Gå til innhold

Hvilken alder er dyrest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke noe som bekymrer meg, men jeg lurer (litt med tanke på hvor mange unger vi skal ha)...

I hvilken alder er ungene dyrest? Er det når de går i bhg/på sfo? Blir de "billigere" i drift når de er ferdige på sfo eller krever de da oftest utstyr som tilsvarer den summen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk deg 3 tenåringer som skal ha bukser som koster 1000 kr stykket, jakker til 6 000, skiytstyr til 10 000.... Sertifikatet skal foreldrene betale, mens de sponser dyre utenlandsturer med idretten. Selvfølgelig skal de være som dagens ungdom, at de ikke går med avisen eller jobber for å tjene til tingene selv. De skal bo hjemme og få sydd puter under armene til de har fullført høyere utdanning, mens de kommer til duk og dekket bord hver dag.

Skrevet

Joda, men når barna er små bruker man jo nesten 30000kr året på bhg. De utgiftene har man jo ikke da.

Skrevet

Tror det går litt opp i opp jeg. De blir ikke noe billigere med årene når sfo og sånt forsvinner.. Da skal de alltid være med på noe..

Forøvrig synes jeg utgiftene gikk litt ned mellom femte og syvende klasse, men nå i 8. ble det plutselig så kult med kule klær (gutt) og da må han jo få litt..

Han går også på privat skole, det er dyrt, men han er flink og målbevisst, så da vil vi (jeg og stefar) gjøre dette for han.

Skrevet

Da bekrefter du mine tanker om at det går litt opp i opp :)

Skjønner at det varierer utifra den enkeltes interesser og behov, men jeg tenker at når de blir tenåringer kan de faktisk ønske seg "merkejakke til 6000kr" til jul, evt jobbe for å dekke opp en del av dette selv. Når de er små er det jo vi foreldre som skaper behov (reimadresser ++).

Jaja, bare noen tanker en morning. Tror vi må få oss flere unger etterhvert...;)

Skrevet

Jeg får bidrag, og dess eldre ungene blir, dess mer er satt til bidrag. Jeg får mer for tenåringen enn for barnet som er yngre. Dette er satt utfra standard oppsett for hva barn generelt koster(SISOF). Her er den dyreste aldersklassen fra 15-18 år. Og da er ikke lommepenger og sertifikat og slike luksusting tatt med.

En tenåring spiser mer, koster mer i klær, har mer fritidsinteresser, dusjer mer osv osv.

Men om en regner med barnehage og SFO, så føler jeg det er dyrere i den alderen de har dette, likevel.

Skrevet

en tenåring har jævla godt av å jobbe og betale for setifikatet sitt!! og hva skal en på over 15 år med lommepenger? det finst nok av småjobber en kan gjøre! hvis ikke man lærer om økonomi i ung alder er det vanskelig å lære det seinere!

Skrevet

Ja, det kan jeg skjønne at du synes. Litt merkelig at bidragssatsene øker synes jeg. Når de er tenåringer kan de jo tross alt jobbe litt selv og tjene seg noen tusen i mnd de kan bruke på kino, noe klær osv.

HI

Skrevet

De færreste gjør jo det i dag, HI! De gidder ikke og forventer å få alt rett opp i hendene!

Skrevet

Jeg skal ikke påberope meg å kjenne mange tenåringer idag, men det handler vel mye om oppdragelse vil jeg tro. Kanskje man står bedre rustet til å takle tenåringer og deres behov hvis man begynner å lære dem verdien av penger allerede mens de er små?

HI

Skrevet

Det blir dyrere jo eldre de blir. Når de begynner på skolen er de gjerne med på kostandskrevende fritdsaktiviteter. Det blir dessuten vanskeligere å arve jo eldre de blir, pga av at de bruker hver str lengre og dermed sliter ut klærne.

Skrevet

30 000?????

Minstemann trenger en høst/vårdress (ca 500), en vinterdress (ca 1000) votter (ca 300), et par luer (ca 400), 2-3 par sko/tøfler (ca 1200)regnsett (ca 300), fleecesett (ca 300), div strikka klær + div arvet og som kan brukes fra året før. Samt inneklær (ca 2-3000, kanskje?)

