Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Jeg har et boliglån på rundt en million, og en bruttoinntekt på litt over 34 000. Men jeg betaler enormt med skatt, og sitter igjen med bare 22 000. Er det mye å spare på å få rentefradrag på skatten, altså, hvor mye vil det utgjøre ekstra i måneden? Og, hva må man gjøre for å ordne dette?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Du kan søke om nytt skattekort, hvor du da må legge inn hvor mye du betaler i renter. Dette blir da hensyntatt i beregningen av hvor mye du skal trekkes hver mnd.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Jeg vil tro at du får en god baksmell i år pga at renten har gått kraftig ned, med mindre du nettopp har kjøpt leiligheten, da. Likningsetaten har skattekalkulator som du kan bruke til å begerne skatten din.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 28 % av rentene (altså rentedelen, ikke avdragsdelen) du betaler blir redusert skatt. For å ta et eksempel: Boliglån på 1 mill, rente 3 %. Årlig rente blir 30000. Skatten din blir da redusert med 30000 x 28 % = 14000 sammenlignet med om du ikke hadde dette lånet. Har du boliglånet trenger du ingenting å gjøre for å ordne dette, dette rapporterer banken automatisk til skattedirektoratet, så dette er medtatt på selvangivelsen du får i april neste år. For å regne ut ca hva du bør betale i skatt, kan du gjøre følgende "øvelse". (Gjelder for arbeidsinntekt inntil ca 425000, ikke formue og ikke andre skattepliktige inntekter). 1) Anslå inntekten din for i år: Eks 11 mnd a 34000 + feriepenger 12 %,, ca kr 420000 2) Anslå fradragene du har, utenom "standardfradragene" Eks kr 30000 (renter), kr 20000 (barnebass) 3) Skatten blir Del 1 420000 x 8 % = 33 500 Del 2 (420000-100000-30000-20000) x 28 % = 75 600 I alt kr 109 000 4) Fornuftig skatttrekk pr mnd 109 000 : 10,5 (du betaler ikke skatt i juni, halv skatt i desember) = ca kr 10400. Du har litt høyt skattetrekk. Ta kontakt med nærmeste skattekontor for å søke nedsettelse. Er du i klasse 2 bør skatttrekket være 1000 kr lavere enn denne utregningen pr mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå