Gå til innhold

Kan jeg få kopi av handlelista di?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva handler du inn f.eks iløpet av en uke?... av mat, hygieneartikler, klær osv osv...

Hva slags varer går det mye av, hva har du i skapet osv..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

denne uka var så vidt jeg husker:

BUTIKKEN:

-mel

-sukker

-melk

-egg

pålegg (ost, servelat,skinke, italiensk salat, nugatti)

-oboy

-middag (mye forskjelli)

-intimvask

-dopapir

-shampo og balsam, dobbeldusj til sambo

-kattemat og kattesand

-blomsterjord ..hehe, det er meget sjeldent

-vaffler på 1-2-3

-cola

-røyk :/

KLÆR:

-litt barneklær

-en kjole til meg og boxser til sambo +sokker

det var alt vi kjøpte, bortsett fra en middag på en resturang.

akkurat nå går det mye av

-dopapir (er gravid)

- colan er noe vi kjøper oftest og går mest av.

i skapet har vi alt mulig. kjøper mye på tilbud + at jeg lager mye fra bunnen av så da trengs det mere forskjellig

Skrevet

Tusen takk:-)

Jeg prøver å lage meg noen rutiner her jeg sitter... Jeg er så utrolig lite flink til alt som har med husarbeid å gjøre... Denne uken skal jeg få skikk på handlerutinene mine tenkte jeg... Finne ut hva jeg skal handle, og handle en gang i uken... både når det gjelder mat og klær... Jeg merker det er vanskeligere å få tid til handlingen nå når lillegutt krever mer og mer... Det er bare altfor kjedelig å måtte i butikken hver dag...

Baker du brød selv annie 21.15?.. og hva har du handlet av middagsmat?.. hvis du husker og orker å dele?... ellers så listen din fin ut... det er jo ikke sååå mye man trenger iløpet av en uke... Man skal kanskje bli flinkere til å ha en del basisvarer stående i skap osv... ?..

Setter pris på flere lister/forslag/ideer..

På forhånd takk:-)

Skrevet

Melk

Appelsinjuice

biola yoghurt naturell

4-korn fra axa

1 kurv bringebær

1 kurv jordbær

Brunost

Wasa havre-knekkebrød

1 stk palmolive håndsåpe

Comfort sommerfrisk tøymykner

Div pålegg som skinke, hamburgerygg, leverpostei etc

Mørk kokesjokolade

1.5 l solo

1 klase druer

1 stor pose M

VG

Duo Youghurt

Handler ikke klær så ofte i og med at jeg bor på landsbygda og for tiden er gravid, men bestilte nettopp fra h&M katalogen for 4000 kr. Jeg bestiller derifra 1 gang i halvåret sånn ca.

Det går mye av appelsinjuice, melk, smør, knekkebrød og pålegg.

Har ellers standardvarer som mel, sukker, te, kaffe, gjær, bakepulver, vaniljesukker, melis, sausposer, kakao, flatbrød, krydder i forskjellige varianter, salt ++++ i skuffer og skap.

Skrevet

ansiktsservietter

toalettpapir

luftrenser

tørkeruller

zalo

oppvaskklut

skummet melk

appelsinjuice

eplejuice

frossen laksefilet

rømme

poteter

ris

frosne wokgrønnsaker

fransk speltbrød

ryvita knekkebrød

fiberrik knekkebrød

krydderurter

omo color

grønne epler

blå druer

bananer

jarlsbergost

makrell i tomat

brunost

kaffe

truser, sokker osv.

Skrevet

jeg kan gi deg noen råd da, så blir det enklere..

-sett opp en liste hva du skal ha til middag i en uke.

feks:

-kjøttkaker

-noe med fisk (fiskepinner/boller eller laks osv)

-skinkegrateng

-grønsaksuppe

-pizza

(det var middagen jeg kjøpte i uka her)

så kjøper du inn alt du trenger til middagen, frokost, kvalds og snacks evt frukt + drikke :) så kommer jo ting utenom som hygene og diverse

veldig kjekt å ha noen basis varer i skapet ja.

ja jeg baker som regel brød og kager mye mat fra bunnen. men det er bare akkurat nå mens jeg er jobbfri og babyen ikke har kommet ut. tror ikke jeg gidder å kjøre så mye når det er fult opp med arbeid ol igjen:)

noe som er lurt er å kjøpe inn på tilbud, og kjøp masse og ha i fryseren eller skap hvis det har lang holdbarhet.

du kan gjerne ha dobbelt opp av sjampo, dopapir osv så slipper du å kjøpe så ofte.

+ ha noe 1-2-3 bakverk som vaffler i skapet i tilfelle uventet besøk :)

er du tom for middags ideer vil jeg annbefale matprat.no.

der finner du masse som er delt inn i temaer som

-sunnt

-kos

-tradisjon

-lettvind... osv :)

Skrevet

Broccoli

fersk sopp av en eller annen type

Blomkål

Poteter

Løk

Hvitløk

Agurk

Squasj

Tomater

Paprika

Gulrøtter

Bananer

Epler

Appelsin

Druer

Vannmelon

Karbonadedeig

Kyllingfilet

Fisk til to dager

Annet kjøtt til 1 dag

Ost

Pizza ost

Smør

Margarin

Rømme

Yoghurt 4 pk

7 l Melk (bruker 1 liter per dag)

1 l appelsin juice

Mat fløte

4 pk mel (baker all bakst selv)

Gjær

Grovt mel

2 pk bleier (2 unger)

2 pk grøt til han på 1 år

Kavringer

Ris

Fullkorns pasta

Av og til tilfører jeg andre ting som

Diverse krydder og salt

Sukker

Såper, shampo og andre hygeneprodukter etter behov

Toalettpapir og tørkerull

Maizenna

Raps olje

Vaskemidler

osv

Jeg baker all bakst selv (brød, kaker osv) og lager all mat fra bunnen av. Utrolig greit å vite hva en putter i munnen + at det blir mye billigere. Det å lage maten selv smaker bedre og er ikke noe vanskeligere enn hel og halvfrabrikata.

I tillegg kommer jo klær, våtservietter osv osv. Dette tar jeg etter behov.

Skrevet

10-kroners marked på Ica i dag, sikkert flere dager. Kjøpte en del fiskegrateng til en tier, grønnsaksblandinger, osv. Fylte fryseren med nyttige varer.

Skrevet

Kopi av HANDLElistene tror jeg ikke du har særlig nytte av, HI! Årsaken er at vi, siden vi har stor og god matbod, over 4 kvm, nordvendt, kald og med diger fryser (største som selges) kjøper nesten alt i stort. Så handlelista en uke kan f eks inneholde 100 kg poteter og 150 egg, en annen uke 50 kg løk og 75 kg gulrøtter, en tredje uke 50 kg mel, 5 kg smør og 10 hele spekepølser, en fjerde uke 10 pk vaskepulver og 90 ruller toalettpapir. Så ukens handleiste kan være alt fra kr 100 til kr 4000.....

Men ser jo ut fra husholdningsregnskapet noenlunde hva vi bruker pr uke:

Av mat til frokost/nistepakke/kvelds pleier jeg å regne omtrent dette forbruket pr uke (vi er to voksne + to gutter på snart 8 og 12 år)

6 brød (baker selv, grove brød på ca 1,4 kg, ingredienser): kr 65

8 l H-melk kr 100

100 g te kr 15 (kjøpes på innvandrerbutikk)

1/2 kg ost (Nøkkelost) kr 50

1/4 geitost på 750 g 15

1/2 kg leverpostei (lager selv) 20

3/4 kg sild (tomatsild, dillsild, karrysild.., leger selv) kr 30

1/4 kg røykelaks (røyker selv, kjøper fersk laks) kr 20

1(2 brett (15) egg, kr 20 (kjøper disse på "bondehandel"

1/2 stor (875-900 g) spekepølse kr 40

150-200 g svinesteik (steiker og skjærer opp selv) kr 10

Div frukt/grønt (paprika, salat, agurk, tomat, epler, pærer, druer) kjøper for ca kr 20 pr uke i snitt, har en del i hagen selv. Sesongvariasjonene er store, alt etter hva hagen kan by på....

