at magen fysisk sett rett og slett er i veien (i hvert fall på en off road sykkel) og i tillegg synes jeg det er veldig ubehagelig å sykle over tid (+30-40 min) på en ergometer- eller spinningsykkel. Føles som om bekkenet ikke henger helt med, noe som vel ikke er helt unaturlig... :)

Men har du ingen plager kan jeg ikke se hvorfor du ikke skal sykle! Det er jo en ypperlig og belastningsfri måte å holde kroppen i gang på!!

Skrevet

Fikk høre at eneste faren er hvis man tryner og får sykkelstyret i magen (selv om det og pleier å gå bra!). Så lenge det føles greit er det bare godt for deg:-)

Skrevet

Dette rådet om at ein skal halde seg unna sykling i svangerskapet er litt utgått på dato, ettersom eg har skjønt. Det er visst berre å køyre på. Eg har sykla fram til ca midt i 3. trimester, til oppoverbakkane rett og slett vart for tunge for meg.. (pust og pes!). Min klassiske damesykkel har vore gull verdt, for der sit ein såpass oppreist at magen får plass. Eg prøvde min kjæres meir framoverlente versjon, og til trass for fleire gir og lettare sykkel, var den heilt umulig å bruke fordi magen ikkje fekk plass når eg sat sånn framoverlent.

Klart, ein bør jo prøve å unngå å tryne, men det gjer ein jo heldigvis ikkje så ofte, med mindre ein driv med terrengsykling, og det bør ein vel kanskje unngå i svangerskapet.. Det er jo ein viss risiko forbunde med både bilkøyring og buss og alt som er i fart, så om ein skal kome seg rundt, må ein jo rett og slett ta nokre små sjansar no og då.

Kjenner at eg savner sykkelen, no som eg ikkje orker lenger. Det var så deilig å berre suse rundt, og ikkje føle seg tung og stor og vaggande!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...