flypapir Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Hadde et innlegg her for noen dager siden ang min datters vekt og ble da tipset om en nettside hvor man kunne sjekke vekten iforhold til høyde (http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/). Når jeg så fører opp hennes vekt og høyde her, for jeg denne beskjeden; Based on the height and weight entered, the BMI is 13.8 , placing the BMI-for-age at the 4th percentile for girls aged 3 years 6 months. This child is underweight and should be seen by a healthcare provider for further assessment to determine possible causes of underweight. Så da lurer jeg altså litt på hvor seriøst jeg skal ta dette. Jenta er frisk, sunn og aktiv, og jeg er i grunn ikke bekymret for hennes vekt. Både mannen og jeg var lange og slanke da vi var barn, og dette kan vel være arvelig. Det jeg derimot lurer litt på er om jeg bør gi henne fetere produkter. Vi drikker f.eks vanligvis skummet melk. Bør hun få en fetere type eller spiller dette liten rolle? Er det noen andre tiltak vi evt bør sette inn eller skal vi bare fortsette "som vanlig"? Noen som kan mye om kosthold og barn?! Kan også legge til at hun har slitt litt med magen (vært hard). Ble tipset om å kutte ut melk, noe vi gjorde en periode. Dette hadde ingen effekt som vi kunne merke, så vi har gått tilbake til å bruke melk i kostholdet.
flypapir Skrevet 15. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2009 Jeg målte og veide henne ista her hjemme og da var hun 106cm lang og 15,5kg. Hun er 3,5år gammel. Har ikke bekymret meg over dette, men la ut ett innlegg her ang vekt i forhold til høyde pga at jeg har sett at hun er ganske tynn (skulderblad som stikker ut osv). Når jeg så leser at jeg bør kontakte helsepersonell blir jeg derfor litt i tvil. Begynner jo å lure på om det er noe jeg har gått glipp av?!
Gjest Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 Kan jo høre med helsestasjonen. De kan jo ta de inn selv om det ikke er kontroll :-) Min yngste er 2 år og 7 mnd. Han veier 16,5 kg og er ca 98 cm, så jeg vil tro hun er ganske slank (han er også slank, men kompakt i kroppen)
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Spiser hun godt da? Jeg syns i utgangspunket ikke det:) Jeg var SYLTYNN da jeg var liten, men frisk som en fisk og spiste fint. Mine blir tre i oktober, minste er 8,5 kg, hun blir (forsøkt) fetet opp hver dag..men hun spiser jo dårlig, da trengs det tiltak.
Gjest mphs Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Nei jeg vil ikke tro du trenger å "fete" henne opp da. Men det skader ikke å innføre f.eks avokado om hun vil ha det, fet fisk osv. Eldstejenta vår var 95 cm og 12,4 kg da hun var 3,5 år. Hun hadde også slitt mye med maven som vi behandlet og dad hun rundet 3,5 år var hun endelig bra. Om jenta di sliter mye med maven ville jeg heller konsentrert med litt om det. Det som fungerte for oss til slutt(i samråd med legen) var langvarig bruk av renset parafin. Hun brukte det i 8 mnd. Nå er hun straks 4 år og har de siste 5 mnd gått en del opp i vekt.
flypapir Skrevet 15. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. august 2009 Joda, kan jo gjøre det, men er bare usikker på om det er nødvendig (derfor jeg hører litt med dere først).. Hun er ganske slank, men det er det jo mange som er. Jeg er bare så usikker på hvor grensen går og om jeg evt skal være bevisst på å gi henne litt fetere mat før jeg evt kontakter helsestasjonen?!
flypapir Skrevet 15. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2009 Jeg synes hun spiser godt, så er ikke redd for at hun får i seg for lite heller... Høres ut som om hun er slik du var da:)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 15. august 2009 #9 Skrevet 15. august 2009 Se på denne linken:) http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php I forhold til høyden hennes ligger hun på den nest nederste percentilen, og i forhold til alderen ligger hun ca på den midterste. Poenget med disse percentilene er at hun helst skal følge én av de jevnt. Har hun gjort det? Dersom barnet går ned flere percentiler bør man sjekke det ut:)
flypapir Skrevet 15. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 15. august 2009 Kan jo prøve med avocado. Når det gjelder fisk, er det makrell (med majones!) som er favorittpålegget Ang magen så har vi fått relativt god kontroll på det. Så lenge vi er bevisste på kostholdet (mye frukt, vann osv)er den ganske bra, men med en gang det er utskeielser(mye sukker) blir hun veldig hard. Dette skjer nå oftest når vi er på besøk og ikke selv kan styre hva som serveres. Kan jeg spørre hvordan det var for din lille, mphs, ettersom hun måtte få parafin?