Så rundt kr 400 i forbruk pr uke, kanskje så vidt over, her

Til middagsmat pleier jeg å regne kr 50 pr dag eller 350 pr uke i gjennomsnitt. Her setter jeg opp ukesmeny fra søndag til lørdag hver fredag ettermiddag (ukeshandelen tas lørdag morgen). Jeg har en god del hundre oppskrifter liggende på PC-en etterhvert og plukker i disse, alle oppskriftene er prissatt, så jeg kan få en rett blanding av dyrere og rimeligere middager. Prinsippene som styrer valgene er først og fremst "hvilke varer er det sesong for akkurat nå" (alle varer er både best og billigst i sesongen), dernest å få en meny med 2-3 dager kjøtt, 3-4 dager fisk, kanskje en grønnsaksmiddag, noen dag vi har det ekstra travelt (en meny med kort tillagingstid), noen dag vi venter gjester (en passende meny), hvordan bør rekkefølgen være for å få brukt rester.

Kan gjerne legge ut menyen for kommende uke om du er interessert. Den er litt spesiell pga fravær for to av oss mandag og MANGE (7-8) unge gjester til middag på lørdag.

Du kan få en dag som eksempel på hvordan jeg tenker

Fredag

Laksesalat

400 g laksekoteletter i biter kr 20

300 g kokte poteter (rester fra torsdag) kr 2

200 g erter (frosne) kr 3

1 stort salathode kr 6 (så prisen her var 2 for 12 på butikken forrige uke, henter nok dette i hagen).

4 hardkokte egg kr 5

1 dl yoghurt naturell kr 3

Sennep, dill, salt, pepper kr 2

1/2 brød kr 6

I alt kr 47

I andre husholdningsvarer (toalettpapir, vaskepulver/vaskemidler, lyspærer, plastposer, tannbørster/tannkrem/såpe/shampoo, (alle toalettsaker som er til "felles bruk"), matpapir, alu-folie...... knapt kr 3000 pr år. Her "fyller vi lageret" når tilbudene på det vi bruker er gode.

Og da blir regnestykket mitt

Middagsmat ca 350

Annen mat vel 400

Annet enn mat 50-60

I alt vel 800

Dette stemmer godt med husholdningsregnskapet, det viste vel 850 kr pr uke i forbruk i forbruk i perioden juli 2008-juni 2009. Da er jo også innkjøp til ekstraordinære anledninger tatt med.

Noen stikkord rundt rutinene for husarbeid ellers her:

-huset "rundvaskes" hver lørdag, vel 1 time (gutten vasker egne rom, eldste gutten vasker bad/soveromsgang/trapp/gjestetoalett). Tas mens brøddeigen hever :)

-"småvask" (vask av kjøkken/spisestue) hver kveld umiddelbart før leggetid

-1 maskin med klesvask hver ettermiddag straks jeg kommer fra arbeid (eldste gutten grovsorterer vasken i 5 typer + diverse som må finsorteres av meg). Evt 1 maskin om kvelden umiddelbart før leggetid (har faktisk tid til å ta hånd om den om morgenen før arbeid, selv om jeg starter kl 0730)

-mest mulig "opplaging av mat" for uka 1 dag hver uke

-brødbakst hver lørdag ettermiddag, hjemmebakt brød holder seg fint ei uke om bakearbeidet er skikkelig gjort (skikkelig eltet, kaldhevet, dobbelthevet, helt uthevet, avkjølt på rist under klede etc)

Men NÅ var det altså tid for å sette på en maskin med klesvask og så vask av kjøkken/spisestue før leggetid. Tar 15-20 min til sammen :)

Skrevet

- Doskyll

- Dopapir

- Head & Shoulders

- Paprika, Agurk og ferdigsalat

- Egg

- Brød

- Yougurt

- Smør

- Ost

- Melk

- Gjær

- Fisk

- Ferskt kjøtt

- Sausposer

- Rømme

- Fløte

- Mel

- Sukker

- Pølser

- Frukostblanding

- Kylling

- Grillmarinade

- Fetaost

- Krydder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...