Det skulle vel bli 6-7000?

Skrevet

Jo, det stemer det. MEN DET KOMMER I TILLEGG TIL PRISEN MAN BETALER FOR BARNEHAGEPLASSEN!!!

Skrevet

HVEM gir ternåringer, unge mellom 14 og 18 jobb? Det er ikke mye og få nemmelig.....Barnepass egner seg jo best for jenter,- men stoler man nok på ei 15 årig jente til å passe ungene? Og hvor mye betaler man for slikt? BLir ikke mange 100lapper for hver kveld man bruker? Om man jobber en hel sommer som "barnepike"; kan man ikke beregne å tjene mer en noe få tusenlapper,- og da er det mange timer....Og hva får man for det? Er en shopingtur ink mat og kino det....

Det er jo slutt på slike ting som å hjelpe på lager eller arbeid på div gårder for alle jobber har nå aldersgrenser eller krever utdanning/papirer osv osv...Og siden norske ungdomemr ikke er til å stole på mtp gårdsarbeid som ofte må taes akkurat når vær og temp tillater det,- så har man til slike jobber tatt inn utlendinger som står parat og gjør en GOD jobb,- i motsetning til de aller, aller fleste nordmenn..Ikke bare ungdommer, men nordmenn generellt...

Nei,jeg antar at barna er dyrest fra en 13-24 til de flytter hjemmefra.DA vil de nok fortsatt få hjelp, men vil liksom ikkke bli noe "regelmessig";- litt avhengig av vår økonomi selvsagt..Mellom 13-18 så skal de på fødselsdager, ute på fest, trening et par ganger i uken, kontigenter, dugnader er det slutt på, man må betale egenandeler i stedet ved cuper ol, de begynner å kreve ulike merker/typer klær, de spiser mer, de sliter mer på klær og trenger MER av klær som er dyrere, de skal kjøre opp,- og det SKAL de,-okke osm..Er så "must" når den dag kommer at de skal ha jobb. Og siden jobber er vanskelig /umulig å få så må nok vi som forelder "trå til"....De nekter vel og arve klær når de når den alder, og på ferier MÅ de få egne rom,- og alle "familietilbud" 2 voksne 2 barn faller bort, da ofte barn slutter på 13/14 år....

Skrevet

Vi har en gutt på 3 år og ei jente på 9 år, har ikke regnet på utgiftene.

For minsten betaler vi jo barnehageplass, bokklubb og klær/utstyr.

Eldste går ikke på sfo, men hun går på turn, fotball og kor. Dette betaler vi jo en del for og hun må ha utstyr som turndrakt, fotballsko ol.

Nå i det siste har hun begynt å bry seg om hvilke klær hun skal gå i, hun skal ikke være fin men kul:) Så skinnjakke, støvletter osv i tillegg til skikkelige uteklær er dyrere etterhvert som barna blir eldre.

Samtidig vil de etterhvert kreve mer og være mer bevisst på hva de vil ha, som skolesekker, utstyr på rommet og lignenede.

Så jeg vil påstå det blit dyrere etterhvert:)

Skrevet

Anonym 12.11

Jeg forstår ikke helt hvorfor en 16 åring ikke kan jobbe?!

Posten her f.eks benytter seg av mopeder på mange strekninger, med andre ord de har en del 16 åringer som jobber.

JEg var 16 når jeg jobbet som vaskehjelp i et gamlehjem, ikke drømmejobben men jeg tjente penger!!

Synes barn kommer seg for lett unna, så klart kan man jobbe litt hvis man bare vil. Om det så bare kommer inn noen 100lapper så er det i hvertfall bedre enn ingenting og barna lærer hvor slitsomt det er å tjene penger.

Jeg klarte meg forresten helt fint uten klær for 2000kr stk. så jeg forstår ikke helt hvorfor alle ungdommer liksom MÅ ha dette?

Jeg forstår at du er noe ironisk, men jeg sliter litt med å se nyansene i det du skriver:)

Skrevet

Normalt blir ungene dyrere og dyrere til de blir gammle nok til å klare seg selv. Hvis de ikke jobber og betaler for seg hjemme tror jeg vanlig vis det er dyrest å ha gutter og den "værste alderen er tenårene.