flypapir Skrevet 15. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. august 2009 Skal se litt på det Hun har hele tiden vært stor for alderen, men vekta og høyden har "stått i stil" slik at hun har ligget midt på skjemaet når man har sammenlignet disse. Vi har ikke vært på kontroll på helsestasjonen siden hun var 1,5år og mye har jo forandret seg siden dengang!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 15. august 2009 #12 Skrevet 15. august 2009 Ja, det er jo sant:) Men var hun ikke da hun var 2 år også da? Uansett er det jo lenge siden. Og nå er det vel ikke kontroll før hun er 4,5 år..? Sønnen vår gikk ned tre percentiler på hodeomkretsen fra han var født til han var tre måneder, og da ble vi henvist. Ingenting var galt da.. Han skal bare ha et lite hode;) Akkurat som mammaen sin. hehe..Og nå følger han percentilen sin. Du får følge litt med selv:) Jeg synes ammetåka-linken er kjempefin ihvertfall. Lykke til!!
flypapir Skrevet 15. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 15. august 2009 Husker ikke at hun var da hun var 2år, men det er muligens fordi pappan var med?! Tror neste kontroll er når hun er 4år, så det er jo ikke så lenge til Kan jo også høre med dem da jeg er innom med minstemann. Takk for hjelpen hvertfall, blir litt usikker når jeg kommer borti sider som sier at jeg må kontakte helsepersonell..
lÅktiHaUDe Skrevet 15. august 2009 #14 Skrevet 15. august 2009 Hun ligger ca sånn som minste jenta vår har ligget hele tiden. Eldste nede på den røde. Vi har noe som vi tilsetter bl.a i melken til hun eldste, også noen næringsdrikker osv. Dette fåes på resept hos barnelege. Må snakke med ernæringsfysiolog. Men som sagt hun ligger på den røde (og veksten hennes stagnerte pga sykdom). Hun minste ligger på den gule som jenta di og det har der aldri blitt satt igang noe tiltak. Hun er frisk og rask og jeg regner med det er bare arven etter oss som spiller inn. Jeg var også slik når jeg var lita, men alderstillegget kom etterhvert hehe. Tenk allmenntilstanden du . Er du bekymret så snakk med fastlegen og spør om å få snakke med en ernærlingsfysiolog.
Gjest Skrevet 15. august 2009 #15 Skrevet 15. august 2009 nå har jeg ikke lest noen av de svarene du har fått, men BMI er noe stort tull og tøys. se på midten av siden til denne bloggen. der står det en reportasje om en mann med kroppsfettprosent på rundt 7 som ifølge BMI var overvektig. han skulle egentlig opereres, men pga BMIen som sto i journalen så kunne han ikke det pga sin "overvekt" http://piamarlen.blogg.no/
flypapir Skrevet 15. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 15. august 2009 Takk for svar! Har som sagt ikke vært bekymret, men lurer jo litt når jeg får svar av typen som kom opp på denne nettsiden. Jenta er frisk og rask, så jeg slår meg til ro med at det bare er slik hun er. Får heller ha et ekstra øye med vekten og passe på at den stiger i takt med at hun strekker seg
Gjest mphs Skrevet 15. august 2009 #18 Skrevet 15. august 2009 Hun brukte å gå 10-14 dager mellom hver gang hun hadde avføring, hadde mye vondt i maven og fikk veldig hard avføring. Hun begynte å få hemorider og hadde rifter på grunn av dette. Hun utviklet også "do vegring". Vi prøvde både manuellterapaut og div andre preparater først, med dårlige resultater. Legen mente derfor at vi måtte behandle langvarig siden hun ble verre etter at vi prøvde mikrolax og dulpolac. Hun fikk noen dårlige opplevelser med det. Vi er så utrolig glade for at hun nå har det bra, men følger med hele tiden for å fange opp eventuelle tilbakefall på ett tidlig stadium. Så langt har det gått fint.
flypapir Skrevet 15. august 2009 Forfatter #19 Skrevet 15. august 2009 Uff, det hørtes vondt ut... Godt at dere har fått ordnet opp i det. Får virkelig håpe at det varer og at behandlingen har fungert slik den skal, slik at hun ikke tar med seg do vegringen videre. For min jente har det absolutt ikke vært så ille. Hun går stort sett på do daglig, men hvis hun ikke gjør det blir hun veldig hard og får ikke ut noen ting. Vi har flere ganger måtte bruke lactulose og da hun var 1,5år gammel brukte vi dette daglig over en periode på 2-3mnd for å få magen i gjenge igjen. Nå bruker vi det kun hvis det stopper opp og det har god virkning på henne. Heldigvis klarer vi som regel å regulere det hele med kosten Takk for svar hvertfall og lykke til videre
erteposen + 4 Skrevet 15. august 2009 #20 Skrevet 15. august 2009 Mine kommer dårligere ut enn din jente, og de er sunne, sterke og friske gutter som spiser sunt og godt.
flypapir Skrevet 15. august 2009 Forfatter #21 Skrevet 15. august 2009 Ja, ikke sant Min jente er også det, men ettersom jeg lurer meg inn på diverse nettsteder som sier noe annet blir jeg litt i tvil. Godt det er damer her som kan få meg ned på jorda igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå