Gå til innhold

Til dere som har barn fra før!!!HJELP!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer litt her...har to gutter en på 4år og en på 2,5år....vi sliter sånn med at de skal høre på oss,de respekterer liksom ikke det vi sier og vi må "ta" dem skikkelig å bli kjempe sint hver gang vi snakker til dem.EKS:-Dem stikker og vi roper å ber dem komme hit med den gang....ingen reaksjon,eller vi sier ikke gjør sånn og ingen reaksjon.HVA GJØR VI GALT???? Blir gal her og dem er jo så englebarn når dem er hos andre.Noen gode råd her? FRUSTRERT!!! Og med 3mann på vei så er jo hormonene i full sving å;-) Nå har vi prøvd det meste av tips og råd men ikke noe hjelper......Noen som kansje sliter med det samme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alle er frustrerte en gang i blant...dere er ikke alene:) Og har man d travelt og er stressa blir det ennå verre. Har selv to barn 4 og 6 år,og en på vei..

Jeg synest det hjelper å roe seg selv ned først,og organisere seg( f.eks skal i butikken å handle) Gjøre seg selv klar først. så finne frem hva barna trenger,-sko og jakke. Så forklare at nå skal vi i butikken og at de må kle på seg. Stå selv ved siden av mens de kler seg/hjelpe dem. Gå selv først ut døra.

kort fortalt:- organiser deg, forbered barna på hva som skal skje og få dem til å hjelpe til. Vær bestemt og koreger feil oppførsel rolig(vet det er vansklig men det funker best)

Vet det er en bisarr sammenligning, men har du sett Hundeviskeren?

Men det kan overføres til barn:)

Du er sterk, du bestemmer, du er rolig og du eier hjemmet ditt.

Når man begynner å diskutere og krangle med barna er man litt på feil spor. F.eks barna protesterer når man slår av tv eller tar lekene fra dem fordi det er middag. Si ifra fem min før hva som skal skje.Etter fem min,-Går man bestemt bort til tv, slår av og sier rolig at nå er det middag. blir det protester. Si at det hjelper ikke,-nå er det middag. Og vis bestemt vei til bordet. (som Ceasar sier,- ta eierskap over tven..he he)

Skrevet

Skjønner at det må være utfordrende med to små og en på vei i magen! Kanskje er det naturlig at det blir litt ekstra liv når man har flere småbarn tett, men kanskje er det også en dynamikk man kan gjøre noe med. Hvis det gir dere stor frustrasjon ville jeg kontaktet kommunens PPT-tjeneste (psykologisk-pedagogisk tjeneste for barn og ungdom), og hørt om det var mulig å få litt rådgivning (eventuelt få tips om andre steder å henvende seg). Slitsomt å skulle ha dette i hverdagen hvis man kan lære seg et par triks for å gjøre noe med det! :) Barna har vel best av at de voksne har kontrollen også. Lykke til! :)

Skrevet

En ting til også:)

Jeg har en liten bok til hvert av barna, og kjøpt inn masse klistremerker. God oppførsel / de gjør som de får beskjed om belønnes med ett klistremerke. Etter 10 ganger får de bestemme en aktivitet vi skal gjøre sammen. Det funker veldig bra!

Litt små kanskje til å forstå det siste men alle barn blir veldig glad for klistremerker:)

Skrevet

Takk for tips og lykke til i svangerskapet:-)

Skrevet

Gode råd over her.... Eneste jeg vil tilføye er : Slutt å skrik!

Jeg har en lillebror, en halvbror, som har blitt skreket til av sin mor hele oppveksten. Han skjønner det ikke, han tror at det er normalt å bli skreket til å reagerer ikke noe anderledes på det om man skulle ha pratet med rolig stemme til han. Jeg tror den skrikinga ødelegger hva et barn oppfatter som rett og galt. Jeg hever stemmen til min datter, men det er i ekstreme situansjoner, som i hovedsak har gjort mer med redd enn sint, som i en reaksjon. Hun skriker heller ikke til meg, og det er jeg veldig glad for. Det styggeste jeg ser er en foreldre og barn som står å skriker til hverandre! Man går ikke mer respekt av å heve stemmen... Her i huset har vi "gå å på rommet ditt tenk over hva du har gjort, og så kommer du ut igjen når du er klar for å prate om det og kan be om unnskyldning". Jeg hadde også den når jeg var lita, at jeg ble sendt på rommet mitt om jeg ikke klarte å oppføre meg. Mamma har ofra mang en handletur på meg, gitt.... God tid og tålmodighet er vel nøkkelordet for en god oppdragelse, etter min mening...

Lykke til:)

Skrevet

Mitt beste råd som funker veldig bra for oss og våre jenter på 6 og 8 år. Vil da legge til at vi begynte med dette veldig tidlig og at de siste 3/4 årene holder det virkelig med en advarsel

.

Rådet er ingen TOMME TRUSLER

Vi sier at dersom dere ikke hører nå så blir det ikke barne TV/lørdagsgodt/Kino/ osv

Vi har faktisk snudd bilen på vei til kino ettersom det ble krangling før kino og de fikk en sjanse....men så ble det krangling i bilen også.

Bilettene var betalt, men vi snudde. Det var vel verdt pengene.

Barn som får tomme trusler vil alltid ta sjansen.

Skrevet

Her var det mange gode tips som jeg skal bruke i hverdagen vår :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...