maizi Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Jeg har de siste ukene hatt kjempevondt mellom livmor og ribbein. Er også øm og hoven. Jordmor mener at det er leveren min som er forstørret og kanskje har blødd litt slik at den verker. Dette skal iflg j.mor være smertefullt men ufarlig for både meg og barn, og slettes ikke uvanlig for gravide. Andre med samme symptom/ forklaring? Er i uke 31 og hun mente det kom til å vare ut svangerskapet:( Syntes det føles uoverkommelig å gå sånn i over 2 mnd til. Sover lite og fungerer dårlig på dagen. Noen gode råd?
Sirra77 Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Ingen gode råd, desverre, men kanskje litt trøst. Har også hatt mye vondt ved ribbenskanten på høyre side. Tror bayen har sparket endel i området, til tider har det kjentes ut som "gnagsår" på innsiden. Men tror d er ganske normalt. Beibissen min ligger med ryggen mot venstre, så da er det vel normalt at det slås og sparkes mot høyre.
*stine j-g-j *har født* Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 Jeg har akkurat det samme - føles som om ungen presser ribbena sånn at de blir helt ømme. Husker fra mine tidligere to svangerskap at dette ble betydelig bedre mot slutten da magen "sank". Gleder meg til det...puh! Dette er slitsomt!
Snartmammatilto :-) Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Det er faktisk ganske vanlig å ha vondt under høyre ribbein. Det er antakelig muskelfestene som strekker seg, og det gjør litt vondt. Hvis jordmor mener at du har forstørret lever, bør du komme deg til legen og få tatt ultralyd av den, for å se hva som har skjedd. Man skal ikke gå rundt med førstørret lever, og i allefall ikke en som blør. Leveren er det største organet i kroppen, og det er veldig blodrikt. Det høres litt underlig ut at hun bagatelliserer det! Under mitt første svangerskap hadde jeg så vondt under ribbeinet at jeg holdt på å bli gal. Ble 50 % sykemeldt på grunn av det. Har snakket med mange som også har hatt tilsvarende smerter.
maizi Skrevet 15. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2009 Jeg har vært til legen også. Hun visste ike hva det var, men jeg har tatt diverse leverprøver. Har en relativt stor hevelse like over livmorkanten. Er nummen i huden og det prikker. Skikkelig ekkel følelse. Dersom det blir verre i løpet av helgen får jeg kontakte legen. Kjenner jo at babyen sparker opp i ribbeina, men det er ikke der jeg har vondt. Godt å høre at det kanskje blir bedre når babyen synker litt ned. Kanskje jeg slipper å ha det sånn helt til termin:)
september.gull. Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 har dere kløe? i handa? under bena? overalt?
maizi Skrevet 15. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2009 Hei september gull. Nei, har ingen kløe egentlig. Tenker du svangerskapskløe?
september.gull. Skrevet 15. august 2009 #9 Skrevet 15. august 2009 kan hvist være en link mellom kløe og lever... viktig å gå til doktoren da...
maizi Skrevet 15. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 15. august 2009 Ja er klar over det. Men kan man ha det uten å klø? Legen har tatt blodprøver av meg for å sjekke leveren og jeg har snakket med jordmor angående det. Regner med de hadde sendt meg videre dersom de ikke var sikker på det er ufarlig??? Babyen er veldig aktiv heldigvis.... Ringer legen for sikkerhets skyls mandag og ber om å få prøvesvarene mine. Skal også til jordmor i uken. Noen som vet hvilke prøver de tar for å sjekke svangerskapskløe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå