Mille** Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Har akkurat fylt opp fryseren med blåbæra som vi har plukket i ettermiddag, gleder meg allerede til å plukke tyttebær. Hjemmelaget syltetøy er helt klart best, og jeg føler meg som ei skikkelig superhusmor som har så mye syltetøy i frysern. ;o)
Malin G. Spann Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Jeg har aldri brydd meg med å plukke bær, men i år har jeg gått helt bananas med bærplukkingen. Har plukket jordbær, bringebær, rips og blåbær. Laget saft av noe av ripsen, men i hovedsak skal jeg bruke bærene til kaker, smoothie og syltetøy. NAM NAM! Føler meg også som ei skikkelig superhusmor, selv om sannheten er så langt der ifra...
Alba44 Skrevet 14. august 2009 #3 Skrevet 14. august 2009 Nei, men plukker epler og lager eplemos på høsten. Hehe...nesten det samme da...eh..
tvkrus Skrevet 14. august 2009 #4 Skrevet 14. august 2009 Ja solebæra og stikkelsbæra er safta ripsa spist -- skal kansje plukke mer til "naboen" villbringerbær er rørt og fryst multer er fryst blåbær er rørt og fryst eplene blir saft ,eplemost ,gele og eplekaker
Gjest Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Nei, jeg er forferdelig redd for ekle insekter og edderkopper, så om jeg prøver meg på plukking ender det som oftest med at jeg velter hele bøtta utover pga et eller annet insekt gjør at jeg skvetter til. Men nå har vi masse bærbusker i hagen, så fra neste år må jeg nok begynne å plukke hagebær til røring og safting. I år er det fint lite å høste siden buskene fikk en veldig nødvendig nedklipping i vår, men til neste år ... :-)
Mille** Skrevet 14. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. august 2009 Da vil jo en tur i skogen for å plukke bær bli en fin måte å lære seg å tålerere insekter på, skikkelig eksponeringsterapi, hehe.... Er oppvokst med å bli tatt med i bærskogen, og prøver å videreføre tradisjonen til mine barn. De har begge kost seg skikkelig i skogen i dag, minsta har sikkert plukket 1 kg bær rett i egen mage. ;o)
Mille** Skrevet 14. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. august 2009 Wow, det må jeg si tvkrus, du ER jo virkelig en superhusmor du! )
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. august 2009 #8 Skrevet 14. august 2009 JA, jeg plukker masse frukt og bær. har vært på blåbærtur i hele dag faktis lager også syltetøy vi har veldig masse frukt i hagen heldigvis, det er morro for alle aldere du må ikke glemme å plukke multer, så du har til julaften
Mille** Skrevet 14. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. august 2009 Har multer i fryseren, så da er multekremen til julaften berget. ;o)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. august 2009 #10 Skrevet 14. august 2009 multekrem er det mest geniale som fins der ute, sånn rett etter cola selvsakt
wirre;o) Skrevet 14. august 2009 #11 Skrevet 14. august 2009 Pleier er ett ord som blir for kraftig. Hender er mer korrekt for meg. I år skal det også plukkes rognebær- som vi skal fryse og gi til de stakkars pippipene som ikke har vett på å holde seg borte fra snø og kulde til vinteren.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 14. august 2009 #12 Skrevet 14. august 2009 På hytta er vi så heldig å ha blåbær rett utenfor døra (eller balubbelub som småen kaller dem), men de spises opp fortere enn de plukkes omtrent... Skal på hytta neste helg, og skal prøve å få plukket litt ekstra (må vel bli når småen er lagt det da...) så vi kan ta med hjem og lage blåbærkake :-)
Sjefsmegga Skrevet 14. august 2009 #13 Skrevet 14. august 2009 prøver å plukke litt forskjellig, men blitt lite i år, så får ta igjen nå utover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå