Gå til innhold

hvilken øyefarge har dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har grå. De var blåe en gang, men nå er de mer grå =(

Lillebror har fått blå øyne, men de er så utrolig fine =)

Skrevet

Jeg har mørk blå, og til min store glede har min sønn fått samme mørkeblå farge som meg :P

Skrevet

Sprekt gjort å ikke være anonym her!

Skrevet

Syntes også det var tøft gjort av deg og ikke være anonym her.. Kjekt å se hvordan du så ut og jenta di. Danner meg liksom ett slags bilde av folka her inne, stemmer ikke alltid overens med virkeligheten. Kjempeflotte begge to var dere!!

Grunnen til at jeg spurte om øyefarge var for at jeg har faktisk ubestemmelig øyefarge, har fått "flerfarget" som øyefarge i passet mitt. Syntes dette var rart av politiet, var de som sa jeg måtte ha det. Er det andre som har fått det??

Skrevet

Jeg har grønne øyer med litt brunt i ;) Begge ungene har fått grønne øyer mens gubben har blå øyer.

Skrevet

Broren til besteveninna mi har og slike auge, heilt umulig å bestemme fargen. Lurer på om dei endte opp med å skrive grå eller svart (for dei er mørke), men hugsar ikkje det heilt. Har han blå genser på seg ser auene blå ut, har han grøn genser har han grøne auge osv.

Skrevet

Når det gjeld å vere anonym så har eg aldri vore anonym på DinBaby, så det er "ingen vits" å vere anonym her heller :o)

Skrevet

Hvordan fikk du se hvordan Ranveig R så ut? Jeg fikk bare frem det ene bildet..

Skrevet

jeg har vel mest blå øyne, med litt grønn..

barna har begge brune....

Skrevet

kjempesøt jente du har, Ranveig.... :o)

Skrevet

Det står hennes fulle navn, bare å legge det inn i søkerfeltet.

Skrevet

Jeg trykka bare på navnet hennes:) Er så nysgjerrig av meg!!

Skrevet

Jeg har brune øyne. Sies jo at brunt er dominant, men ingen av ungene har fått brune øyne.

Skrevet

Når det gjelder øyene våre, så er det som påpekt genene som bestemmer fargen. Men fargen på øynene våres bestemmes av mer en et gen, i hovedsak to gener, samt noen andre gener, som gjør at vi har så stor variasjon av øyefarger. Øyenfargen til et nyfødt barn stabiliseres som oftest rundt 6 måneders alder, men fargen kan forandres helt til tre års alder.

Det er tre farger i øynene som bestemmer hvordan øyenfargen blir: brunt, gult og grått. F. eks har grønne øyne mye av gult og brunt, noe som gjør at øynene ser grønne ut. Blå øyne har veldig lite gult, svært lite eller ikke noe brunt i seg, noe som gjør at de ser blå ut. Brune øyne ser brune ut fordi de har mye brunt i seg. Brune øyne er den mest vanlige øyenfargen i hele verden. En undersøkelse viste i 2002 at av USAs innbyggere som var født mellom 1936 og 1951 hadde 33.8 % blå øyne, mens av alle født mellom 1899 og 1905 hadde 57.4 % blå øyne. På Island har ca. 90 % av befolkningen blå øyne.

Brunt regnes som en dominant farge. Men det betyr dermed ikke at foreldre med brune øyne automatisk får et brunøyd barn. Noe som bestemmer dette er blant annet hvilke gener foreldrene til barnet viderefører til barna. Hvert individ bærer med seg to kopier, et fra hver forelder. Hvis f. eks to brunøyne foreldre har en forelder på hver sin side med blå øyne, kan det godt hende at de viderefører med seg dette genet og gir deres eget barn blå øyne. Men siden blå øyne som sådan ikke er dominant, må begge partner på hver sin side ha genene som gjør øynene til et barn blir blå.

Her kan dere bruke øyefargekalkulatoren, en morsom sak hvor det står litt mer om dette:

http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCal...calculator.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...