Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Jeg har time til ultralyd i arbeidstiden, og siden jeg jobber halvt om dagen ville jeg fått et kvarter på jobb før og en halvtime etter undersøkelsen. Jeg har prøvd å forklare at jeg trenger fri, men det virker som min sjef mener jeg heller må bytte vakt... Samme gjelder når jeg skal til jordmor. Er det noen som vet hvilke rettigheter man har? Jeg jobber i privat sektor.
satser & vesla Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Hei. Jeg jobber i det offentlige og får automatisk fri med lønn til å dra til jordmor, Ul og fastlege ifm gravidteten. Skulle tro at det er en rettighet som gjelder alle? Jeg kjenner ikke til hvordan det er i det private, men ta kontakt med fagforeninga og spør hvilken rettigheter du har som gravid. Noen andre her inne som kanskje vet?
♥♀-♂-♀-♂-♀-♂♥ Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Man har selvsagt rett til fri når det gjelder jordmor/lege-timer, ultralyd og slikt. Synes du har en vanskelig sjef......
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 15. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2009 Takk for svar. Jeg har en veldig vanskelig sjef, men biter tenna sammen, siden jeg vet jeg skal bli sykemeldt 100% om noen uker. Men, i mellomtiden har jeg jo timer hos lege, jordmor, fysioterapaut og det er ikke alltid så lett til å få alt til å klaffe når sjefen mener jeg bare kan bytte vakt. (Vi er kun to ansatte på fulltid og en ekstrahjelp) Det hele ender med at det blir veldig mye kveldsjobbing...
♥♀-♂-♀-♂-♀-♂♥ Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Bry deg ikke med sjefen din, få deg timer og dra på dem uten dårlig samvittighet. Slik er det bare. Sier seg selv at det begrenser seg når en jobber 100 %....
Enitsirk79 Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Dersom man jobber "08-16" har man krav på fri. Dersom man jobber turnus har man ikke automatisk krav på fri så sant det ikke er veldig vanskelig å få time. Man skal liksom ikke planlegge en time en måned fram i tid i arbeidstiden dersom man like godt kunne tatt den i fritiden. Siden du jobber halve dagen er jeg vel kanskje enig med sjefen din. Men jeg synes også det bør vises skjønn... er du til time i arbeidstiden annenhver uke så ville jeg vel som sjef kanskje hevet øyebryna litt, men er dette et engangstilfelle så kan han jo vise skjønn.
Enitsirk79 Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 Arbeidsmiljøloven: Kapittel 12. Rett til permisjon § 12—1. Svangerskapskontroll Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
Abracadabra Skrevet 16. august 2009 #8 Skrevet 16. august 2009 skulle skrive det samme enitsirk! men jeg tenkte også på at er ikke UL en time man får tildelt? da er det jo noe annet. jordmortimer kan man gjerne få til utenom arbeidstiden, men synes sjefen din må la deg dra på UL! lykke til med sjefen
b77h Skrevet 16. august 2009 #9 Skrevet 16. august 2009 Jeg går til gynekolog til hver legetime gjennom svangerskapet. Har rett til fri fra jobb, men ikke med lønn. Er det annerledes når man er gravid da, enn ellers?? Har jeg kanskje rett til fri med lønn nå? hmmm...setter pris på svar om noen vet.
Guttemamma x 3 Skrevet 17. august 2009 #10 Skrevet 17. august 2009 Ja, ifølge sitatet fra arbeidsmiljøloven som Enitsirk79 la inn har du rett på fri MED lønn når du er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå