HopsiDeisy Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Vi har valgt faddere til våre barn, som er døpt i statskirken. Den ene fadderen er ikke medlem i statskirken, må man være det? Hun er ikke medlem av noe annet trossamf. heller. Hun er humanetiker. Kan kirken nekte oss denne fadderen?
Gjest -<<- Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Ja, det kan kirken godt gjøre. Faddere må enten være medlemmer av statskirken eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåpen, og oppgaven deres er å sørge for at barnet får kristen trosopplæring. Det varierer en del hvor strengt den enkelte prest praktiserer disse kravene, men at de har anledning til å nekte dere denne fadderen er helt åpenbart.
tr Skrevet 14. august 2009 #3 Skrevet 14. august 2009 Jeg er selv fadder til en gutt som er døpt i statskirken, og jeg er ikke medlem av statskirken selv. Man kan heldigvis ha et nært forhold til hverandre på tvers av tro, og for mine venner var det mer viktig enn medlemskap i statskirken. Godt mulig at presten kunne satt en stopper for det om han ville, men det ville vi i tilfelle syntes var veldig trist!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå