Gå til innhold

Jeg har streptokokk B.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått svar på prøvene jeg tok hos gynekologen og da fikk jeg beskjed per tlf at jeg har streptokokk b. Noen andre som har hatt dette og hvilken behandling fikk dere under fødsel?

Har en vennine som fikk en gutt med streptokokk b som hun ikke viste om. Gutten hennes holdt på og dø av dette og jeghar lest andre sine historier om at barna har dødd og nesten holdt på og dø.

Liker ikke dette.....!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Dette er en skummel bakterie,som desverre de fleste gravide vet alt for lite om..Jeg fødte en gutt i februar i år, som døde dagen etter. Det ble raskt konstatert etter fødsel at jeg hadde denne bakterien,og i følge obduksjonsrapporten var det denne infeksjonen han døde av..

Forstår at du er bekymret,og dette skal tas på alvor!Det som er UTROLIG bra,er at det er avdekket at du har denne bakterien! Det er ikke rutine i norge for å teste gravide for denne bakterien,og det er grunnen til at min lille gutt ikke lever idag. Dette bør følges opp utover i svangerskapet,med dyrkningsprøver og evt antibiotikabehandling dersom du får påvist oppblomstring. Dette bør legen kunne informere deg om,men desverre er det lite info om dette generelt!

anbefaler deg å gå inn på www.gbsinfo.net-her er det mye nyttig info! Du skal også behandles med antibiotika under fødsel,da denne bakterien som oftest smitter etter vannavgang. Jeg er gravid igjen,og blir fulgt tett opp..Desverre er det slik at man nesten må ha mistet et barn i GBS tidligere for å få dette! Hvis jeg var deg ville jeg KREVE oppfølging..selv om du har denne bakterien nå,betyr ikke dette nødvendigvis at du vil ha den senere i svangerskapet! Anbefaler alle å teste seg rundt uke 37-dersom man får påvist bakterien da,SKAL MAN BEHANDLES I FØDSEL!!! Dette ble langt,men det opptar meg..unner ingen det vi har vært igjennom det siste halve året! Lykke til- og stå på krava!

Skrevet

Jeg får tårer i øynene over hva du har opplevd englemamma77.. Noe så urettferdig!! Dette er noe jeg ikke vet mye om, men nå skal jeg være obs på dette også. Er det en bakterie de kan se i blodprøver?

Skrevet

Først, føler med deg englemamma.

Og så, helt enig at det er helt utrolig at det ikke testes for dette, bare jeg har 3 venninner som har hatt streptokokk B under svangerskap - og det er de jeg vet om, ikke akkurat noe jeg spør om.. Hun ene fikk behandling under graviditeten, hun andre fikk behandling under fødselen og baby ble testet på nødvendige ting og hun tredje visste ikke at hun hadde det og babyen døde første natten.

Så nå har jeg bedt om å bli testet på neste legekontroll. Men til trådstarter - som sagt godt det er oppdaget, da går det nok bra:)

Skrevet

uff,er så vondt å høre at dette har rammet venninnen din også Monilli..takk for medfølelse fra dere-er virkelig ikke meningen å skremme noen,men dette er noe alle burde bli informert om! Skremmende at man bare får beskjed om denne bakterien over tlf,og tydeligvis ikke fikk noe videre informasjon..Jeg tar dyrkningsprøve fra underlivet-det er ikke godt nok med urinprøve..Det skal være STOR oppblomstring av bakterien for at det skal vises i urinen. Så man skal ikke nøye seg med dette dersom legen utelukkende vil teste ut fra urin..

Skrevet

Uff, sånt blir man skremt av... Skal til jordmor i neste uke. Er det en test man kan ta hos henne også? Eller må man snakke med lege om det?

Forresten.. Finnes det noen symptomer på dette?

Skrevet

Jeg hadde jo ikke en eneste underlivsundersøkelse under forrige svangerskap, så hvordan skulle de kunne oppdaget det da?? Skremmende.. Hvordan får man evt denne bakterien og er det noen symptomer?

Skrevet

Jeg vil tro man må ta denne prøven hos lege,da den skal sendes til dyrkning osv..men jordmor bør helt klart ha kjennskap til bakterien og kunne informere om dette. Som sagt-det er ikke rutine for å ta en slik bakterieprøve, og det ligger på det politiske plan. Ca 30 % av alle gravide har denne bakterien i den naturlige bakteriefloraen, og stort sett går det veldig bra. selv om man får påvist bakterien på et tidlig stadie i graviditeten,kan denne forsvinne helt senere..Det er derfor de er restriktive med antibiotikabehandling til alle som får påvist gbs-det forsvinner ofte av seg selv. Den kan også komme tilbake senere selv om man får behandling med antibiotika..Det viktigste er å teste seg rundt uke 37,da de fleste som får påvist bakterien da vil ha den når de går i fødsel..Da skal man behandles med antibiotika-også barnet etter fødsel!

Jeg oppdaget ingen spesielle symptomer..i ettertid kan jeg huske jeg reagerte på at jeg fikk en merkelig lukt fra underlivet ganske tidlig,men trodde dette skyldtes hormoner..i følge legen kunne dette være et tegn på en infeksjon.

Skrevet

Jeg har alltid vært til min private gynekolog for og ta ul i mellom uke 10-12 for og sjekke nakkefolden og for og ta vevsprøve fra skjeden. Denne gangen hadde jeg mye utflod og en rar lukt. Jeg har villet teste dette siden min vennines barn holdt på og dø av dette. Og nå plutselig med barn nr 5 har jeg dette. Liker det ikke fordi leger og jordmødre tar ikke dette på alvor nok. De bare skyver det til siden og bagateliserer dette.

jeg kommer til og kreve behandling, men jeg vet ikke om en antibiotika intravenøst vil kunne være tilstrekkelig siden jeg føder så raskt. Vil dette rekke og virke egentlig?

Jeg tar ingen risiko når det gjelder dette her.

Skrevet

Jeg har ikke fått noen form for behandling nå heller jeg. Trodde man skulle ha dette jeg slik at det ikke blir for mye bakterier og det kan skade fosteret inne i magen før det er født også.

Skrevet

Har jeg skjønt det riktig at selv om jeg har vært hos gynokolog og tatt vevsprøve så har jeg ikke blitt testet for dette ???

Skrevet

Det skal veldig stor oppblomstring til for at dette skal smitte i magen..dersom alle hinner er intakte,må infeksjonen være så sterk at den går igjennom disse..Problemet er jo at man ikke har rutiner for å behandle dette i svangerskapet på de som ikke er i risikosonen- det vil praktisk talt si at man har mistet barn i gbs tidligere! Det er helt forferdelig,men slik er systemet i Norge idag! Forferdelig frustrerende når man vet hva konsekvensene kan være og at det ikke blir tatt på alvor!

Jeg blir som sagt fulgt tett opp av en overlege ved sykehuset. Jeg er heldig,da hun har forsket på bakterien og kan mye om den. Dersom jeg får påvist rikelig oppblomstring i svangerskapet,vil hun gi meg antibiotika..men max 2 ganger før fødsel..årsaken til at de helst ikke behandler underveis, er at bakterien kan komme tilbake igjen selv med behandling. Jeg tester også selv med ph-strips hjemme slik at jeg har litt kontroll- dersom ph tilsier det bør man ta melkesyrekapsel..Alt dette og mer kan du lese om på gbsinfo.net.. Damen bak nettstedet har selv mistet barn i GBS, og kommer med mye nyttig informasjon..

Håper du har en ok lege som tar deg på alvor og følger deg tett opp i svangerskapet..skjønner du er bekymret,men som sagt er det utrolig bra det er oppdaget så tidlig!Dette vil helt sikkert gå bra! :)

Skrevet

Tror jeg ville hørt om muligheten for å sette igang fødsel 2 uker før termin..da har du mer kontroll, for som du sier skal antibiotikaen virke en stund før fødselen er igang..vet dette gjøres med de i risikogruppen,men igjen er jeg usikker hvordan du vil bli behandlet siden du ikke faller inn under dette..:(

Skrevet

til nr 3 i januar..vevsprøve er noe annet..gbs prøve tas ved en bomullspinne i skjeden,og må deretter sendes til dyrkning..Selve prøven er helt ufarlig å ta for den gravide!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...