Gjest Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Hei. Ringte jordmora idag, og bestilte førsrtekontroll neste torsdag. Da vil jeg snart være 14 uker, og skal ta diverse blodprøver,og ta med urinprøve. Men så sa hun at jeg skulle ta med meg helsekortet mitt? Er det det man har fra man er liten...eller? Spurte alle mine andre venninner og slekninger, men ingen av de hadde fått beskjed om å ta med dette, til førstekontroll... Noen som vet? Og et spørsmål til... Bør jeg dra til legen FØR jeg skal til jordmora. Dette er mitt første barn,så jeg har null peiling. Var til lege i uke 8, pga. en bitteliten blødning. Fikk ul, og alt var bra. Ellers har jeg verken vært der,eller til jordmora. Tror kanskje jeg er litt sent ute :S
satser & vesla Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Hei. Jeg tok min første sv.kontroll hos fastlegen. Der fikk jeg helsekort av legen som jeg tok med til jordmor. Jeg har aldri tatt blodprøve (ble tatt hos legen på førstekontroll) hos jordmor, leverte kun urinprøve, ble veid og de målte blodtrykket + hørte på hjertelyden og målte magen. Resultatene blir notert inn i helsekortet - kortet skal taes med på hver kontroll fram til du skal føde.
Tweak Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Hun mener helsekortet for gravide, men du får nå bare si at du har ikke fått fylt ut noe helsekort enda. Hva om du ringer på forhånd og forteller at du ikke har fått tatt blodprøver og fått helsekort. Da kan du jo kanskje få tatt blodprøvene et par dager eller så før timen din slik at resultatene er klar og kan føres på helsekortet (som jordmor fint kan fylle ut ja, det gjorde hun for meg første gangen).
respektatauten Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 hei:) jordmor regnet sikkert med at du har vrt hos lege på kontroll tidligere i svangerskapet, og derfor hadde helsekort. dette er ingenting å bekymre seg over, hun kan fint lage et til deg første gangen du er der, og da regnes denne kontrollen som 1.kontroll. om du har den i uke 8, 10 eller 14 spiller ingen rolle:) viss du skal ta blodprøver og slikt får hun undersøkt det hun trenger:) men det er mulig du må til lege for innvendig undersøkelse, hiv-prøve ogfor å utelukke andre kjønnssykdommer.. men dette haster ikke før du hører hva hun har å si om saken:) om du fikk med deg andre papirer fra ultralyden, eller legen i uke 8 kan du ta de med deg bare for sikkerhets skyld. om du har litt peiling på sykdommer du har hatt som liten og slikt kommer dette got med, og om du har helsekort fra du var liten så hjelper det litt.. om du har hatt vankopper, røde hunder osv. om du er vaksinert mot rubella, stivkrampe osv. men dette får du veiledning om på kontroll:)
Gjest Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Ahaaa da ble jeg mye klokere ja! Tuuuusen takk for svar jenter.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 14. august 2009 #6 Skrevet 14. august 2009 Ser du har fått gode svar her. Legger ut en link der du kan se hvordan helsekortet ser ut, og der det står forklaring på alle de merkelige forkortelsene. http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.ammetaka.no/svangerskap/helsekortet.JPG&imgrefurl=http://www.ammetaka.no/svangerskap/helsekort.php&usg=__TX7op5Duwrgz48N5AFeT_asGzkk=&h=1500&w=1060&sz=382&hl=no&start=8&tbnid=R2ZqoD7TDwAdFM:&tbnh=150&tbnw=106&prev=/images%3Fq%3Dhelsekort%26gbv%3D2%26hl%3Dno%26sa%3DG
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå