Rosa* Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Hei Jeg finner ingen info om hvor mye mme hun skal ha (veiledende mengde). Lurer derfor på om dere veit hvor mye hun skal ha i løpet av et døgn? Jeg er redd for at hun får i for seg for mye akkurat nå da vi kun har gått over til mme. Hun kan glatt spise 200 ml i løpet av et måltid (som regel natt eller første måltid etter natt), andre ganger bare 100 ml. Hun spiser nå 6 ganger i døgnet. Har lest at mengden skal tilsvare 15% av kroppsvekten, men den mengden går vi over hver dag nå. Er det noen som har erfaring med at mengden mme vil stabilisere seg etterhvert? Skal på hs til uka, men tenkte kanskje at det er noen her med erfaring med kun mme til baby på kun 6 uker.
blomstre Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Hei Husk at 15%-regelen kun er en tommelfingerregel, ingen fasit :-) Gjør ingenting om dette overskrides. Babyene skal få mat etter behov, dette styrer de selv. Det eneste man skal være obs på er at man ikke skal overskride 1 liter i døgnet over tid. Om det skjer en gang i mellom er det ikke farlig, men hvis det ser ut som at man har etablert et inntak på over 1 liter i døgnet så bør man ta kontakt med hs for å diskutere tiltak, da dette blir en belastning på de små nyrene. Dere er vel langt unna dette foreløbig, så det er bare å gi babyen det hun vil ha :-)
Rosa* Skrevet 14. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2009 Hei og takk for svar. Jeg er redd for at vi nærmer oss 900 ml og synes det er veldig mye. Og hun er ikke spesielt stor heller. Vi prøver å stoppe på 130-140 ml nå på hvert måltid og det ser ut som hun har et stort suttebehov og er egentlig mett. Så lenge hun får flasketutten i munnen kan hun spise og spise... Så lenge hun raper, gulper hun heller ingenting opp. Vi finner vel ut av dette etterhvert, men er spent på hva de sier på helsestasjonen til uka og gruer meg til å fortelle at nå har vi gitt opp ammingen helt.
Rødhette <309+<312 Skrevet 14. august 2009 #4 Skrevet 14. august 2009 har en gutt på nesten syv uker, som bare får mme, han spiser seks-syv måltider i døgnet. vi lager 160ml til hvert måltid, han spiser noen ganger alt, men varierer, han spiser mellom 100-160ml til hvert måltid, mest om kvelden og tidlig morges, minst om natten. han var en stor gutt ved fødsel, 4 kilo, så krever en del mat. han har et stort suttebehov, så smokken er en god venn. bruker dere smokk? hvis jenten din har ett stort suttebehov, er smokk ett godt alternativ, når gutten vår virker sulten og smatter gir vi smokken først, roer han seg med den er det ok, hvis ikke er han sulten og vi gir han mat (må bare brukes hvis h*n går normalr opp i vekt) hvilke tutter bruker dere på flaskene? for stor tutt, der melken kommer for fort ut, tilfredstiller ikke barnets sugebehov nok(melken kommer for fort ut, ungen blir fort mett, men har ikke sugd nok) og h*n virker mer sulten.
lykkelig gravid trønder t 23/3 Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Det skal stå på pakken hvor mye morsmelk en skal skal etter hvor gammel de er! Står iallafall på NAN pakkene! Jeg har en gutt som bare får NAN nå, han e 4 måneder og spise max 180 ml til hvert måltid (men så får han litt grøt om kveldene og). Hvordan ligger hun an på kurven sin hos helsesøstra? Må se ut fra den om hun får for mye eller passe.. Kan jo være som ho over her sier at hun jenta di har stort sugebehov at en smokk hadde vært noe?? Jeg vet ikkje.. Jeg er ikke noen tilhenger av smokken, men så har ingen av mine 2 gutter hatt noe behov for det heller.... Men man må huske at barn er veldig forskjellig og noen trenger mer enn andre! Du kan jo ikke nekte jenta di mat dersom hun er mer sulten.......
Rosa* Skrevet 17. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2009 Takker for svar Jeg har brukt Avent sine smokker str 2, men har nå gått ned til 1 fra i dag av. Får se om det hjelper, men vi har redusert litt på mengden og ligger nå mellom 100 - 140 ml pr måltid. Dette er hun fornøyd med. Hun har lagt bra på seg de siste to ukene og har kontroll på onsdag hos helsesøster, så da får jeg se hvordan hun ligger an på vekstkurvene. Smokk tar hun dessverre ikke, selv om hun har et stort sugebehov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå