Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Datteren vår er 2,5 år. Hun har utstående ører, spesiellt det ene. Det er mykere enn det andre og står nokså masse ut. Det andre står litt ut, men ikke sånn at det "gjør noe". Lurer på om vi burde få det ene fiksa, og da evnt gjøre det nå snart. Tror ikke hun tenker over at øret står ut, men hun vil helst ha håret over ørene. Det er så vidt jeg vet ingen som har sagt noe til henne om det. Det er jo alltid en viss risiko ved operasjon og anestesi, og dette er jo bare kosmetisk, men jeg tenker på når hun blir eldre, og kansje vil få komplekser pga øret som står sånn ut... Hva tenker dere? Noen som har samme "case"? Hva har dere valgt?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Vente...Ørene kan "gå seg til" litt...Vil nok ikke bli helt inntil, men kan faktisk bli en del bedre...Lillegutt har to utstående ører, men bar sjarmerende..Er ikke det samme med en gutt som med jenter da..Will Smith er jo bare ikke seg selv om han gjør noe med ørene ) F.eks..Men hos jenter blir det litt annet ...Men vent, og se det an..Tror ikke de gjør så mye før etter de har begynt p åskolen uansett )
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Jeg ville definitivt operert. Jeg jobber i skolen og har sett utallige barn bli mobbet for utstående ører. Liten risiko i forhold til hva barnet må holde ut med. Mitt barn har antydning til utstående ører men må se om han vokser det av seg. Er bare 8 mnd nå..
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Tenker en del på det med mobbing og ja. Har igrunnen venta på at det skulle gå seg til, men ser ikke ut som hun "vokser i det" for å si det sånn. Tenker at det ville være best å fikse det før hun begynte å bry seg så mye om det selv, men hva skal vi si til henne da liksom: lillegull vi tror du kommer til å bli mobba og få dårlig selvtillit når du blir 12 fordi øret ditt står sånn ut :-p Vet ikke helt om problemet er mitt eller hennes, er bare så redd det skal bli hennes... HI
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Ei jeg kjenner har operert ørene, eller hvertfall øret. Ser at alle ungene hennes har arvet hennes ører... Men har ikke snakket med henneom hvordan ting ble etter å ha operert da...
AussieAnette Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Gjør det!!! Jeg ble operert for det når jeg gikk i 5 klasse. Måtte gå med turban på hodet i lang tid. Ikke kult. Så gjør det før skolealder Er glad foreldrene mine gjorde dette for meg, selv om det "bare" er kosmetisk!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Er det jeg tenker og, lite kult å gå på skolen med turban!! Men vi kommer nok bare til å ta det ene, det andre står bare litt ut, ikke sånn at det blir lagt merke til. men gruer meg sånn til å la henne gå gjennom operasjon og tiden etterpå, og tenk om ditt og tenk om datt. Men jeg tror jo hun vil være glad for det når hun blir stor. Du som har operert; var det veldig vondt etterpå? HI
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Ville operert før skolealder. Det er hvertfall blitt ganske vanlig. Spør fastlegen din om råd og henvisning.
AussieAnette Skrevet 13. august 2009 #10 Skrevet 13. august 2009 Eneste rare etter operasjonen er at det ene øret knirker litt, i brusken.. virker som om det er mye mer brusk i det ene. Men det syns jo ikke utenpå da, bare kjenner det når jeg tar på det Jeg husker ikke så mye av det egentlig, men kan ikke huske at jeg hadde mye vondt. Jeg fikk jo så mye gaver hehe. Eneste jeg husker at var vondt var å ta stingene, hadde over 4o stk. Men nå opererte jeg begge ørene, og i tillegg til å legge de inn så kuttet de av deler av øret øverst pga litt spesielle ører.. Jeg er hvertfall veldig glad for at det ble gjort. Husker at jeg pleide å skjule ørene mine så godt jeg kunne. Og hadde håret alltid ned, men de sto jo så ut at de gikk gjennom håret og syntes likevel Og å gå til frisør likte jeg ikke for hver gang frisøren dro kammen gjennom ved ørene, så stoppet kammen opp ved ørene ..
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #11 Skrevet 13. august 2009 Takker for svar, spes AussieAnette , greit å få høre fra noen som har prøvd selv. Jenta mi vil også alltid gå med håret løst, og over ørene. hun har aldri nevnt noe, og vi har heller ikke sagt noe, men er jo mulig hun har "oppdaga" dette med øret likevel, og vil skjule det. HI
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #12 Skrevet 14. august 2009 Jeg hadde slike ører. Hodet mitt var også skjevt som barn.. Hodet ble bra, men ikke ørene Min mor var en riktig "hippi-mamma" som syntes alle skulle ha sine feil og mangler og takle disse... men måtte til slutt la meg få lov til å operere. Ble alltid solbrent på ørene og en gang var det utrolig ille.. Andre gradsforbrening. Da gav hun opp. I fjerde klasse ble jeg endelig operert. Husker det meget godt. Fikk lokalbedøvelse og var våken under hele operasjonen. Gikk kjempefint. Litt dårlig mamma, hun fikk være til stede i samme rom og syntes det var ekkelt. Var i kjempeform etter operajonen og burde nok vært litt roligere, for blødde litt den kvelden. Men alt gikk fint og brukte smertestilende kun i to netter, ellers ikke noe. Ble litt ærtet på skolen av eldre barn. De lurte på om jeg hadde vært uheldig hos frisøren, hihi, men greide å svare godt for meg, så det var vel det minste problemet. Ble så vant til bandasjen at jeg var redd for å gå uten Husker en gang jeg tråkket på en rive i hagen noen dager etter operasjonen, den slo rett inn i øret. Eneste gangen jeg husker det gjorde vondt. Resultatet ble meget bra. Fikk dekket alt, både reise, opphold (bodde privat) og operasjon. Veldig greit. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #13 Skrevet 14. august 2009 Det er slutt med "turban": Man gjør det helt annerledes nå til dags..Er et lite inngrep og man drar hjem samme dag. Man trenger bare bruke et hårbånd over ørene i en tid,-- og ikke være i "Nærkontaktaktivitet" på en stund for ørene kan være ømme og det kan rives opp.. Det er ofte "Knekken" i øverste/ytterste del osm manger og det er den de lager nå..FØr så dro de hel øret inntil og det var en mye større "ting" og gjøre..Men det er ikk ØRET som står ut, det er som sagt en "Knekk" inne i øret som mangler... sli at øret "står ut"....De gjør sjelden noe før skolealder pga at ørene bør få lege seg til, smertene og forståelsen for disse er også et argument.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå