Gå til innhold

Skivet Gulost Problem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg liker best synnøve findens skivet gulost-mager type. Det eneste som er så forbanna vanskelig med den er at den ikke har mellomlagspapir, og når man prøver å ta skivene fra hverandre deler de seg, og det blir bare masse bittesmå biter. Noen som har noen lure tips...som ikke innebærer å kjøpe en annen type? hehe, hater norwegia!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjedde her også sist jeg kjøpte synnøve finden. Forbasket!

Katta til naboen fikk hele pakka,hehe

Skrevet

jammen jommen jeg vil ha denne osten! problemet med ost som ikke er skivet er at da spiser jeg en halv ost på en dag, går og skjærer ostebolker og klarer ikke å stoppe! Derfor må jeg ha skivet, hehe.... og norvegia smaker plast!

Åååååå... savner brie og muggost! Tøft å være gravid!

Skrevet

At du ikke kan spise Brie er jo bare tull. Det er upasteurisert ost du ikke kan spise. Plastpakket masseprodusert ost er som regel pastuerisert. Hvis du finner spesielle oster i ostedisken hos en større butikk eller i en spesialbutikk kan det være de ikke er det, men da er kan du bare spørre den som selger de :o) I Norge har vi regler som gjør at det generelt er vanskelig å få tak i upasteurisert ost - heldigvis!

(Og det gjelder både muggoster og alle andre oster)

Skrevet

Kan du ikke bare spise en halv ost om dagen da? Kose seg litt når man er gravid må jo være lov! :-) Ellers ingen tips....

Skrevet

Brie går under halvmyke/myke oster som mattilsynet advarer mot!! Spiller ingen rolle om det er laget av pasteurisert melk, det er camenbert, gorgonzola, rouqefort og blå castello også, men disse skal heller ikke spises.

sakset fra: http://matportalen.no/Emner/Gravide

"Myke og halvmyke oster

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden."

Skrevet

Vet ikke om det hjelper, men klarer du stikke en kniv mellom hver skive, for å "vippe" den sakte opp? Synnøve Finden har etter min erfaring lavt tørrstoff som gjør den "bløtere", derfor er den nok som den er..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...