Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Vil det si at det finnes kjempemange der ute som har norsk statsborgerskap og stemmerett, men som ikke forstår norsk? Forstår at voksne som kommer hit, og som kanskje er analfabeter fra før av, har vanskelig for å lære norsk, men det kan da ikke være så vanskelig å forstå hva man skal gjøre ved å lese norsken og se på bildene. Og hvordan vet de egentlig hvem de skal stemme på, det meste som står om partiene er jo tross alt på norsk, og jeg har til gode å høre noen politikere snakke på andre språk enn norsk og engelsk. Det sistnevnte er da selvsagt ikke i forbindelse med valgkamp.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Skjønner de ikke norsk så ha de ingenting ved valgurnene å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Mulig det er fordi Norge er et demokrati, men jeg kan selvfølgelig være helt på jordet.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Ja, kunnskap i norsk språk er dessverre ikke på noen måte en betingelse for norsk statsborgerskap. Svært få andre land som har den samme holdningen.....
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Ja, men dere skjønner vel at om man kun skulle dele ut informasjon til enkelte deler av befolkningen, vil det si det samme som at man diskriminerer andre deler av befolkningen. I andre land er det vanlig at det bare er den delen av befolkningen med mest økonomiske midler som får undervisning (deriblant i eget språk). Det er langt lettere å lære et annet språk om man har skriftkunnskaper og grammatiske kunnskaper i sitt eget språk. Det vil derfor statistisk sett være langt flere blant de øvre samfunnslag som vil lære seg norsk relativt raskt og som dermed vil få statsborger skap og stemmerett, enn det vil være blant de lavere samfunnslagene. Dyslektikere finner man også utenfor Norges landegrenser dessuten. For en dyslektiker kan det være bortimot umulig å lese noe som står skrevet på et annet språk enn sitt morsmål på tross av at han/hun snakker det flytende. Man deler altså ut informasjon på andre språk enn norsk og samisk fordi Norge er et demokrati og valget er for alle nordmenn.
Dunder Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Det er nok ikke bare folk som overhodet ikke snakker norsk som har nytte av disse brosjyrene. Selv om man snakker norsk rimelig godt, vil det allikevel være begreper som kan misforstås. Ved å tilby informasjon på folk sitt morsmål sikrer man at de forstår informasjonen korrekt, og de vil da på sikt også bli bedre i norsk fordi de får ting korrekt oversatt. Vi nordmenn snakker f.eks. godt engelsk. Likevel finnes det mange nordmenn som ville slitt med å forstå et partiprogram skrevet på engelsk. Mange innvandrere og flyktninger har jobbet hardt for å lære seg norsk, og likevel er de ikke helt oppe på det nivået vi er i engelsk fordi norsk er et helt nytt språk, gjerne emd et anet skriftspråk enn deres morsmål. Tenk om du skulle lært deg kinesisk? Det tar tid å bli god i kinesisk!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Om du snakker om U-land har du helt rett, 16:40, når du sier at "i andre land er det vanlig at det bare er den delen av befolkningen med mest økonomiske midler som får undervisning (deriblant i eget språk)". Men om vi tar det som vel er mest naturlige land for Norge å sammenligne seg med Danmark (vi har tross alt 400 års felles offisiell historie og nesten 500 års praktisk samarbeidshistorie) , forutsettes det faktisk at en person som er statsborger og stemmeberettiget også er i stand til å forstå dansk på et visst minstenivå! Derfor deles politisk informasjon ut på ETT språk, DANSK. Det gjelder også på Grønland og Færøyene, som begger velger representanter til det danske Folketinget. For også DISSE innbyggerne er danske statsborgere og forventes å forstå dansk, selv om grønlandsk og færøysk er et langt lettere tilgjengelig språk for flertallet. Skal jeg på bakgrunn av din uttalelse, 16:40, om at "man deler altså ut informasjon på andre språk enn norsk og samisk fordi Norge er et demokrati og valget er for alle nordmenn" trekke den konklusjon at man i Danmark IKKE deler ut informasjon på andre språk enn dansk fordi Danmark IKKE er et demokrati og valget IKKE for alle danske statsborgere? Nei, man deler ut informasjonsmateriellet på andre språk i Norge fordi det i Norge (i motsetning til ALLE andre land i Europa, så vidt jeg vet) IKKE er et krav om at en statsborger skal beherske landets offisielle språk på et visst minstenivå! Så kan du gjerne pakke det inn i andre ord om du synes dette er mer behagelig og "politisk korrekt" 16:40!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 Er ikke snakk om partiprogrammet her. Hadde vi bodd i et land der engelsk er offisielt så tror jeg uansett folk måtte seg nødt til å få informasjonen de trenger på engelsk og ikke norsk. Her er det snakk om enkle setninger som at man må være over 18 eller fylle 18 valgåret for å stemme, at valget er 14. september (evt også 13.), at alle får tilsendt valgkort, hvor man skal stemme og at man kan også forhåndsstemme. Hvis man er så dårlig i norsk at man ikke skjønner disse setningene så er det rart at man skjønner det som politikerne sier.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #10 Skrevet 14. august 2009 Jeg hadde jo forsøkt å lære meg kinesisk så godt jeg kunne hadde jeg flyttet til Kina. Og skulle jeg bli kinesisk statsborger med stemmerett så hadde jeg jo forhåpentligvis kunnet forstå såpass mye kinesisk at jeg kunne skjønne hvor og når jeg skulle møte opp for å stemme. Hadde i alle fall ikke forventet at Kina skulle sende ut valginformasjon på norsk til meg da.
MJ<3 Skrevet 14. august 2009 #11 Skrevet 14. august 2009 Signerer Dunder:) Som jeg skulle sagt det selv!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. august 2009 #12 Skrevet 14. august 2009 jeg forstår ikke folks motvilje mot at mennesker som ikke kan lese norsk også har stemmerett. men det var jo ganske mange som var motstander av at kvinner hadde stemmerett en gang i tiden også. historien gjentar seg.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #13 Skrevet 14. august 2009 Jeg er ikke motstander av at folk som ikke skjønner norsk så godt har stemmerett, jeg er jo fullt klar over at utdanningen de har før de kom hit ofte er manglende eller ikke-eksisterende, og det derfor er vanskelig å lære norsk. Men de skulle da greie å skjønne valginformasjonen på norsk, er snakk om noen enkle setninger! Det blir som om Norge legger opp til at de ikke skal lære norsk når de får alt servert på sitt eget morsmål. Vil det si at når kvinnene fikk stemmerett så skulle de da få informasjonsbrosjyrer på kvinnenorsk?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. august 2009 #14 Skrevet 14. august 2009 hehe.. kvinnenorsk. de legger ikke opp til at folk ikke trenger norsk. det er vel svært få som lærer seg norsk for å kunne stemme ved valg. det er andre langt større grunner til å lære seg et språk, men det tar selvsakt tid. de tilrettelgger slik at de som enda ikke kan lese godt nok norsk også kan få stemme ved valget.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #15 Skrevet 14. august 2009 Men hvordan vet de hvem de skal stemme på? Politikerne og partinene legger jo ikke opp til at folk som ikke kan norsk skal få informasjon, de fleste har ikke noe annet språk enn norsk på hjemmesidene sine. Når man faktisk har blitt norsk statsborger og fått stemmerett så bør man jo kunne forstå 18 år, 14. september, valgkort, valglokale, hjemkommune og legitimasjon.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. august 2009 #16 Skrevet 14. august 2009 jeg hadde helt sikkert ikke forstått en engelsk stemmeseddel, men jeg kunne fint stemt alikevel. for mange er det lettere å høre et relativt fremmed språk en å lese det. altså de får informasjon via foreksempel TV. andre har foreksempel familie og venner som snakker samme språk som en selv og kan på den måten tillegge seg kunskap om det politiske systemet og ønsker kanskje ut i fra det å stemme. nå kan de det uten at noen oversetter selve valgreglene for dem. kanskje det vil få flere til å stemme. mange har jo logså et politisk grunnsyn i utganspunktet, selv om de ikke leser norsk serlig bra. det fins programmer som oversetter for deg. altså du kan finne en norsk tekst å få den oversatt til enkelte andre språk, men da er du avhening av og ha teksten på data
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #17 Skrevet 14. august 2009 Ja, for alle flyktningene som bor i norge valgte jo å reise hit, akkurat som du kan velge å ville lære deg kinesisk og flytte til kina. Try again.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #18 Skrevet 14. august 2009 Men hadde du bodd i England såpass lenge at du hadde fått statsborgerskap der, så hadde du vel ingen problemer med å skjønne litt info om et valg på engelsk. De som har familie eller venner som får lyst til å stemme bare fordi leser en informasjonsbrosjyre på sitt morsspråk burde kanskje heller se på brosjyren på norsk og ønske å lære seg norsk før de tenker på å stemme. Kan du ikke norsk og bor i Norge så er jo ordbok en gunstig ting å ha!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. august 2009 #19 Skrevet 14. august 2009 jo, jeg hadde hatt store problemer med å lese engelsk alikevel. jeg har jo hatt engelsk hjelp temlig lenge, men er ikke noe bedre i skrivinga av den grunn selv om jeg snakker bra. poenget er jo at man ønsker at folk skal stemme ved valg. om fler stemmer fordi de slipper å stå med en ordbok å stave seg frem, så er jo i grunn målet nådd.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #20 Skrevet 14. august 2009 Men nå har jo du dysleksi, og du har vel aldri bodd i England. Det kan jo hende at du muntlig hadde forstått alt som stod der, altså selve orda. Hadde du forventa å få valginformasjonen på norsk hadde du bodd i England og skulle stemme? Eller hadde du spurt noen om hva de visse ordene du ikke skjønte betød? Ja, Norge har et ønske om at flest mulig skal stemme uten at de behøver å ha tvungen valgdeltakelse. Å informere de som ikke skjønner norsk er altså det de gjør. Sånn blir det i opp-ned-landet som først gir gratis norskopplæring etter at man har fått norsk statsborgerskap!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. august 2009 #21 Skrevet 14. august 2009 det er nok ikke bare nordmenn som er født med dysleksi nei, jeg hadde nok ikke forventet å få valginformasjonen på norsk, men hadde jeg fått den på norsk hadde det vært langt mer sansynlig at jeg haddet stemt. for da hadde jeg sluppet å stå der og føle meg dum. man må ha 250 timer norsk og 50 timer samfunnsfag for å få oppholdstilatelse i norge...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå