Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 33 og har de siste dagene stort sett holdt meg hjemme da jeg må tisse hele tiden! Kjennes ut som om jeg har minst en liter som skal ut, men så kommer det bare bitte litt.. Undret litt på om jeg kunne ha fått en urinveisinfeksjon da jeg synes å kjenne en litt ubehagelig murring nederst i magen etter å ha vært på do. hadde med urinprøve til jordmor som fant en del "grums" i urinen, hun ba meg levere en prøve hos legen også til dyrking, men her fant de ikke noe galt. Noen andre som har opplevd noe lignende? Kan det være en begynnende infesjon som ikke var ille nok til å kunne påvises i går men kanskje i dag eller i morgen? Flaut å renne ner døra på legekontoret også når de ikke fant noe i går, men kjenner at dette gjør meg urolig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei:)

det der hørtes veldig kjent ut! jeg har hele tiden et snev av UVI, og da har jeg det akkurat sånn som du beskrev det. innimellom så slår det ordentlig ut. så jeg hadde bare levert en urinprøve hos legen. du trenger ikke legetime for det, det ordner legesekretærene.

greit å følge med på, for ubehandlet UVI gjør grusomt vondt etterhvert! når man er gravid så kan man få det uten å oppleve noen særlige symptomer på det også..

Skrevet

Vil bare si at jeg hadde det også sånn en periode. Kjentes ut som jeg måtte skikkelig på do hele tide, men det kom bare bittelitt ut hver gang. Har vært på et par kontroller etterpå, men heldigvis ikke fått påvist noe uvi eller sånt. Men er du urolig så er det jo bedre med en urinprøve for mye! :)

Skrevet

ta heller en sjekk for mye, hos meg ble en UVI til nyrenbekkenbetennelse med rier i uke 29...det var noe av det vondeste jeg har vært borti!

Jeg hadde nesten ikke noe utslag på urinen min men alikevel så var det noe der...så ta heller og sjekk det en gang for mye du:)

Skrevet

Jeg har hatt det sånn i tre uker nå. Har hatt urinprøve til dyrkning to ganger, ikke noe galt.

Ble sjekka nøye igjen denne uka pga premature rier, men heller ikke nå noe utslag.

er oppe 7-8-9- ganger pr natt også, kjennes ut som om blæra skal sprenge, men det kommer bare en liten slant. På sykehuset forklarer de dette med press på blæra.

Men det er lurt å sjekke for uvi for å være sikker!

Skrevet

Har det også slik. Er like langt.

Har liten mage. Jordmora sa til meg at de med liten mage hadde mer ubehag enn de med en svær mage. For bukmusklaturen presset barnet inn i kroppen i stede for at den legger seg fint utenpå. Så man kunne oppleve sterkt trykk mot blære o.l.

Er oppe minst 7-8 ganger på natta. Blir sprø!

Skrevet

Takk for mange gode svar, godt å vite at det er flere som har det på denne måten selv om jeg selvsagt skulle ønske at vi alle slapp å springe på toalettet i ett sett. Noen gode tips om hvordan vi kan forebygge for å unngå at det utvikler seg til uvi?

Skrevet

Beste måte å forebygge uvi på er vel å drikke masse vann, holde seg varm på føttene og ikke holde seg når man må på do :)

Skrevet

Heeeeey, glemte jo å si hva som muligens har hjulpet (men dere vil neppe tro det)...

To netter har jeg bare vært oppe en gang (dvs sovet i ett fra 01 - 07). Jeg har drukket masse vann på ettermiddag/kveld. Eller i allefall mye mer enn jeg pleier. Det har antagelig ført til at blæra har latt seg fylle helt før den har skreket på tømming, muligens kommet "over" et visst punkt, og så blitt helt full?!

Verdt å prøve... Eller så har dette bare vært helt tilfeldig, men det virker ikke sannsynlig.

Skrevet

Hvis det er begynnende uvi du har, så har jeg selv klart å stoppe det ved å drikke sure ting som appelsinjuice, vann blandet med sitronsaft, og tatt C-vitaminer (surt det også). Og tranebærjuice er skikkelig effektivt. Tranebær fins som kapsler også, men vet ikke hvordan det er å ta når man er gravid, du kan jo høre med de på aoteket.

Skrevet

Slik har jeg hatt nesten hele svangerskapet igjennom, uten tegn på UVI. Må veldig på do, men så kommer det ingenting eller bare en liten dråpe. Fikk utslag på protein på urinprøven på forrige kontroll. De skulle sende den inn for sjekk, men nå er det snart 3 uker siden og jeg har ikke fått svar, så da regner jeg med at det ikke var noe spesielt. Og faktisk de siste par dagene har jeg ikke vært så mye på do, merkelig nok.

Jeg er jo vant til å springe konstant. Istedet har jeg fått en forstoppelse som jeg ikke unner noen. Så nå har jeg drukket 2.5 liter vann på noen få timer. Jeg var nok muligens dehydrert, for jeg har jo nesten ikke gått på do i forhold til inntaket av mengde vann :P

Skrevet

Det er akkurat det! man blir så redd for å måtte tisse hele natta, så man ender med å holde igjen på drikken. Tror faktisk det kan virke mot sin hensikt.

Skrevet

Gode råd kan f.eks være å drikke masse syrlig drikke+ masse vann, for å skylle godt igjennom. Kutte litt ned på sukkerinntaket om man har spist litt mye av det den siste tiden. Jeg har hatt fine urinprøver hele svangerskapet, men etter ferien hvor jeg bare har spist snop, boller, kaker og brus så fikk jeg altså proteinutslag på urinprøven. Men det trenger ikke bety noe... ikke unormalt med UVI når man er gravid.

Skrevet

Jeg var til fastlegen med en ekstra urinprøve pga av mistenkelige smerter som ved UVI. Men den var helt fin og jeg ble litt urolig for hva det da kunne være. Gikk til gynekologen min og han tok innvendig ultralyd for å sjekke blæren. Han klemte mot musklaturen rundt og da kjente jeg samme smerten. Det var da kun muskelvondt som var grunnen til mine plager og er ikke farlig i det hele tatt. Dette var i uke 15 og avtok etter noen uker. Jeg har siden hatt vondt med jevne mellomrom og må tisse hele tiden. Drikker mye og da, så jeg tisser ihvertfall to ganger i timen.

Håper dette er til hjelp! :-)

Skrevet

Etter 4 dager med plager uten de store funn på urinprøvene måtte jeg i natt oppsøke legevakta. Smertene var uutholdelige og gikk fra nederst i magen på venstreside og bakover i ryggen. Fremdeles ingen UVI, men legen mente jeg kunne ha en blærebetennelse, da det var spor av blod i urinen. Fikk en antibiotikakur - selexid, som jeg håper vil hjelpe. i tillegg må jeg drikke MASSE vann!! Ikke alltid like lett å finne ut av våre gravide kropper, vondter og plager. Men det er nok lurt med en ekstra undersøkelse eller to nr vi kjenner at kroppen ikke fungerer som den skal!!

Skrevet

Drikk tranebærjuice heller enn å ta antibiotikakur! Like effektivt og så slipper du å få soppinfeksjon i skjeden rett før fødsel.

Det er ikke usannsynlig at sopp i skjeden kan smitte babyen og deretter puppen, slik at du får amme-trøbbel...

Ikke for å skremme altså, men lurt å drikke tranebærjuice/ spise tranebærkapsler fremfor antibiotikakur, da antibiotika kverker både venn og fiende i hele kroppen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...