Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, litt teit spm kanskje, men jeg har hørt så mye forskjellig, noen som sa at det var nesten vondere enn selve fødselen..?! Leser aldri noe om det her, så så ille kan det vel ikke være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er nok sikkert varierte opplevelser der også.

Min morkakeopplevelse:

Jeg tenkte ikke over at det skulle noe mer ut etter ungen var ute. Så jeg gikk helt i hvilemodus. Plutselig begynte jm og barnepleier å trippe rundt, akkurat som om de venta på noe. Da jeg spurte sa de at de venta på siste pressrie. Jeg forstod ingenting, men fikk en forklarelse på at det var vanlig med en pressrie etter ungen var ute for å få ut morkaken. Så de ba meg prøve å presse litt selvom jeg ikke kjente noe pressetrang. Jeg trykte så vidt litt og vips var den ute. Kjente det knapt...

Sånn som jeg opplevde det virker det surrealistisk at noen syns det er vondt å føde den :P Men, det er vel mulig det og...

Skrevet

I forhold til babyen, merket jeg knapt morkaka. Kom ut så fint av seg selv atte, alle fire gangene. Ikke noe å grue seg til iallfall

Skrevet

Det hørtes ikke så ille ut, bare litt rart sikkert som du sa, at du ikke tenkte over at noe mer skulle ut etter ungen.

De jeg snakket med som sa det var vondt sa at jordmor pressa så hardt oppå magen for å få den ut, og at de rev og slet i navelstrengen som hang ut for å få den til å komme. Hørtes litt ekkelt ut :-s

Skrevet

Vondere enn selve fødselen, er det dummeste jeg har hørt. Da er det nok noen som har skrøna litt med deg :).. var jo ikke noe problem i det hele tatt. går av seg selv og gjør ikke noe vondt. Ikke noe å tenke på.

Skrevet

Syns det hørtes rart ut at jm har dradd i navlestrengen for å få den ut.. Slik som jeg har forstått er de veldig forsiktig dersom den ikke har løsna som den skal...

Skrevet

den har jeg knapt merket noe til.. så nei, jeg vil ikke si at det gjør vondt:)

med mitt første barn så satt den fast da, og ville ikke ut, endte opp med å ha 2 barnepleiere liggende oppå magen min og presse den ut med håndkraft. eller albuekraft, og jordmor prøvde å ta tak i den innenfra. det var ikke spesiellt godt, men selve morkaka kjente jeg ikke noe til, når den først kom ut.

med nr 2 fikk jeg beskjed om å hoste litt, også sklei den ut.. hadde ikke merket det hadde dem ikke sagt det, "der kom den ja.."

Skrevet

jeg hadde epidural og kjente ingen verdens ting av morkaka. fikk beskjed om å presse en gang, så var den ute. hadde ikke ri når jeg presset. det som kan bli vondt er når den ikke kommer ut på vanlig måte. man har bare en time på seg, så blir tilstanden livstruende pga blødnignsfare.

legene gjør det de kan for å få den ut før de må opererere den ut, og disse manøvrene kan visst være veldig smertefulle.

Skrevet

Jeg er førstegangs, så jeg har aldri prøvd.

Men da min veninne hadde fødd for noen uker siden, spurte jordmor om hun kunne presse litt til (etter babyen var ute). Aldri livet, svarte hun, som var helt utmattet. Ja, da spurte de om hun kunne hoste litt.

Hun fikk fram et lite host, og da kom hele kladeisen! Helt smertefritt visstnok ;)

Skrevet

Vel det kan være ubehagelig, med første så ville ikke morkaka ut så ja jordmor dro det hun turte i navlestrengen, jeg var oppe og hoppa!!! på gulvet, pressa som en gal osv osv uten at den kom. Fikk ikke tatt ut dryppet siden de tydligvis var redd jeg måtte opperere den ut.

Etter nesten 1 time kom ei sinnsyk pressrie (ja jeg syns den var mye værre enn de jeg hadde under selve fødselen men heldigvis bare en da).

Var totalt uforberedt på dette da jeg bestandig hadde trodd at den bare "ploppa ut" av seg selv. Med nr 2 kom den rett etter fødselen og merka ikke mye til den egentlig så det varierer veldig.

Denne gangen gruer jeg meg enormt til etterriene, da jeg fikk kraftige etteriere med nr 2 som varte i 14dager og aldri mer enn 5 min i mellom, disse burde de ha advart mot da jeg hadde hørt om etterrier men aldri innbilt meg at de kunne vare så lenge og gjøre så vondt :(

Skrevet

Min morkake bare skle ut. Hadde forventet en vond ri eller noe, men det var bare litt som menssmerter så kom morkaka ut helt uproblematisk. Har hørt om morkaker som ikke vil ut osv, men min kom ut bare 1 minutt etter babyen, ikke vond, bare skle ut.

Skrevet

Litt ubehagelig er det, ja.. Men på meg så var det travelt med å få den ut, så jordmødrene ga meg nesespray for noe jeg ikke aner, og sto nesten på magen min. Jeg syns det var som en vond rie, men når den kjente ikke at den kom ut ;)

Skrevet

jeg merka det ikke, fikk 1 pressrie bare 5min. etter at lille var ute....da synes jeg etterriene var værre:P(men da tok jeg meg friheten til å ta paracett)

Skrevet

Nei, jeg kan ikke engang huske at morkaka kom ut jeg.....

Skrevet

Første gang merkte jeg det nesten ikke. Andre gang var litt ubehagelig å presse fordi jeg var så sliten, men ingen smerte når den kom ut. Etter et barn er en liten morkake ingenting å bekymre seg for ;-)

Skrevet

hei, jeg tror dette oppleves forskjellig som alt annet, dem jeg har snakket med har ikke syntes det var vondt, på min forrige fødsel satt morkaka fast,så jeg måtte ned å få narkose så var dem inni å hentet den ut, å til hun som tvilte på at dem dro i navelstrengen ,det gjør dem, dem dro veldig i min, er jo noe med at den må ut innen en tine etter at ungen er ute,så tia er ikke lang, prøvde akk å jeg ,men den satt bom fast, men som du ser her går det jo som regel helt uten problemer,så lykke til.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å "hoste litt" etter at skatten var ute. Jeg skjønte virkelig ingenting, for jeg hadde ikke på noen måte forberedt meg på at morkaka også skulle ut! Vel, pliktoppfyllende som jeg er hostet jeg et par ganger, og jordmor var fornøyd :) Jeg kjente ingenting, tror jeg :)

Skrevet

Jeg syns faktisk det var veldig vondt å føde morkaka. men det er fordi jeg revnet skikkeli og ble klippet,så jeg kjente det veldig godt i sårene da den kom ut. huff..!!!

Skrevet

Riene stoppet opp og jeg fikk en sprøyte i låret som kom to kjappe rier så var den ute.....ikke vondt, den er jo i en helt annen konsistens en babyen ikke noe hode og skuldrer der :)

Skrevet

Jeg opplevde det som svært irriterende! Man tenker liksom at man er ferdig når ungen er ute, og så skal de trykke og dra, samt sjekke underlivet...grrr.. :)

Men vondt kan jeg ikke si at det var.

Var behersket og rolig under fødslene, men vet at jeg bannet stygt og var eitrende forbanna når morkaka skulle ut etter en av fødslene. Sikkert en slags etterreaksjon.

Skrevet

Hos meg slet de i navlesnoren og presset på magen, jeg var dopet på morfin og epidural så kjente ikke stort av smerte, men kjente ubehag ved at de trekte i noe som hang fast!!

Mulig de var mere hardhendt med meg, for jeg hadde allerede mistet 1 1/2 liter blod pga en livmor som ikke ville trekke seg sammen..

Skrevet

Da min fødsel var ferdig gikk det ikke mange min før jordmor begynte å "mase" om morkaka. Hun var nemlig ferdig på sitt skift og ville gi meg en sprøyte for å få fortgang i det. Men å foreslå noe sånt til en med sprøyteskrekk er jo ikke bare bare. Så jeg fortalte at jeg hadde lest at dersom morkaka ikke kom med det samme, kunne feks prøve å amme og så ville det kunne sette gang i prosessen.

Men det hadde hun ikke tid til så da brukte hun albuer og hender og presset på. Det var ikke behagelig, men overhodet ikke smertefullt.

Skrevet

Tydeligvis veldig mange forskjellige erfaringer med dette, artig å lese, da dette er noe mange ikke tenker over i det hele tatt. Takk for mange svar :)

Skrevet

Jeg merket det ikke i det hele tatt. Jordmor sa bare nå kommer morkaka så var den ute. Men jeg var bedøvd og klipt pga vakuumfødsel så vet ikke om det var grunnen til at jeg ikke merket det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...