Gå til innhold

Ang bruk av badekar under fødselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har store planar om å benytte meg av det flotte badekaret på føden, som smertelindring (tenker ikkje å føde oppi der, berre sånn til lindring under riene), og lurer i den forbindelse på om gubben burde ta med seg ei badebukse, i tilfelle han òg trengs oppi badekaret, til massasje eller noko..? og når eg begynte å tenke på det, begynte eg å tenke på om det er meininga at eg skal vere naken oppi der, eller om eg òg skal tenke på å ta med badetøy..? Muligens litt rare ting å tenke på (dette er det ingen eg har sett her inne som har spurt om før, så vidt eg har sett..kanskje berre eg som er rar?), men eg rekk visst å lure på ganske mykje rart her eg går og venter...;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig å ligge naken i badekaret på føden ja, men tror du at du synes det er pinlig kan du jo ta med bikini (det er rart hvordan sånne ting er helt naturlig under en fødsel..). Så lenge du ikke har tenkt å føde i vann trenger egentlig ikke mannen å oppi bassenget, men det er jo litt som dere ønsker. Men har du lyst til å føde i vann kan det være godt at han sitter bak deg i vannet. Samtidig er det nok en del mannfolk som synes det er litt vel mye å være med å bade i blod og fostervann....

Skrevet

jeg benyttet meg av badekaret med min første- og skal si det lindra! sovna mellom hver ri!:) Hadde så lyst til å benytte meg av badekaret, men andremann også, men rakk rett og slett ikke det! jeg lå ivertfall naken, vet ikke om hvordan det er på andre sykehus da, men:) men på St.Olavs trur jeg det ikke er plass til mer en èn pers. oppi:)

Spør jordmor du:)

Lykke til:))

Skrevet

Syntes badekar var fantastisk smertelindring for ryggen min. Mannen min sier han aldri har sett meg se så salig ut som da jeg kom i badekaret. Sovnet mellom riene og fikk endelig samlet litt krefter til innspurten (hadde ikke sovet siste to nettene pga riene). Var selv naken i badekaret. Men det må vel den enkelte finne ut av hva man er komfortabel med. Bikini eller undertøyet mm fungerer alt sammen. Pakket med en ekstra boxer til mannen i tilfelle han havnet oppi også, så han hadde tørt skift. Hadde lest et sted at jordmødrene ikke var like vant til nakne menn på fødestua.

Skrevet

Nå fødte jeg 1. i badekaret men uansett så var det så inmarri deilig å ligge der. Duppet av mellom riene jeg også og det gjorde hele fødselen så deilig.

Var naken og tenkte ikke noe på det, mannen min var ikke med meg i vannet men han henta vann og mat og tørket meg med en kald klut på panna:)

Men om du ikke er konfortabel går det sikkert an å ha på noe ja:)

Skrevet

det mest naturlige er nok å være naken, trur ikke dem vil anbefale at man tar på seg noe bikini heller under en slik prosess, du blir både varm og het, og bikini kan fort bli i veien for både deg og jordmor med tanke på undersøkelse osv. så er jo vann en lindring og er du naken i badekaret med litt lavendel olje i enda som både smører huden og virker beroligende, smører mellom kjøttet også - så vil jo dette også ha et virkemiddel når du kommer så langt i prosessen :-) lykke til!

Skrevet

jeg tenker at man kan jo ha et håndkle oppi der for å skjule litt om man føler man trenger det. De har nok håndklær på sykehuset så er jo bare å be om å få ha et oppi karet feks? Kan se for meg at det blir bare kluss med bikinibukse, men selv synes jeg ikke puppene mine er spesielt fine uten BH så jeg tenker jeg tar med meg noen ekstra i tilfelle jeg føler for å ha på meg BH eller den blir våt. Søstra mi fødte i BH og jordmødrene var nesten sure for at hun ikke ville ta den av. Men hun fikk den jo kjapt av da gutten kom opp på brystet. Må MÅ ikke være så naken og naturlig som mange av disse jordmødrene vil ha det til, he he. Men samtidig tenker jeg at mest sannsynlig er det at du er naken det siste du tenker på?

Skrevet

Takk for gode svar!:) då ser det ut til at eg blir naken, naturlig og avslappa oppi badekaret, sidan det ser ut til å vere vanligst, så får gubben springe rundt og hente ting til meg/gi meg klut på panna eller noko slikt. Blir St.Olavs på meg òg, så nyttig å vite at det ikkje er plass til to i dei badekara dei har der, takk:)

Egentlig trur eg min kjære blir berre takknemlig for å sleppe å bade igrunnen. Ser for meg at det nok hadde vore meg som hadde vore ivrigst på å involvere han så mykje som mulig, i likestillingens navn, hehe. ;)

Skrevet

Hei Amanter P.

Jordmora mi jobber ved St. Olavs, og hun fortalte tidligere her at det nå også går an å føde i badekaret hvis man ønsker det. Hun nevnte også at det går an for far å hoppe oppi... Jeg brukte selv badekaret på St. Olavs sist, men da var jeg alene oppi der! De er ganske dype, men ikke ekstremt store.

Jordmora nevnte at det som kommer av blod og greier legger seg som en klump i bunnen, og det tapper de bare ut innimellom...

Jeg vurderer å prøve å føde i vann denne gangen, sies at det blir mindre rifter av det... Men får se an hvordan fødselen går, og ta det litt på sparket, tenker jeg.

:)

Skrevet

Herlig å vite at muligheita er der, snart mamma til tre små:) Trur eg får ta det litt på sparket, slik du seier. Eg er førstegangs, og har verkelig ikkje peiling på kva eg går til (sjølv om eg les og les og spør og grev:), men det er fint å vite at det finst fleire alternativ. :)

Skrevet

Jeg kan i hvertfall anbefale vannfødsel hvis man selv synes det virker greit(får jo ikke smertelindring der). Fordelene for meg var at jeg fikk avlastet rygg og bekken fordi jeg slapp å ligge på en hard seng. Det er såpass mye vann i badekaret(dypt som nevnt før) at man flyter. Jeg fikk mye mindre vondt når jeg hadde rier enn når jeg lå på en seng og venta på at badekaret skulle bli klar. Jeg har veldig tynn underhud og jeg tror jeg ville ha revna veeeldig mye hvis jeg hadde født under "tørre" omstendigheter...jeg måtte sy bittelitt men det var fordi hodet kom litt fort ut og jeg har tynn hud:) (overbevist om at vannet myket opp det meste)

Badekaret jeg var i hadde blitt for liten for 2 stk. også forstår jeg at mannen min ikke var helt fans med tanke på alt som kommer ut:P

Hos meg var det forresten ikke særlig mye, og man blir jo dusja etter at man er ferdig og klar for å komme opp.

husk at babyn ikke kan drukne i vannet, så det er ingen hastverk å få den opp av vannet. Denne gangen tenkte jeg å bruke litt tid før jeg tar babyn opp av vannet fordi det er så kult å se hvordan de oppfører seg i vannet:)

også måå man få klyster/klyx hvis man ønsker å føde i vann!

Skrevet

Det høyrest igrunnen ganske bra ut med vannfødsel. Det einaste er at eg har høyrd/lest noko om at når barnet kjem ut, er det første det gjer å trekke pusten (etter å ha blitt skvisa tom for fostervatn i lungane på veg ut), og at om det skjer under vatn, er det ikkje heilt heldig. Er dette feil?

Skrevet

nei det er ikke riktig, ungene puster ikke med lungene før navelstrengen er i kontakt med luft. Det er først når den er i kontakt med luft at den vil slutte å fungere og da vil ungen bli "tvunget" til å puste.

Det er altså INGEN fare for babyn under vann:)

Nå ville jeg ikke latt ungen blitt liggende i vannet i flere minutter, men det er ingen grunn til panikk og hastverk når hodet er ute:)

Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i nakenhet, og har hatt litt angst pga av det. men mulig jeg ikke tenker over det når fødselen er i gang, som alle andre erfarne sier.

Jeg kommer ihvertfall til å ha bikinioverdel/bh og stor t-skjorte. Har man stor t-skjorte kan man kamuflere det meste, samtidig som det er lett å undersøke når det trengs. Mulig det er komplett teit, men for meg høres det mer komfortabelt ut.

Skrevet

hei Amanter P

Ville bare si at jeg også ville være i badekaret under min første fødsel.

Å bade er noe av det beste jeg vet...

Og derfor var jeg ekstatisk når de startet å fylle opp badekaret.

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få gå på do før jeg badet, noe jeg også gjorde.

Der oppdaget jeg farge på avføringen.

Og er det farge på avføringen (tisset altså hihi) så blir det heller ingen bading.

Dette hadde ingen fortalt meg og jeg ble både lei meg og oppgitt.

Hadde jo gledet meg så innmari....

Ville egentlig bare dele dette med andre slik at hvis det skulle skje med en her inne, så vet dere at det i allefall kan skje, og at det er mulig at det ikke blir deres valg om man bader eller ikke...

Jeg ønsker selvfølgelig å bade denne gangen også, og krysser fingrene for at det går denne gangen, for de som skriver over at de fikk masse smertelindring ut av det høres helt herlig ut.

Lykke til alle sammen

Hilsen Tone

Skrevet

Med første rakk jeg aldri å skifte og fødte med bh og egen t-skjorte på, etterpå var alt klissvått av svette og jeg frøs som bare det og måtte vrenge av meg der og da for å få varmen igjen.

Andre gang skiftet jeg til sykehustrøye som er store, vide og åpne foran meg knytting så man lett kan legg barnet til brystet etterpå og det var mer behagelig enn eget tøy :)

Må innrømme at etter timevis med nakent skritt og beina i været så alle som kommer inn ser rett hjem, er det ikke så mye mer å være sjenert over... Det er bare slik det er og dette er jobben deres så de er vant til det. Etter førstemann måtte jeg også ha hjelp i dusjen for klarte ikke stå selv uten å svimle og selv om det var litt rart at ei voksen dame holdt meg mens jeg dusjet så var det også helt greit liksom, var bare glad for at alt var over og i orden.

Det er i hvertfall ingen vits å grue seg til nakenheten :)

Skrevet

Vestlandsfanden:

INGENTING er teit:) Det er viktig at du føler deg trygg og om det betyr at du har på deg litt tøy så er det helt sikkert ikke noe problem for de andre som er der. Det går også an å si det til JM slik at ikke 100 folk er innom rommet ditt:P (hos meg var det til sammen 3 stk innom, hun som var min JM, ei som veldig gjerne ville "sepå" fordi hun ville lære også ei som satt akkupunkturnåler i ryggen min men hun var bare innom en liten tur)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...