røyafrafrøya Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Har plukket blåbær idag, men husker ikke hvordan man lager syltetøy. Har kjøpt Certo. Noen med peiling?
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Det er litt forskjellig og du koker det, eller bare rører det. Jeg foretrekker rørt syltetøy (bortsett fra plomme og eple syltetøy), og da knuser du bærene først med en sånn man lager potetmos med, og blander i sukker til det er passelig. Vil tro det står på pakken hvor mye certo du skal beregne, jeg pleier ikke bruke det. Gi en lyd hvis du trenger oppskrift til koking, så har jeg det i boka mi :-)
røyafrafrøya Skrevet 14. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2009 takk for råd. ja, vil gjerne ha oppskrift til koking.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 14. august 2009 #4 Skrevet 14. august 2009 Denne står i Ingrid Espelids kokebok: 1 kg bær 200 - 500 g sukker Ikke lag for store porsjoner om gangen, helst ikke over tre kilo. Rens bærene. Vei dem, og ha dem i en kjele. Kok opp på middels varme, helst under lokk. Rør av og til. En tykk bærmasse er ikke gjennomkokt selv om det bobler litt. La bærene koke 5-15 min under lokk, avhenging av om den sorten bær du bruker er harde eller ikke. Rør sukker i og rør til det løser seg opp. Gi syltetøyet et raskt oppkok. Så står det om at du skal varme glass og masse styr for å få dem hermetisk lukket, men regner med alle i dag bruker fryseren ;-) I så fall skal du vente til syltetøyet er godt avkjølt før du fyller på glas. Husk å ikke fylle dem fylle, siden glassene da vil sprenges i fryseren. La syltetøyet være helt kaldt før du setter på lokk og fryser det. Lykke til ! Og så flink du er :-)
¤¤ alexine ¤¤ Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Er det mulig å få bestilt et glass?? hehe
Irene Adler Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Jeg bruker Jam (samme som Certo) og bruker oppskrifta på pakken når jeg koker syltetøy. Funker utmerket.
røyafrafrøya Skrevet 15. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. august 2009 Takk skal du ha, Lykketrollet! Fin oppskrift. Jeg skal ta vare på den. Kokte syltetøyet i går og det ble veldig bra. I morgen skal vi ha pannekaker med blåbærsyltetøy. Det funka fint uten Certo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå