Pirkeanonym Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Hvor lenge er valpen "valp", når roer den seg ned og har mindre energi? Hvor lang tid er det vanlig at hunden bruker på å bli stueren?
Pirkeanonym Skrevet 13. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. august 2009 Havaniase:-) Det er verdens herligste hund, men jeg sliter med ekstrem svangerskapskvalme, og klarer ikke å følge med like mye som jeg burde.. :-(
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Det første jeg vil anbefale er å gå på valpekurs. Dette for å aktivisere hunden, bli kjent med hunden og at hunden blir kjent med dere. Dere lærer å grensesette, motivere ++ Når fikk dere hunden? Hvor gammel var den da? 12uker? Når vi fikk valp, var det ikke snakk om uhell inne. Kanskje 2ganger i løpet av den første uken. Man skal ta med hunden ut ofte, gjerne si "nå må du tisse/bæsje". Etterhvert lærer hunden det. Snakk om å være tolmodig. Ikke kjefte når hunden har uhell, for det er din/deres feil. Dere må lære dere å se tegn (piping, klynking, bjeffing, biting på leker, rastløshet ++) Angående når hunden vokser av seg valpestadiet er jeg litt usikker på når det gjelder den rasen. Ifh til hvordan den roes ned og lign - men schæfere f.eks er 2år. Ofte merker man en større forskjell på 1år og over 2år, på hunden. Den forandrer atferd. Det er viktig å ha lært en god del sosialisering før den blir 2år. Umulig skal det aldri være å oppdra ei bikkje, men husk.. Man har så gode utgangspunkter før den bikker over 2år. Å la ting surre og gå er ikke bra - hunden trenger å få vite hva som kreves av den for å vite sin plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå