Gå til innhold

hjelp!! ang tennene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært missfornøyd med tennene mine, dette gjelder spesielt fortennene, de var veldig skjeve før, men etter å ha hatt tannregulering har det blitt en god del bedre, uansett så føler jeg at de står skjevt:(, resten av tennene mine bryr jeg meg ikke så mye om,det er mest fortennene siden de synes så godt liksom, det jeg lurer på nå er om jeg kan få noen kunstige tenner (tenker da på porselenstenner eller hva de nå bruker) slik at jeg kan få framtennene mine litt i orden:), må de ev. fjerne de ekte tennene, eller slipes de ned?ev. hvor mye slipes bort? noen som har peiling?noen som har erfaring med dette?. Og hva koster det å gjøre noe sånt men 2 eller 4 tenner (de fremste tennene liksom) ??? takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er så kjedelig å være misfornøyd med tennene sine! Jeg har gått i mange år og gremmes... Turte nesten ikke smile til slutt, så jeg har fått kroner på seks tenner i overkjeven.. Jeg betalte vel ca. 5000 pr tann, inkludert arbeidet, om jeg ikke husker feil... Tannlegen slipte da den opprinnelige tannen nesten helt ned, så de stod som "pigger" som kronen blir limt fast på... Det kan holde med to kroner for deg, noe jeg også egentlig hadde tenkt til.. og som jeg gjorde først... men da jeg slang på kroner på fire tenner til.. altså sidetann og hjørnetann også.. ja, da ble det virkelig pent... Det er ca. halvannet år siden jeg gjorde det, og er fremdeles veldig fornøyd... Jeg fikk beskjed av tannlegen om å være ekstra nøye med tanntråd og tannpuss opp mot tannkjøttet rundt kronene så ikke tannkjøttet skal sige nedover eller krype oppover... En krone i denne prisklassen anslås å vare/holde seg pen i ca. 10 år før man bør lage nye.. (det er særlig fordi tannkjøttet kryper oppover at de bør byttes)... En ting du bør tenkt på hvis du går for kroner er hvilken hvitfarge du skal ha på tennene... Etter min mening har mange _for_ hvite kroner, noe som gjør at det ser veldig amerikansk og uekte ut... Husk at kronene ikke farges slik vanlige tenner gjør, og den fargen du velger er den du blir sittende med i år etter år... Dette vil sikkert tannlegen fortelle deg uansett hvis du velger en seriøs tannlege..

Jeg kan bare anbefale deg å gjøre det!

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.. :-)

Skrevet

Hei, tusen takk for svar:) det hørtes jo egentlig ganske greit ut, det eneste som bekymrer meg litt er prisen:S, det er ok å betale 5000 for en tann 1 gang, men hvis en må skifte hvert 10 år så kommer jo dette til å koste meg fryktlig mange penger gjennom livet..er det like dyrt å fornye de som å sette på første gang? er forresten enig i at de ikke bør være for hvite, det blir så kunstig:)

Skrevet

Jeg fikk skrevet det av på skatten... men det er visst litt ulik praksis fra kommune til kommune...

Du kan også søke NAV om støtte til å dekke det, men jeg tror ikke de er særlig lystne på det hvis det ikke skyldes sykdom eller skade...

Jeg skjønner at du synes det er dyrt... men samtidig er jo tenner utrolig viktig for utseendet og generelt velvære... Du kan jo hente prisoverslag fra flere tannleger, og "forhandle" litt på pris... Det kan jo også tenkes at det finnes løsninger for deg som ikke var aktuelle for meg.. Jeg hadde store mellomrom mellom tennene (en av grunnene til at jeg ville ha kroner).. noe som sikkert begrenset mulighetene mine for typer av kroner osv... og dette påvirker jo også prisen..

Skrevet

jeg vet forresten ikke hva det koster å fornye kronene, men jeg vil anta at det er billigere... de tennene det skal limes på er jo slepet til, + kanskje han har "formene" til de opprinnnelige kronene... ?.. jeg vet ikke, men... vil jo anta at det i det minste blir litt billigere å fornye kroner... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...