Gå til innhold

Angående bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor og hvordan giftet dere dere? Hvor mye penger ble det brukt, og betalte dere alt selv?

Jeg og min samboer går med bryllupsplaner til neste år. Egentlig kunne jeg tenkt meg et fint bryllup med passelig med gjester (dvs. rundt 30-40 stk), en vakker hvit brudekjole, mannen i dress og et flott lokale som var pent dekket med blomster og bordkort på bordene, i tillegg til god mat og drikke. Ville også hatt en flink fotograf og kanskje et band. Og bryllupsreisen skulle gått til sydligere strøk, som f.eks Bali eller Maldivene.

Men dette blir nok bare med drømmene. Vi har rett og slett ikke råd, og fra hans familie kan vi ikke vente noe sponsing av bryllup, ei heller fra min side, tror jeg. Syns egentlig det blir litt pinlig å spørre direkte ut om de kan sponse oss, og siden de heller ikke har nevnt noe selv om de vet vi gifter oss neste år,så tror jeg det blir til at vi må betale alt selv.

I så tilfelle så blir det nok et lite bryllup med kun den nærmeste familie, og ingenting "luksus" slik jeg hadde sett for meg.

Helst har jeg lyst å reise bort å gifte meg, men har en mamma som klarte å uttale her en dag at hun syns det var egoistisk. Hun får mene hva hun vil, det er jo tross alt meg og min kommende mann det skal handle om. Men nå er jeg bare så usikker på hva vi skal gjøre. Ikke har vi hatt mulighet til å spare opp penger heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjipt da.. er vel ganske normalt at familien sponser litt da..

vet om noen som har giftet seg og der har familien betalt for hele bryllupet!

vet ikke hva dere kan gjøre jeg, er jo deres dag.. ta opp forbrukslån?:P hehe

spar som en galing:)

gratulerer i hvertfall

Skrevet

Vi giftet oss en nyttårsaften med bryllup på hotell for 66 gjester. Vi betalte en kuvertpris på 1700 kr per person, og med alt det andre som hører med, kom alt totalt på ca 250 000 kroner. Nå hadde vi rimelig dyre løsninger med helligdagstillegg på toppen. Fotografutgiftene alene kom på nærmere 40 000 kroner, og da hadde vi fått 15 000 i rabatt...

Bryllupsreisen gikk til Maldivene for to uker i luksus. Med halvpensjon og det vi betalte for drikke og enkelte måltider, kom turen på ca 110 000 kroner. Manta hadde koordinert turen for oss, og vi bodde på en meget privat og deilig 5 stjernes øy.

Foreldrene våre tilbød seg å sponse oss med deler av kostnadene, men vi betalte alt selv fordi vi er voksne med god råd og mulighet for å gjennomføre drømmen for egen regning.

Hvis dere vil reise bort og gifte dere, slipper dere dobbeltkostnaden ved å ha bryllup og reisen separat. Det er deres dag og dere som bestemmer hvordan dere vil ha det. Ingen har rett til å anklage dere for å være egoister for det! Dersom foreldre/øvrig familie og venner vil være med, får de betale turen sin selv og la vær å gi dere gave.

Hvis det er veldig viktig for deg å ha bryllupet slik du alltid har sett det for deg, foreslår jeg at dere venter et par år til og sparer alt dere kan. Men husk at det uansett bare er en dag, og det kommer mange dager etter.

Jeg håper at det ordner seg for dere, og at du føler du fikk drømmebryllupet uansett hvordan dere måtte ende opp med å gjennomføre dagen.

Skrevet

Med tanke på spm til trådstarter, er jo innlegget over her fullstendig idiotisk !!!

Så mitt forslag til deg, dersom du vil ha et "tradisjonelt" bryllup, er:

Lei et passende stort lokale til deres formål, 1-2.000 kr, vil jeg anta.

Pynt bordene med hvite papirduker (finnes også i tykt, flott papir)

Legg f.x. eføy langs midten på bordene, d får du fra hagen til noen. Kjøp blomster som "matcher" buketten din, samt masse små kulelys, og plassér innimellom. Kjempeenkelt, billig og FLOTT !

Prøv å finn drømmekjolen på et utsalg, konkurs eller brukt. Du har sikkert en venninne som kan lage bukett til deg; roser tett i tett med sløyfe på el.l. Mannen din kan bruke en vanlig mørk dress, noe menn bør ha uansett.

Dere har helt sikkert en venn som har speilreflekskamera, og kan ta flotte bilder.

Lag buffet, og be gjestene ta med mat + kaker. Planlegg dette litt, så du får en variert, god buffet. Gjestene kan også ta med alkohol etter eget ønske.

En cd-spiller fungerer superflott !!

Det er venner, familie og stemningen som gjør hele festen.

Lykke til !!

Har også en venninne som giftet seg i Paris, det ble ikke mer enn noen 1000-lapper. Enkel, flott kjole fra Ellos, tror jeg d var.

Jeg og mannen min var på Maldivene ifjor (også Manta). Vi bodde også på en 5stjerners øy, på en utrolig flott villa som stod på påler i vannet, med 2 terasser og jacuzzi på den ene terassen. Paradis !!

Vi hadde ALL mat og drikke inkludert, og vi betalte 34.500 kr

(Vi reiste midt i oktober, høysesongen er desember-mars, regntid fra midt i april til begynnelsen av oktober. Men tropisk klima, og varmt og nydelig hele tiden.)

Skrevet

Så det var idiotisk å svare på direkte spørsmål?

Merkelige folk her inne, må jeg si...

Skrevet

Hvor på Maldivene bodde dere for den prisen?

Skrevet

www.meeru.com

Det skal sies at vi egentlig skulle ha bodd i watervillas, men d var noe feil med airconditionen. Så vi bodde 2 netter i en beachvilla og så fikk vi seks netter i jacuzzi water villa som"plaster på såret".

I tillegg kan jeg si at maten der er nyyyyydelig !! Og at å reise med Quatar air er rent behagelig. ;))

Vi skal igjen !!!

Skrevet

Hun over deg hadde jo 2 uker og ikke åtte netter i høysesesong. Kanskje derfor det var mer enn dobbelt så dyrt for dem?

Jeg skjønner egentlig ikke hva som var galt med innlegget hennes, heller. Hun svarte jo bare på det Hi spurte om, og i en hyggelig tone. Hva var det du reagerte sånn på?

Skrevet

HI var redd for ikke å få drømmebryllupet sitt pga dårlig råd, og så forteller hun over om et bryllup til 400.000...

Mener fortsatt at det er helt idiotisk !!

Men sa ikke et ord om at hun ikke er hyggelig !! Dama er helt sikkert både kjekk og grei.

Skrevet

Synes det var rart av moren din å karakterisere det å reise bort å gifte seg som egoistisk!! Da må hun virkelig ta en stor del av regninga, hvis dere velger tradisjonelt bryllup. Det er rett og rimelig mener nå jeg.

Vi giftet oss i Paris, og det kan jeg virkelig anbefale. Vi dro ned en gjeng på ca 20, men alle betalte reise og opphold selv. Kunne godt tenke meg å reise bare oss to også, men var kjekt å ha familie etc der. Seremonien på ambassaden var flott, og for noen omgivelser! Paris er virkelig romantisk! Vi lånte et rom på hotellet til champagne og kake etter vielsen. Så spiste vi 6-retters middag på en skikkelig gourmetrestaurant. Det var så flott, en helt perfekt dag! Dette kan bli en forholdsvis billig fornøyelse, om gjestene betaler reise og opphold selv. Og en trenger jo strengt tatt ikke 6-retters middag heller.

Gjør det dere vil, ikke hør på hva andre sier. Det er deres dag! Nyt den tild et fulle!

Skrevet

Tusen takk, alle sammen :) Kjempekjekt å høre deres meninger og tips. Setter utrolig pris på d. Vi får tenke litt på det, og se hva vi ender opp med :) Men bryllup blir det hvertfall,uansett hvordan vi gjør det :)

HI

Skrevet

Jkdress.com og dhgate.com selger veldig billige kjoler som er fine... til og med på mål :)

Her får du brudekjole for 1000 kr !

Skrevet

Jeg har ikke giftet meg, men hjalp min søster å få hennes drømmebryllup. Som ble på lavbudsjett, selv om ikke det var noe mål i seg selv.

Brudekjolen ble sydd av mamma, siden hun ikke fant noen kjole hun ville ha. Så det ble en tur til Stoff og stil der hun kjøpte stoff til 2 kjoler. Siden de laget en "prøvekjole" i billig stoff. Min mor hadde aldri sydd brudekjole før så hun var rimelig nervøs kan man si. Så det ble to kjoler og en kjole til min datter av stoffet til 800kr. Og det ble masse stoff igjen. Kjolen ble akkurat slik hun ville.

Sminke og hår ble satt opp av en arbeidskolega av oss.

Brudebukett tror jeg hun kjøpte.

Hun hadde ingen blomster i kirken tror jeg.

Bryllupet var i hagen på hytta, der vi hadde satt opp telt som vi hadde lånt av vår far. Pappa hadde snekkret bord, som ble pyntet med duker som min mor sydde. Stoler hadde vi nok av, siden min far hadde hamstret for mange år siden.

Bordpynt ble samlet på stranda, blomstrer ble plukket dagen før. Plastikk glass og asjetter hadde hun kjøpt på salg i lang tid før. Hun planla bryllupet i lang tid, så hun fikk det akkurat slik hun ville ha det.

Fotografen var vår hyttenabos venn, som tok alle bildene gratis. Bare noen glass med sterk drikke som forsvant utpåkvelden da flere hyttenaboer tok turen innom.

Maten var gryterett med salat og baguetter som naboer laget mens vi var i kirken. De serverte, ryddet, ordnet og gjorde slik at vi kunne slappe av og nyte dagen.

Kaker ble laget av familie, venner og naboer. Det kom nok så mange kaker for at det skulle være igjen masse til dagen etter, så alle naboer kunne komme.

Vin til maten fikset pappa. likør til kaffe hadde mamma laget. Sterkere drikker hadde min svoger samlet i lange tider. Hver gang han hadde vært i en tax-free hadde han kjøpt med seg til denne dagen.

Dressen til min svoger var vel den som var dyrest, og den kom på 4000kr tror jeg. Men den har tjent seg inn siden kan man si.

mener å huske at alt kom på under 10 000kr. Og hun fikk akkurat det bryllupet hun ønsket seg og mer til.

De tok seg en tur til Tailand på bryllupsferie, og tror ikke den kostet så mye heller siden de kom over ett bra pakketilbud.

Så fult mulig å få drømmebryllupet sitt, selv om det ikke trenger å koste så mye. Kommer bare litt ann på hvordan man vil ha det. Jeg har alt bestilt hytta til mitt bryllup, teltet har min far på jobb enda, bordene er der, naboene bor der fortsatt, fotografen er der kanskje om ikke så har vi venner som sikkert stiller opp til det. Vi har mange barn, så jeg vil ha det slik at ungene kan leke og styre uten at jeg trenger å være redd for noe.

Skrevet

Tusen,tusen takk for gode tips, anonym 11:52. Dette ga meg virkelig litt inspirasjon :)

HI

Skrevet

Bryllupet vårt kom på ca 20 000 inkludert alt.

Vi hadde leid lokale og pyntet dette selv. Jeg liker å leie duker siden ekte vare gir skikkelig partyfølelse, og siden man slipper å engste seg for rødvinsflekker etc ;) Alle vaskerier tilbyr dette, ring og hør. De trenger å vite størrelsen på bordene og antall, så får du lekre nystrøkne duker for en rimelig penge. Tror det kom seg på en 2-3000 og det mener nå jeg det er verdt fremfor papirduker.

