Gå til innhold

Hvilke kosttilskudd FØR graviditeten?


håpefull *er mamma*

Anbefalte innlegg

Håper jo på å bli gravid nå i høst, og tar Folsyre. Er det noe annet man bør ta i tillegg? Jeg får i meg en boks med makrell i tomat så og si hver dag, som skal dekke dagsbehovet for omega 3, og inneholder mye antioksidanter (varmebehandlet tomat). Så på apoteket idag at man får kjøpt pakker med komplett kosttilskudd som kan tas både under og etter graviditet. Men hva med før graviditeten, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar folsyre/omega 3 som er ei slik pakke fra apoteket som du mener, og ellers tar jeg sink/c vitamin og bidronninggele. Er sikkert mye en kan ta som tilskudd eks jern, multivitaminer, tran osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en mulitvitamin (BioLife; topp kvalitet), e-vitamin, selen, b-stress (b-vitaminer + folat), omega-3 tilskudd. Før innsett tok jeg også store doser c-vitamin (1000mg) hver dag, men ikke etterpå pga en årsak jeg ikke husker akkurat nå;-)

 

Det viktigste er jo sunt og variert kosthold, rene råvarer og minst mulig halvfabrikat. Mye grønnsaker (spesielt de grønne) + avokado er kjempebra. Og jeg anbefaler økologisk mat, så mye som mulig - da minimerer du opptak i kroppen av sprøytemidler, kunstgjødsel osv. Og unngå mikrobølgeovnen; den ødelegger næringsstoffene i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sink? jeg tar c vit,omega 3 og folsyre. Har hørt av leger at folsyre over lang tid kan være skadelig pga at en får søvnproblemer også så jeg synes at det er vanskelig dette med hva man skal velge og hvor lenge en skal gå på det....C vit sier de at kan tørke ut slimhinner eller noe sånt så det er lurt å ikke gå på for stor dose...,Men en hører så mye rart...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Denne kuren kalles kanonkuren og kommer fra Danmark. Jeg har nå gått på dette i flere uker og skal fortsette til det er egguttak. Blir spennende å se om det blir flere og bedre kvalitet på eggene!

 

"Kanonkuren" fra www.helseriet.dk

 

 

Kanonkuren til kvinder:

 

Menstruasan tabletter - normalisere homonproduktionen. 2 tabletter skal smelte under tungen 3 gange daglig en ½ time før eller efter måltider.

Ren Bidro eller Melbrosia - normalisere homonproduktionen og giver stærkere æg. 1 kapsel til morgenmaden.

Biortomin - vitamintilskud 3 stk. dagligt(andre vitaminpiller kan også bruges)1 vitaminpille til mogenmanden.

Ovarium D 6 - ekstrakt af æggestok som styrker disse. 2 tabletter 3 gange dagligt.

E-vitamin - stryker kredsløbet og homonbalancen. 350 mg. Pr. dag til et måltid.

Kelpasan - har betydning for fertiliteten. 2 stk. til morgenmaden. Må ikke tages hvis man har for højt stofskifte, da de kan sætte dette i vejret. For højt stofskifte gør det svære at blive gravid. Kelpasan kan godt undlades fra kanonkuren.

Folin/Folsyre skal spises af alle der ønsker graviditet fra 3 mdr. før man ønsker at blive gravid til og med 12. graviditetsuge. 1 stk. om dagen.

 

Kanonkuren kan tages i op til 6 måneder. Hvis graviditet ikke er opnået, er der ingen grund til at forsætte med kuren, da der så er noget andet, som der skal rettes op på eller undersøges nærmere. Kanonkuren kan også tages som suplement til fertilitetsbehandling. Alle produkterne kan tages eller nogen kan vælges ud.

Nogle kvinder aborterer desværre fordi at slimhinderne er for svage. Hvis risokoen skulle være tilstede, kan det være en fordel at bruge 14 dage på en slimhinde-styrkende kur før man starter kanonkuren. Kuren har ingen indflydelse på lukkede æggeledere.

 

 

Slimhindekuren består af:

Biorto Total A vitamin 10 stk. pr. dag

Biorto Total B 1 stk. pr. dag.

Biosym Symbioflor 2-3 stk. pr. dag.

 

 

Et alternativ til slimhindekuren er produktet "babyklister" Berberis Fructus comp. D3. "Fructus Femina".

 

Anvendelse:

 

1) Til gravide hvor der er opstået fare for abort.

2) Forebyggende til gravide, som tidligere har aborteret en eller flere gange.

3) I forbindelse af ægoplægning, hvor det hjælper med til at befrugtede æg lettere kan sætte sig fast på livmodervæggen.

Indtagelse:

 

Ved opstået abortfare: 50 dråber i et glas vand drikkes slurkvist i løbet af dagen. Denne dosis kan fortsættes nogle dage til en bedring er indtrådt. Derefter tages 10 dråber 3 x dagl. i lidt vand, 10-15 minutter før maden. Denne dosering fortsættes 1 - 2 - 3 måneder. Abortforebyggelse: 10 dråber 3x dagl. i lidt vand før maden. Kvinder, som tidligere har aborteret bør starte på midlet så snart graviditet er konstateret, eller så snart der er mistanke/håb om graviditet. I forbindelse med ægtransplantation: Nogle dage inden ægopsætning starter kvinden på indtagelsen af Berberis fructus comp.- 10 dråber x 3 dagl. Indtagelsen fortsættes indtil graviditet er konstateret, evt. længere hvis der er mistanke om, at der kan opstå abort eller abortfare.

 

Kanonkuren til mænd:

 

Bidro ren eller Melbrosia - for at få mere levedygtig sæd og energi. 1 stk til morgenmaden.

E-vitamin - styrker sædkvaliteten. 350 mg. pr. dag. Sammen med et måltid.

Zink - styrker sædkvaliteten og bevægeligheden. 30 mg pr. dag

Selen - styrker sædkvaliteten og bevægeligheden. 100 mcg. pr. dag.

Q10 - styrker sædcellernes bevægelighed. 60 mg pr. dag.

C- vitamin 500 mg. pr. dag - styrker sædkvaliteten.

Biortomin - vitamintilskud 3 stk. dagligt(andre multivitaminpiller kan også bruges)de skal bare indeholde kobber, da man skal bruge kobber for at optage zink.

 

Alle produkterne kan tages eller nogen kan vælges ud. Kaffe, alkohol og tobak nedsætter fertiliteten.

Kanonkuren kan tages i op til 6 måneder. Hvis graviditet ikke er opnået, er der ingen grund til at forsætte med kuren, da der så er noget andet, som der skal rettes op på eller undersøges nærmere. Kanonkuren også tages som suplement til fertilitetsbehandling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan gå til legen og få tatt en full pakke-blodprøve. Det viser hvilke verdier du har på forskjellige hormoner, leververdier, jerninnhold, folat, div. vitaminer og masse annet. Jeg fikk et ark i posten, med normale verdier som mal, pluss mine resultater.( Leste meg frem til på nettet de medisinske ordene jeg ikke forsto.)

Det viste seg blant annet at jeg hadde verdier langt over normalen av folat, for det hadde jeg jo tatt fast siden jeg startet med forsøkene. Nå skal jeg inn i november, og tar ikke det før jeg starter opp igjen.

 

Spis tomater, brokkoli, paprika og alt det gode sunne som finnes av matvarer! Tror det er blant annet brokkoli som inneholder folat....? Det bidrar til at magen også får noe å jobbe med, og den holder seg frisk!

Det har kommet noen gode forslag her, og jeg skal ikke si at mine tips er så veldig bra, men for meg føles det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange forskjellige svar. Tusen takk alle sammen. Tror jeg fortsetter med folsyren og min nesten daglige boks med makrell i tomat. Kanskje jeg kan ta ihvertfall c-vit. i tillegg, men litt skeptisk hvis det kan påvirke slimhinnene. Kan også høre hva Porsgrunn sier den 14. sept..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...