Gå til innhold

Avlastningshjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har det?

Hvordan fungerer det?

Er det gratis?

Hva skal til for at man får litt avlastning enkelte ganger?

Eller hva synes du om avlastningshjem generelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan søke barneværnet om avlastningshjem. min erfaring er at det kommer mye an på hvor du bor i landet om hvor vanskelig/lett det er å få avlastning.

jeg syns avlastningshjem er et flott tiltak for de som trenger det. kunne godt tenkt meg å være avlastningshjem selv.

Skrevet

kunne tenkt meg å hatt avlastningshjem jeg å, men kjenner at jeg får små panikk med tanken på barnevernet.

jeg har to små jenter som det ikke er et år mellom på en gang og en far som stiller minimalt opp for dem, ser de kansje en gang i mnd. tenker mye på dette, så håper det dukker opp en del råd her

Skrevet

Er litt skeptisk jeg også, dersom det må gå igjennom barnevernet.! Vil helst ikke ha noe med det å gjøre!=)

Jeg har en sønn på snart 3 år, som sliter meg fullstendig ut... Så mye energi, sinne utbrudd og masse annet... Skrev et eget innlegg om adferden hans her inne i går!

Skrevet

om ikke dere vil gå igjennom barnevernet så kan dere ansette noen, men da må dere jo betale selv.

helt sikkert mange som bare har 1 eller ingen barn som godt kunne tenkte seg og ha fler barn rundt seg

Skrevet

Besøkshjem gjennom barnevernet - det blir opprettet en "sak", og det går på omsorgen.

Avlastningshjem gjennom sosialtjenesteloven:

4-2b) avlastningstiltak for personer og familier som har et særlig tyngende omsorgsarbeid,

Enslig forsørgere har ikke krav på avlastning gjennom kommunen, med mindre det er snakk om særlig tyngende omsorgsarbeid.

Dvs. funksjonshemming, sykdom o.l.

Ellers blir kommunene rundt omkring som regel veldig glad for familier som ønsker å være avlastningshjem.

Skrevet

Altså dere har to valg: Finne noen som vil bidra med å passe barn/barna deres og betale selv, eller søke barnevernet om avlastning. Om det blir invilget avhenger av behovet. Det finnes mange ulike grunner til at folk får avlastning. Det er ingenting å få "noia" over. Hvis det er et reelt behov hos din familie ser bv dette. Dere henvender dere til bv etaten i deres kommune, og får videre veild derifra. Vanligst er det at dere møter på kontoret med dokumentasjon feks på samværsavtaler evn annen info som er relevant. Så kommer de på hjemmebesøk, derette blir saken tatt opp. Det kan ta tid,avhenger av saken, og pågang generelt. De kan kreve at dere finner avlasterene selv. Så det er lurt å ha noen aktuelle i forkant :)

Spør om dere lurer på noe , så skal jeg prøve å svare :)

Skrevet

Jeg har selv vært avlastningshjem! og det var veldig koslig og fint. både for jenta og for oss!

I dette tilfellet hadde mor selv tatt kontakt med bv. for å få det. Hun hadde 4 små alene. og far til barna var død! hun hadde også lite slektninger i nærheten! hun trengte litt alene-tid. Og det barnet vi hadde trengte en mannsfigur i livet! I tillegg til at vi hadde ork og tid til å finne på ting med henne som mor ikke hadde mulighet til.

Barneverntet betalte oss en minimal sum i lønn, og vi fikk dekket utgifter. men vi gjorde det ikke for pengene da. Foreldrene trenger ikke betale noe for det! Man har som regle ett møte med barnevernet først. så har foreldre til barna møte med mulige "avlastere". og så om de finner noen de tror vil passe får også barnet møte de. Så er det en slags tilvenning etterhvert.til det blir faste helger. som oftest hver 3.-4. helg! Alt etter behov!

Det er ressurssterke foreldre som selv tar kontakt med barnevernet for å få hjelp. og om det er du selv som tar kontakt,så er det du som kan komme med forslag om hva som kunne vært bra.og hva du ønsker...

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen=)

Skal se hva jeg får til jeg da=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...