Pynten var store mengder lys og transparent stoff fra IKEA, hadde ikke lyst på blomster. Vi hadde også samlet blikkbokser i lange tider, store og små. Disse var uten etikett, så med noen lys over og noen under, ble dette veldig lekkert og effektfullt!

Vi kjøpte to 1000-kroners kaker fra bakeri, type lukket valnøtt med bilde av oss på. Dette som "bryllupskake"

Vi hadde ikke band, anlegg og IPOD med masse musikk på gjorde susen. Hadde vi gjort dette om igjen hadde vi lagt inn noe mer Ole Ivars aktig musikk, siden mange av gjestene ville danse swing utover kvelden.

Maten var delvis kjøpt ferdig og delvis laget av gjestene. Hjelperne i baren var "second choice" venner som dermed også fikk med seg festen. Det var fri bar med masse av hver, så mesteparten av pengene gikk med til alkoholen faktisk (hadde ca 70 gjester)

Siden jeg var gravid var det ikke noe stress med klær for min del. Tror de fleste gjestene var finere kledd enn meg, hehe. Min kjære brudgom hadde kjøpt ny dress og var veldig stilig.

Vi har ikke tatt noen bryllupsreise, det er ikke noe mål for oss.

Skrevet

var nettopp i bryllup og der var toastmastern også bandet:) fordi han kunne spille gitar og spilte masse koslig musikk hele kvelden.. dette ble jo helt gratis for dem i tilegg!! Og kanskje du har noen venner eller bekjente som er kjempe flinke til å synge så kan de bidra litt:)

går også ann å bruke ipod til musikk, legg inn alle sanger du liker.. og litt til:)

kaker får dere gratis, er bare å spørre naboer og venner rundt dere:)

lokale trenger aldri å være dyrt:)

hvis ikke kan dere leie partytelt.. og ha i en hage eller noe.

Dette gjorde mamma og stefaren min, de hadde bryllupsfesten i et stort partytelt, med rundt 60 gjester. Alle storkoste seg..

Søk etter partytelt på finn:)

Og blir bryllupet på sommeren er det mange fine blomster ute:)

Fint med små buketter på bordene sammen med telys:)

Ikke tenk så mye på at det skal være så utrolig dyrt! Tenk heller at du skal ha en fantastisk dag med familie og venner og at du ikke minst skal gifte deg med mannen i ditt liv:)

lykke til!!

Skrevet

Takk igjen for god inspirasjon :) Kjempekjekt av dere å ta dere tid til å komme med tips. Setter stor pris på det :)

HI

Skrevet

Vi skal lage luksusstemning med masse hvite kubbelys fra ikea :)

Jeg har sydd kjolen min selv, og mannen kjøpte en sort dress som da blir en investering siden den kan brukes maaange ganger fremmover.

En venninne av meg serverte kronesis til dessert i sitt bryllup :) Billig og morsomt.

Skrevet

Si fra om du vil overta en brudekjole og slør (gratis altså). Min kommer ikke til å bli brukt om igjen og henger jo bare her. Men mange har jo veldig klare tanker om hva slags kjole de ønsker seg, så skal vel litt til at min kjole er noe du kunne tenke deg. Men uansett - vil du ha den og for eksempel få den sydd om eller noe, er det bare å gi et hint. Er det uaktuelt, så bare overse dette innlegget. Det tas ikke ille opp, hehe :)

Skrevet

Anonym 21:34: Kan du oppgi brukernavnet ditt,så kan jeg sende deg en personlig melding her inne?

Skrevet

Å reise bort er ikke egoistisk. Dere kan jo informere/invitere de dere ønsker å ha med så kan de som vil bli med. Vi giftet oss på den norske ambassaden og inviterte familie og venner. Mange kom selv om de måtte betale turen selv fordi de ønsket å bli med å feire oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...