Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Har litt for lite poeng til å komme inn på et studie, men ser det er ledige plasser enda. Ska ringe i morgen og høre om jeg kan gå der likevel. Tror dere ikke det er bedre at jeg får plassen enn at den står tom??? Er litt spent på hva de kommer til å si...!!!
Gjest -<<- Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Antagelig ikke. Det er svært få studier som har faste poenggrenser, og de som har det er ganske absolutt (som minimumskrav til noen fagkarakterer for å komme inn på lærerutdanning). Hvilket studium er det snakk om?
Gjest Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Heller for få lærere enn lærere som ikke kan fagene sjøl.
Gjest -<<- Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Der er nok sjansene små. Det ligger kraftige politiske føringer bak minimumskravene i norsk og matte. Men ring og hør, det skader jo aldri.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Ja, skal ringe. Men takk for at du drog meg ned på jorda igjen... Problemet er ikke at jeg ikke kan de fagene, men at jeg ga blaffen i skolen på gymmen. (ja jeg anger!!!) Har lest fagene opp igjen etter gymnaset, men aldri rukket eksamen! Har vel 3 i matte og 2,5 i norsk. Og så lurer jeg på om jeg får ekstra poeng pga alder?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Gjennomsnittet av 3 karakterer. Sidemål, hovudmål og skriftlig. (Eller har jeg misforstått, hehe)
Gjest -<<- Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Fra det året du fyller tjue får du to alderspoeng i året inntil maks. åtte alderspoeng, ja. Forutsatt at du har treårig videregående.
Gjest -<<- Skrevet 13. august 2009 #11 Skrevet 13. august 2009 Men man må ha tre i norsk i gjennomsnitt (altså av hovedmål, sidemål og muntlig) for å kvalifisere til lærerutdanning. I tillegg til tre i matte og 35 skolepoeng.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #12 Skrevet 13. august 2009 Har en del alderspoeng da ja! Det står at minimumskarakteren på norsk skal være 3, hvilken av karakterene er det da?
Gjest Skrevet 13. august 2009 #13 Skrevet 13. august 2009 Da har du gjort riktig, altså gjennomsnittet;)
Gjest -<<- Skrevet 13. august 2009 #14 Skrevet 13. august 2009 Ja, men alderspoengene teller bare inn på konkurransepoengene dine - ikke skolepoengene, som du altså må ha 35 av. Der er det bare rene karakterpoeng + eventuelt tillegg for realfag som er med. Du må ha tre i matte og en gjennomsnittlig treer når du legger sammen de tre norskkarakterene. "SPESIELLE OPPTAKSKRAV I tillegg til generell studiekompetanse må søkerne oppfylle følgende krav: * Minimum 35 skolepoeng (karakterpoeng og eventuelle realfagspoeng) * Minimum karakter 3 i matematikk * Minimum gjennomsnittskarakter 3 i norsk (gjennomsnitt av hovedmål, sidemål og muntlig)" for å sakse fra websidene til HiO.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #15 Skrevet 13. august 2009 Ja, så det må være gjennomsnittet av de tre! Jeg mangler egentlig bare en halv karakter i norsk jeg da! :S
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #16 Skrevet 13. august 2009 Ok tusen takk for hjelp:) Tror ikke jeg kommer inn, men må ringe de i morgen for å få det ut av systemet. Hehe. Satser på å komme inn til neste år da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå