Gå til innhold

Er jeg sær og gammeldag, eller....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare spørre dere oppegående kvinner - det er en del 40 års lag og runde tall feiringer i vennekretsen for tiden. Vi er invitert til 40 + 40 års lag til en venninde og hennes mann - kjempehyggelig!

Invitasjonen er til hagefest; "ta med godt humør og det dere ønsker å drikke." Jeg har ingen problemer med at gjestene bees om ta med noe drikke selv, da det fort kan bli et visst, litt uberegnelig kvantum. I går ringte vertinnen og spurte om jeg også ville lage en tapas forrett og ta med, andre skulle gjøre det samme. Jeg sa at det kan jeg, og angret meg litt etterpå og kjente jeg ble irritert.

I mitt hode, så inviterer man enten til selskap/ fest eller spleiselag. Man inviterer ikke til fest og venter til gjesten har takket ja til å komme, for så å be de ta med mat og drikke.

Jeg ville ikke reagert negativt om jeg var invitert til spleiselag, men vi er voksne, etablerte folk uten de store økonomiske problemer, så et 40 års lag ville jeg ikke hatt som spleiselag uansett - da tenker jeg mer nabofest o.l. I "runde tall " selskaper er det jo vanlig å stille med en mer gjennomtenkt, ordentlig gave, men jeg mistet litt inspirasjonen.

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe nummer ut av dette for venninden min, men jeg ble irritert og syns det fremstår som litt snikete gjerrig. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må si meg enig med deg, når man først har invitert og da bedt om at man da må ta med seg drikke så skal resten være i orden... greit nok med spleiselag, men da inviterer man ikke først og etter ett ja så ber man de som kommer om å ta med ja... man kan jo liksom ikke si nei heller da, for da virker det gjerrig fra din side...

dårlige greier...

Skrevet

jo, litt enig kan jeg nok være!

noe av det verste jeg vet er når vi er en gjeng ute og spiser middag på restaurant, og som du sier - alle er godt voksne, godt etablerte, har jobb og rimelig stabil økonomi - også drar alle frem mobilen når regningen kommer for å regne ut på kronen hva de skal betale, i stedet for å bare dele regningen likt på alle. jeg blir så FLAU!

jeg hadde nok kanskje bare tatt med en veeeldig enkel rett jeg da, feks rett og slett en ferdig tapasrett, det går jo an å kjøpe både kjøttboller, kyllingvinger, fylte oliven og ferdig foccaciabrød i butikkene etter hvert...! en ting er jo som du sier, hvis hun hadde gjort det klart på forhånd - men å be til fest og så komme i ettertid og be folk være med og hjelpe synes jeg er litt kjipt ja.

Skrevet

Enig med dere. Det er litt gjerrig dersom man er 40 år og har ok inntekt osv. Synes man kan stille litt drikke til mat også faktisk jeg, når man fyller 40. Det er jo vanlig at folk har med seg vinflasker også på et sånt arrangement (gave til vertskapet), og da kan man jo sprette dette også.

Jeg hadde nok også bare laget en enkel tapasrett og ikke sagt noe som helst. Det er jo ingen vits i å få henne til å føle seg kjip heller.

Skrevet

Takk - godt å se at jeg ikke er i en annen verden med denne oppfatningen :)

Jeg skal selv ha 40 årslag til neste år, og antagelig bestiller vi mat eller kokk fra et firma og så sender jeg gubben på polet - da pleier det å bli nok til alle :) Jeg er ikke så opptatt av at jeg skal feires, det bare er en fin anledning til å samle venner til hyggelig lag, og da vil jeg de skal hygge seg, ikke føle at de er med å arrangerer selskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...