Gå til innhold

Kan man få nytt helsekort, tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha vært på første kontroll hos legen for noen uker siden, har jeg vært ganske lei meg, nedenfor og sint. Jeg har noen kg for mye og i følge legen min var det et stort problem (ja, hun sa det rett ut). Jeg veide like mye i forrige svangerskap og det ble aldri kommentert eller var noe problem - jeg hadde et supert svangerskap. Det som plager meg nå er at hun regnet ut min BMI og skrev den med STORE bokstaver med et NB foran og stor ring rundt, i margen på helsekortet. Nå skal jeg i jordmorgruppe og vi har fått beskjed om å ta med helsekort, men jeg vil rett og slett ikke pga dette. Synes det er ekkelt og har helt tatt fra meg motet.

Tror dere jeg kan be om et nytt og i så fall hvordan??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si du har mista det forrige, da må de jo gi deg et nytt. Ville mista fastlegen også, bytt til en ny.

Hun mente det kanskje "godt", men kunne nok handlet litt mer skånsomt mtp deg og følelsene dine.

Skrevet

det tror jeg helt sikkert du kan få . bytt lege , slik respektløst oppførsel skal man ikke måtte godta nei . tror mange ganger at leger glemmer at det er mennsker dem behandler. lykke til i svangerskapet og håper du vil klare glemme denne dårlige legen.

Skrevet

Det var utrolig frekt!!

Nei, sånn må du ikke godta å bli behandlet.

Brenn helsekortet og få deg et nytt! Du må jo selv vurdere om du vil fortsette hos legen din eller om du vil bytte faslege. Du kan også få helsekort hos jordmor tror jeg. Lykke til! =)

Skrevet

Tusen takk for svar. Da har jeg lagt inn forespørsel om nytt helsekort til legen, så får jeg se. Om jeg ikke får eller det samme står skrevet, så bytter jeg lege. Kan forresten en jordmor skrive ut helsekort?

Skrevet

Hei

fikk også beskjed om at jeg var litt stor på første kontroll og skulle settes på glukosebelastning. Blei kjempe lei meg. Kommer ikke til å gå på glukosebelastningen så lenge urinprøvene mine er fine! Så langt er de veldig bra.

Sist jeg var gravid klarte jeg å rote bort helsekortet.. Jordmor sa at det var ingen problem og ga meg et nytt, Jeg kommer nok ikke til å gå så mye til fastlegen denne gangen, vil helst gå til jordmor. Du kan velge å gå bare til den ene, men må huske å ta blodprøver og urinprøver underveis.

Lykke til!

Skrevet

måtte se to ganger om det var jeg som hadde skrevet HI eller ikke. Fordi NØYAKTIG det samme skjedde med meg på min første kontroll. Legen min gikk liksom bare ut i fra at siden jeg var overvektig så sitter jeg kunn på sofaen å gomler i meg godis hver dag!!

Spurte ikke noe om aktiviteten min eller hvordan kosthold jeg har. Bare kommanderte meg til å spise mye mindre og trene mye mer!!

Akkurat som jeg har tenkt å begynne å slanke meg mens jeg er gravid!!

I mitt forrige svangerskap veide jeg akkurat det samme, og det ble aldri nevnt engang!!

Har beholdt helsekortet mitt tiltross for at det står BMI 31 med store røde bokstaver!!! Driter lang F i det, fordi det er trossalt ikke legene som får slite med ekstra kilo etter svangerskapet. Skjønner ikke at det er mulig å oppføre seg på en slik måte!! er ikke dum selv om jeg er feit!!! skjønner at jeg bør gå ned i vekt, men det er letter sagt enn gjort!!

Jeg har beholdt samme legen tiltross for hans idiotiske slankepropaganda. Var kun på den første kontrollen han nevnte noe om det, de andre gangene har han ikke sagt noen ting. Å visst han begynner igjen, så skal han få KLAR beskjed tilbake!!!!

Drit i hva legen din sier, det er kun du og ingen andre som vet hva som er godt for deg og din kropp!!

Skrevet

Synd det er flere som har opplevd dette. Ringte til legekontoret i går og de skulle sende nytt helsekort som kom i posten i dag, faktisk. Jeg må innrømme at jeg ble imponert da. Der var verken høyde, vekt eller bmi påført. Dessverre har heller ikke tidligere svangerskap, blodtrykk og slike ting heller ikke skrevet på. De hadde fått med seg fars navn og fødselsdato samt verdier og svar på de ulike blodprøvene og urinprøve. Jeg regner med legen fyller inn resten på neste kontroll.

Skrevet

Kjære HI:)

Mange private gynekologer i dag samarbeider med ernæringsfysiologer, noen holder til på samme kontor. Og når man først er gravid betaler man jo ikke noe ekstra for å gå der (tror jeg iallfall)

Men der kan man få god veiledning under svangerskapet, mange spiser veldig sundt og går ned med legens godkjenning. Eller man går ikke så mye opp ved god veiledning:)

Lykke til:)

Skrevet

Ja.. Denne kunne jeg ha kommentert, men jeg gjør det ikke...

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Hei

Sist svskap gikk jeg til ei jordmor uten antenner som skrev endel dumme ting i kommentarfeltet. Tok dette opp med ei jordmor fra sykehuset som skrev over alt av info som ikke omhandlet dette på et nytt helsekort og brukte det istedet.. Det din jordmor(og min) gjorde med å skrive unødige ting på helsekortet er frekt og ingen normale gjør det.

Skrevet

Da jeg var på første kontrollen hos lege bare ventet jeg på å få høre at bmi'en min var litt vel høy, har noen kilo ekstra etter forrigemann, men heldigvis sa han ingenting. Men så kom det sukker i urinen og må inn på mandag til full testing.. Jippi....! :-/

Må forresten bare få nevne at sist sv.skap gikk jeg nesten bare til jordmor og det var hun som fyllte ut alt på helsekortet mitt, så det er absolutt en mulighet :-)

Skrevet

Ja, jordmor kan skrive ut helsekort.

Skrevet

Sist graviditet hadde jeg en jordmor som gjorde et stort poeng ut av jeg hadde en bmi på 26,6, som var overvekt, og tydeligvis et stort problem for henne. Jeg visste jo jeg hadde noen kilo for mye, men det var da ikke så veldig ille.

Denne gangen veide jeg en kilo mer, og regnet med å få høre det av min nye jordmor. Var raskt ute med å spørre om jeg kunne prøve å gå ned et par kilo i begynnelsen ved å spise masse, men veldig sunt og små måltider og sånn. (He he, jeg visste jo svaret på det da) Og fikk til svar av jordmor at det var helt ok, men jeg så da både sunn og slank ut! Sånn liker vi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...