DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 var på 8mnd kontroll i dag med lille eller store (?) gutten min. min vanlige helsesøster og en som kom fra skolehelsetjenesten som var på en slags besøksrunde.. Pod'n veide 10.185kg og 73lang, og hodeomkrets på 47- en stor liten tass asså.. men langt fra tjukk, ikke mye valker men veldig god og robust type. da jeg fikk se diagrammet hans med skolehelsedama mente hun at han var kanskje litt vel tjukk?!!! og at jeg måtte passe på.. hvis du tenker deg at han lå på strek 3(fra toppen- har alltid vært større enn gj.snittet) fra fødselen, men han har gått litt opp og ned (gått ned på 5mnd kontrollen- men ikke mye) da anbefalte helsesøstern meg at jeg burde begynne å gi litt fast føde- noe da jeg gjorde. nå er han oppe i 4 måltider om dagen, grøt, skive og middag.. får ikke noe mer enn de vanlige porsjonene , spiser det han vil ha- og får jo self.frukt også da.. og pupp før hvert måltid. kjenner at jeg har begynt å miste drastisk melk, så han får litt erstatnig før leggetid. ellers så våkner han opp til 2-3 ganger om natta og skal ha mat. men sover hele natta igjennom med denne erstatningen. da mene skolehelsesøstra at jeg burde gi VANN(!!) istedet. da hun hadde gått sa min helsesøster at det var ingenting å bekymre seg for, og man ikke skal slanke en liten tass på 8mnd. men om han skulle gå langt over diagrammet som 1 åring måtte de jo gjøre no- JA, det skjønner jeg..emn dette var liksom ikkene å tenke på =) stoler jo på henne, en jeg skjønner ikke hvorfor hun andre sier det da. noen som har opplevd det samme? men selfølgelig, man tenker jo litt på dette, eller? hva hadde dere tenkt? det som såra litt var at det var en annen der, som er ganske liten for alderen, som ligger på helt den andre sida av kurven. og da ble det sagt så lenge han spiste det han skulle, ville det være genetisk og biologisk- det var det ingen som sa i mitt tilfelle, bare at han kunne få vann i stedet for erstatning da han var sulten. og at det var bedre å ha en som var liten av vekt, enn de med høy. både jeg og faren er store og jeg var også stor og robust som liten.. så det kan vel ha en sammenheng det også.. jge ser kanskje nå at jeg har tenkt litt vel mye på det, men jeg synes det var anske så sært.. egentlig, og kommer til å gi mat da han er sulten.. jeg mener, jeg gir jo ikke godteri =) dette ble kanskje veldig rotete skrevet, men kaspar krabber overalt hvor han ikke skal- blir jo helt sliten =) hehe men ja
2smågull Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 gi ungen mat du. kan da vel ikke slanke en på 8 mnd. og ja jeg tror det har litt invirkning om foreldrene er lirr runde også. og når han begynner å gå så skal du se han blir "slankere" om jeg kan si det. Har ei venninne der sønnen hele tia har vært veldig rund.mye tyngre enn min. men etter han begynte å gå og bevege mere på seg så har det jevnet seg ut.. Ikke bekymre deg du!
~Roskva~ Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Bah, tullete helsesøster hun der skolehelsesøstra! Selvfølgelig er gutten din alt for liten til at du trenger å tenke et sekund på om han er "for tjukk". Noen unger ER store, og noen er små, og en del er helt midt på streken :-) Dersom han fortsatt er diger og tung i forhold til høyden når han blir eldre, må man jo tenke litt på HVORFOR det er sånn, og hva man eventuelt bør gjøre med det. Enn så lenge, så var det bare tankeløshet fra helsesøstra si side. Skit i henne!
zombie2be Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 kjære kjære deg.. dette var da ingenting.... jenta til venninna mi er 6 mnd og veier 11.120 og hun har fått beskjed om at det jevner seg ut når ungen blir større og begynner å bevege seg. så dette må du ikke bry deg om..
lille sprelle Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 så lenge det ikke hindrer ham i å bevege seg, ser ikke jeg problemet. Renner antaglieg av når det blir opp på to bein. (har forøvrig hatt motsatte "problem"... ikke moro det heller, har ikke tatt det innover meg, men ble litt irritert da jeg fikk "kjeft" fordi hun hadde lagt på seg 10 gram for lite ifht minimum en uke....)
Mamman til M&E Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Min var 9,6 kg og 72,5 cm på 8 mnd kontr., det er jo ikke så langt unna din. Min hs sa at han var en stor og flott gutt som fulgte kurven sin flott. Jeg føler ikke han er tjukk i det hele tatt, bare deilig knabben og ganske kompakt :-) Han er nå like tung som storebroren var da han var 14 mnd :-) Unger er forskjellig.
Gjest Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Hehe ... min var 9.800 på 6-mnd kontrollen han, altså 300 gr under din, og han var betraktelig kortere ;-) Storebror var akkurat likedan, og nå er han en helt normal stor 2-åring. Ikke bekymre deg, og gi ham den maten han vil ha.
Klar for nr 2 Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Var på 5 mnd kontroll med snuppsi i dag(: Hun veier 8,7 og er 67 cm..! Hun er ikke spesielt rund heller, litt lubne lår og armer. HS sa at alt så veldig fint ut, og at det virker både på babyen og vekten at hun får nok mat. Får mm, en sjelden gang mme, grøt hver kveld+ litt sviske/ fruktmos. Så jo på vektkurven at den hadde gått opp et par linjer siden fødselen, og nå ligger den nesten på øverste strek. Ikke noe å tenke på, det går seg nok til etterhvert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå