Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Vi har valgt to faddere til dåpen. Tenkte at pappan skulle bære gutten og evt jeg fjerne luen. Men så begynner mamma å spørre og grave om dette og sier at det er vanlig at noen andre bærer og fjerner luen (tror hun ble litt snurt fordi hun ikke ble spurt..). Er det uvanlig at vi foreldrene selv gjør dette? Tenkte kanskje det var best for lillegutt også, slik at det er noen kjente der som kan roe han?
Gjest ronja røverdatter Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Det er i alle fall ikke uvanlig der jeg kommer fra. Hos oss bar far og jeg tok av luen. Fadderene gjorde ikke noe annet enn å være med opp til døpefonten og svare ja.
Elgkua Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Vi valgte to faddere, men det var to andre (bestemødrene) som bar og tok av luen. Vi foreldre var også med opp selvfølgelig, og var der ved siden av barnet. Vi tenkte å bære/ta av lua selv først, men så ville vi gjerne at bestemødrene skulle få en liten rolle i det hele også. Noe de satte stor pris på.
plass'n Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Det er blitt mer og mer vanlig at en av foreldrene bærer barnet selv til døpefonten, ofte er det også større søsken som får lov å ta av luen, selv om de ikke kan innskrives som faddere. ( eller søsken kan få tørke dåpsbarnet på hodet hvis de syns det er stas) - Men hvis f.eks besteforeldre bærer barnet til døpefonten, skal de også innskrives som faddere sammen med de øvrige fadderne. Foreldrene er ikke faddere, selv om de bærer barnet selv, de har jo en viktigere oppgave allerede som foreldre enn det fadderne skal 'hjelpe til med'. Det er foreldrenes ja som lyder ved døpefonten, selv om den som bærer og dermed svarer ja på prestens spørsmål, er den som skal si Ja høyt. Jeg anbefaler at også foreldre svarer ja høyt når spørsmålet fra presten kommer. Du får berolige din mamma med at nå er det blitt mer og mer vanlig at foreldre selv bærer barnet til dåp, så får vi håpe hun slår seg til ro med det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå