Gå til innhold

seteleie.. noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 35 uker på vei og babyen ligger i seteleie..

jeg fikk beskjed på sykehuset i uke 33 at de gjorde ingenting før i uke 36. men hva gjør de? jeg skal til legen når jeg er 36 + 5.. får jeg henvendelse fra henne til ul på sykehuset eller må jeg bestille time selv? hører til SUS.. skal på innskrivning neste fredag (da er jeg 36 uker på vei)..

virker ikke som babyen har planer om å snu seg egentlig, han vrir seg bare fra side til side 100 ganger til dagen (føles iallefall slik) :)

kan de tvinge meg til utvendig vending? for det nekter jeg...

og vil ikke føde rumpe..

men har skrekk for ks, men heller det enn de andre alternativene..

huff.. tenker veldig på dette, jeg har hele dette svangerskapet tenkt at jeg vil ha badekar, nye "fødeloft" og nå ser det ut som om alt bare blir helt annerledes..

vet det er lenge til termin, men ikke sååå lenge til heller :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min forrige unge lå i seteleie.. (Noe de fant ut i en tilfeldighet i uke 35 tror jeg..)

Skulle da inn og prøve å snu i uke 37, men uke 36+4 startet fødselen med rier for meg.. Så da var det inn og sjekke hvor stor ungen var og ta CT av bekken for å se om jeg fikk lov til å prøve å føde i sete, noe jeg dessverre ikke fikk lov til..

Dermed ble det keisersnitt, noe jeg faktisk sliter med den dag i dag.. (Han er nå 1 år og 8-9 mnd) Jeg fikk nemlig ikke se og holde ungen før 2-3 timer etter selve ks.. Og svigerforeldrene mine fikk se han før meg!?!?!?! Samboeren min fikk heller ingen beskjed om noen ting.. Var egentlig bare såvidt at han fikk komme inn døra før ungen var ute!

Pga alt dette skal jeg ikke tilbake til samme sykehus og håper i det lengste på å unngå ks!

Har fått høre at snuing av barnet bare er litt ekkelt der og da, men når ungen kommer i hodeleie, så føles det nesten som om noen endelig har satt "puslespillbrikken" rett vei liksom..

Hadde egentlig tenkt at jeg ikke ville prøve snuing denne gang om ungen ligger i sete, men har bestemt meg at jeg heller vil prøve det enn å ta ks igjen!

Ellers er det mange som sier at akupunktur kan hjelpe for å få ungen til å snu seg selv.. Men dette bør man gjøre ganske tidlig sånn at det er plass for ungen til å snu seg... Kan jo ikke skade å prøve d?

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til! Og krysser fingrene for at min egen kan legge seg med hodet ned denne gang..

Skrevet

Hei;)..Forstår godt du har mange tanker rundt dette. Jeg opplevde at min første lå i seteleie. På kontroll hos lege fikk jeg henvisning til sykehuset for å se hvordan det lå ann. Til min historie hører det med at jeg ikke rakk denne timen da min datter bestemte seg for å komme før..Siden hun lå i seteleie og vannet gikk ble jeg bedt om å legge meg ned og hentet med ambulanse. Dette pga faren for at navlestrengen kan legge seg "galt"..På sykehuset tok de røntgen av bekkenet mitt og det ble da vurdert hvorvidt jeg kunne føde el ikke...Det ble keisersnitt pga smalt bekkenmål.Alt gikk supert!!! Hadde jeg rukket timen ville barnet bli målt og ev. str på bekken vurdert i forholdt til mulig vaginal fødsel. Noen ganger er det mulig mens andre ganger ikke. Utfra barnets størrelse og bekken. Utvendig vendig vil også bli vurdert..En annen ting...har man født før kan man ikke alltid regne med at barnet snur og fester seg en tid før..men kanskje rett før fødselen setter i gang.. Det betyr at den faktisk kan ligge i seteleie frem til den Store dagen for så å snu seg ned.. Vet ikke om dette var til noen hjelp..annet enn at man må nesten ta det som det kommer og gjøre de vurderingene man finner mest forsvarlig utfra de undersøkelser som gjøres. Og av og til blir det ikke slik man tenkte. Det viktigste er jo at barnet kommer i fin form ut ;)

Lykke til..

Skrevet

ja jeg håper selvfølgelig barnet snur seg slik at jeg kan ha en vaginal fødsel selvom forrige barn lå skjevt i bekkenet fram til pressriene og de tok henne med sugekopp.. jeg blødde masse (1250ml tror jeg det var) og lå sengeliggende uten å kunne reise meg i 3 døgn... og ingen skikkelige rier da jeg ble satt igang.. så hadde håpt alt gikk naturlig og fint denne gangen :)

men får bare vente til neste fredag og høre hva de sier på innskrivingen..

vil ikke ha utvendig snuing da i de fleste tilfellene så snur barnet seg til seteleie igjen.. å alle sier det er vondt..

men får vel smøre meg med tålmodighet og vente til neste fredag.. :) gjør jo det som er best for meg og barnet...

:)

Skrevet

Jeg var til en ekstra UL i 36.uke (2 uker siden) og det ble oppdaget seteleie. Gynekologen sa at siden det var 36.uke sendte han melding til videre oppfølging på sykehuset. Denne uken var jeg til samtale og vurdering på sykehuset og fikk mye god informasjon og luftet bekymring og valgmuligheter. På mitt sykehus snur de ikke så den utgikk. Men da vi omsider tok UL så lå hun med hodet ned :) Jeg er ganske sikker på at jeg kjente hodet opp før vi gikk inn så kanskje hun lyttet til det vi pratet om og ombestemte seg?

Uansett vil jeg få nok en UL 2 uker senere (1 uke før termin) for å bekrefte hodeleie for sikkerhets skyld.

Jeg har født to jenter på ca.3600g før uten problemer og denne jenta her er omtrent samme størrelsen så det var ingen problem med vaginal fødsel mente de. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke keisersnitt og vil bare velge det som er best for ungen så det blir nok vaginal med epidural og lav terskel for å gjøre om til keisersnitt underveis ved behov. Må bare passe på å dra inn til sykehuset litt tidligere enn jeg har pleid for å være sikker på at de rekker å sette epidural for jeg har født raskt tidligere.

Kanskje du er heldig at din også snur seg spontant? Er jo bare 3-4% som fødes i seteleie hvert år så mange snur seg innen fødselen :)

Skrevet

ja jeg håper han snur seg nedover.. :) har hele veien sagt at jeg ALDRI skal ta ks, men må jeg så må jeg.. :) håper han tar til fornuft og snur seg nedover. er ikke behagelig når han ligger slik.. tar liksom litt mer plass :) så håper på det beste..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...