Skrevet

Problemet med å finne jobb for unge under 18 er ikke at jobbene ikke finnes, men at de forventer å tjene veldig godt, og at ungdom ofte ikke er særlig til å stole på hverken når det gjelder fremmøte eller insats.

Mange har også vent seg til et forbruksmønster som ikke er mulig å kombinere med det de kan forvente å tjene på litt kvelds eller lørdagsjobbing.

Noe av problemet er at foreldre og besteforeldre har betalt alt for godt for enkle jobber i oppveksten. En 16 åring kan ikke forvente 300,- pr time. Ofte vil de ikke være værdt mer enn kansje 50,-. Det synes hverken de eller foreldrene er bra nok.

Skrevet

NN 1211 her

Avisbud er ikke aktuelt om man ikke bor i en litt større by. Å kjøre moped på øde landeveier, glatte og ikke strødd,- går ikke..Og det går for sent fordi avstandene er så lange.... Er ofte 1km mellom husene. Her tror jeg ikke jeg har sett mange rutetilbud hvor det ikke er krav til bil....

vasking er ikke bare-bare lenger..Man har fagbrev på dette området også, og det er en del kjemikalier man ikke skal kunne jobbe med om man er under 18, og vasking på netter eller tidlig morgen krever at personen har egne nøkler og låser seg inn selv og et slik ansvar er ikke lov å gi unge under 18 åf. Faktisk..Vaskehjelper vasker ofte alene, så at en eldre ansvarlig er med,- holder heller ikke..I et større bygg går de hver for seg,- de har tidskrav..Og attpåtil er det ulovlige tidspunkt og sette unger til å jobbe (netter;- sen kveld/tidlig morgen)

Har selv tenkt å bruke mine ressurser og prøve så godt jeg kan og finne jobber til barna mine,- om de så må luke i åker,- bare for å lære seg gleden av arbeid og tjene egne penger.. Men jeg VET det er lite jobber for de under 18...Veldig lite de HAR LOV til å gjøre..Mye har endret seg på de siste 10 årenen.....Jo mer de sparer og tjener selv, jo mer vil de få fra meg..Ikke nødvendigvis i penger,- men i form av at jeg vil gi de større frishet da de viser at de kan ta ansvar :o)

Skrevet

Jenter i tenårene er dyrer enn gutter på samme alder... De har i gjennomsnitt nesten dobbelt så mye klær, og bruker mye mer kosmetikk....

Skrevet

hehe.. og hva koster mopedlappen og selve mopeden? Hvor kommer de pengene fra?

Det er INGEN som bare ansetter en under 16. Da er det vennskap og kjennskap som teller, eller familie. Og det er faktisk ikke lett å få jobb når en er 16 og over heller.

Min på 15 har nå jobbet 2 somre, men ikke i "vanlig jobb". Vi har vært heldige slik. De aller fleste andre går og slenger hele somrene.....

Den dagen en selv har tenåringer i hus, så forstår en at de koster mer. Selv om en må betale barnehage og SFO når de er mindre. Og da tenker jeg ikke alt tenåringen VIL ha, men hva de må ha.

For å si det slik; bidrag regnes kun ut fra det nødvendige, og ikke noe luksus. Og bidraget stiger som sagt med alder.....

Skrevet

Det stemmer faktisk ikke. De fleste foreldre tror de bruker mest på jentene, men i virkeligheten er det guttene som er dyrest. En ting er at de spiser mer, men de bruker vanligvis også mer på media, utstyr og aktiviteter. Klær ligger overaskende likt, det samme gjør hygiene.

Voksne menn har foresten også vanligvis et større forbruk enn kvinner.

Sjekk med SIFO om du ikke tror meg.

Skrevet

Det lurer jeg også på, poamin. Hva er egentlig galt med "å luke i åker"?? Tror at tenåringer som har disse holdningene som beskrives over her har lært mye av sine foreldre.

HI

Skrevet

For moren min ble det etter at jeg flytta hjemmenfra, for da fikk hun skatteklasse 1 samt at hun jo likevel hjalp meg litt med leia da jeg studerte. Så bruker hun jo en del på ting til barnebarna!:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...