Contura Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Jepp - jeg må ha nytt pass siden mitt gamle tydeligvis gikk ut for 2,5 år siden Siden den gang har jeg fjernet et etternavn. Før het jeg (fiktivt) Alma Bye Hansen, nå heter jeg bare Alma Bye. Det gamle navnet står både i mitt gamle pass og på førerkortet, men på bankkortet (Visa) har jeg det nye navnet. Gyldig legitimasjon hos politiet er jo gammelt pass, førerkort eller statsborgerskapsbevis. Jeg vil jo ikke ha det gamle navnet i det nye passet - så hva gjør jeg da? jeg har søkt litt rundt, men finner ikke svar på det, så jeg tenkte jeg skulle høre om det var noen av dere som har opplevd det samme? Jeg har ikke tatt meg bryet med å få nytt førerkort - må jeg det nå for å få nytt pass med riktig navn? Eller holder det med gammelt pass/førerkort + ny fødselsattest som viser navneendringen? ...eller?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Dersom du har endret navn må du også bytte førerkortet;) Men dette må ikke gjøres for å få pass. Er ikke VISA kortet gyldig legitimasjon hos politiet? Trodde det var den legitimasjonen jeg hadde med, men jeg husker sikkert feil. Jeg hadde med vielsesattesten med navneendring.
It's all about me Skrevet 14. august 2009 #3 Skrevet 14. august 2009 De sjekker navnet opp mot folkeregisteret når du er der, dessutten er bankkort gyldig legitimasjon. Men når det er sakt så kjører du med ugyldig førerkort siden ditt gamle navn står der. Dette må du bytte med en gang.
Contura Skrevet 14. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2009 Men jeg har jo blitt stoppet i kontroll med dette gamle førerkortet - med elektronisk sjekk opp mot registeret, og politiet sa ikke noe på det?
Joikaboll@ Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Du får riktige svar over her, men vil bare legge til at jeg har kjørt på mitt førerkort i 7 år med et ekstra etternavn, som jeg fjernet fra passet for 4 år siden. Ikke noe problem, har blitt stoppet flere ganger, men aldri fått noen kommentar på navnet.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 14. august 2009 #6 Skrevet 14. august 2009 Det hadde nok vært verre dersom du hadde endret etternavnet ditt, slik jeg har gjort. Jeg har endret det fra "Andersen" til "Hansen", mens du bare har utelatt det ene. Sikkert derfor de har latt det gå, for i utgangspunktet er ikke førerkortet ditt gyldig med uriktig navn:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå