Gå til innhold

Jeg er ikke rasist altså, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kommer det av at alle smårasistiske meninger starter med den innledningen? Tror man liksom at man blir trodd da? Jeg er ikke rasist altså, men nå synes jeg de innvandrerne må skjerpe seg. Jeg er ikke rasist altså, men jeg synes vi skal hjelpe våre egne først. Jeg er ikke rasist altså, men muslimer er potensielle voldtektsmenn hele gjengen. Jeg er ikke rasist altså, men alle somaliske menn er noen slabbedasker som tygger khat hele dagen. Jeg er ikke rasist altså, men jeg naboen min banker kona og jeg har skjønt at sånn er alle menn fra hans land. Osv osv osv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Det er folk som ikke har så mye i topplokket som går rundt og sier sånn.

Skrevet

Det er de samme som sier; De er fine når de er små barn. Men når de blir voksne, æsj.

Lavmål!

Skrevet

**haha**

Då eg leste overskrifta di tenkte eg at "No kjem det eit rasistisk innlegg her, gitt!"...

Blir litt det same som "Eg er ikkje imot kontantstøtte altså, men den fører til at alle kvinner blir 50-tallshusmødre igjen" eller "Eg er ikkje imot barnehage altså, men ærlig talt så har ungane det best heime" osv osv.

Det er ganske merkeleg at uansett kor mange fordommar ein har, så ser ein det ikkje sjølv.

Skrevet

jeg tror at grunnen til at de fleste begynner setningen sånn, er så enkelt som at alt kan tolkes som rasistisk.

maange har veldig enkelt med å kalle andre rassist. det gjelder da ikke alle,. men folk er redd for å si sin mening, de blir for fort stemplet.

nå har jeg opplevd mange ganger at utlendinger slenger ut ordet rasist uten at de har noe som helst grunn. det gjelder NOEN...

Skrevet

Enig med annie 14:11, det skal så fryktelig lite til for å bli kalt rasist noen ganger. Jeg mener og tror at alle mennesker i hele verden er like intelligente og at alle bør ha de samme rettighetene. Jeg mener også at Norge bør ta imot innvandrere som behøver hjelp med åpne armer. MEN jeg har til dags dato ikke møtt en eneste sigøyner som jeg ikke syntes var frekk og uforskammet, løgnaktig og langfingret. Sorry.

Skrevet

For de som har vært i konflikt med enkelte utlendinger skjønner at du ikke vet hva du prater om. Tror et hyppig brukt argument fra den andre sider er "det sier du bare fordi du er rasistisk"

Skrevet

Hehe, jeg gadd ikke lese innlegget først engang, fordi jeg tenkte, nå er vi på'n igjen med en eller annen latterlig kommentar om innvandrere.

Er så enig så enig med hi! Det har ikke hendt en gang at noen som har begynt setningen slik, IKKE har fullført setningen med noe rasistisk.

Til dere over som har blitt stemplet som rasister, det er ikke noe i det da? At dere sier noe som virker krenkende? Selv har jeg aldri blitt stemplet rasist.

Skrevet

Akkurat som når folk slenger på en "holdt jeg på å si" bak det de faktisk har sagt.

"Jeg var på butikken og der så jeg en...neger, holdt jeg på å si." "Hun tanta di er nokså...feit, holdt jeg på å si."

Herligheten da, å slenge på "holdt jeg på å si" unnskylder ikke språkbruken!

Skrevet

jeg er ikke rassist, men har sterke meninger om andre kulturer på samme måte som mange har sterkt i mot vår kultur.

det er jo naturlig siden enkelte land har heelt forskellige meninger om hva som er rett og galt og vi har vokst opp forskjellig.

derfor kan jeg bli stemplet som en rassist ganske så lett, selv om det ikke stemmer...

det har ingenting med hudfargen og gjøre, det har kun med enkelte kulturer. når jeg ser en gjeng med afrikanere foreksempel så har jeg ikke noe i mot de, jeg tenker ikke automatisk at de er "kriminelle" som mange andre tror.. de kan jo fortsatt være "norske" - født og oppvokst i norge, norsk statsborgere og uansett om de ikke er det

kan de følge norske lover..

men jeg har også sterke meninger at når man først flytter til et annet land, som i norge bør man lære språket eller engelsk i allefall.

det er ikke mange som gidder og det plager meg. '

ja, det er et vanskelig språk.. det tar tid. men man bør gjøre det.

når det er sagt synes jeg også de bør leve som oss andre i forhold til jobb. kan du jobbe så bør du jobbe.

det her gjelder ikke bare utlendinger da men også normenn

Skrevet

Da har du anonym 14:32 ikke møtt på meg enda,da!!!Jeg er 75 % tater, men er (heldigvis for meg) blond med blå øyne!

Det vondeste jeg vet er ordspråket "reine taterungen". Når min svigerfar uttalte dette første gang, sa jeg klart i fra at jeg selv var tater og dette var noe han ikke fikk lov til å si rundt meg selv eller mine unger!Jeg fikk da til svar:"Men kjære deg!Du må da for all verden ikke fortelle høyt at du er tater"!Etter dette har jeg aldri vært bra nok for min svigerfar!

Det hele endte opp med at min mann ikke fikk lov til å ta over familiegarden. Begrunnelsen:Han var gift med en tater som sikkert kom til å selge alt av verdi på gården i det øyeblikket min mann stod med den!

Jeg har opplevd så mye negativ omtale av tatere, nettopp fordi folk ikke skjønner at de faktisk snakker med en.Sånn bare til ettertanke...

Skrevet

Ok jeg er en muslimisk kvinne som har bodd i Norge i 13 år. Jeg mener ikke at du er rasist og vet at det er mange muslimer som banker kona, og somalere som lever via sosialkontor steden for å jobbe. Jeg har opplev mishanldig av foreldrene mine. Faren min pleide og banke meg opp hver eneste dag og moren min brukte meg som slave hjemme, Jeg lagde mat, ryddet, skiftet bleie på mine tre små søsken. Jeg var 16 år da jeg ble kjent med en gutt som jeg ble forelsket i han. Det var selvføleglig med all hemmlighet og hvis faren min hadde vist noe så skulle han ha sendt meg tilbake til hjemme landet og drept meg (æresdrap) Men han gutten ville gifte seg med meg og forledrene mine sa ja til at vi skulle gifte oss. Vi giftet oss da jeg var 17 år.

Da jeg giftet meg med han kjente jeg at ikke alle mennesker er like dårlige som faren min og moren min. Han var virkelig en bra man som fortjener all respekt. Med han fikk jeg en utdannelse (sykepleier), han lærte meg og være meg selv. Han hadde vokst opp med veldig snille foreldre. Jeg er virkelig lykkelig med han og besøker foreldrene mine 1-2 ganger i måenden fordi han mener at foreldrene bør respekteres selvom de har gjort noe dårlig. Jeg elsker han veldig mye. Nå har vi vært sammen i 7 år og har 2 barn sammen. Jeg kommer fra et arabisk land som ligger i Asia.

Ikke alle er dårlige som du sier.

Skrevet

Men kjære vene, norskkurs er obligatorisk for å få lov til å være i dette landet, men kursene kunne med fordel ha vart lengre og vært mye bedre! Hvor har dere det fra at folk ikke gidder å lære seg norsk? Jeg har til gode å treffe en innvandrer som ikke har lyst til å lære seg språket.

Angående arbeid så er det ofte veldig vanskelig å få jobb om du har et unorsk navn. Tidligere søkte mannen min på vaskejobber, han fikk ikke engang komme til intervju, og fikk heller ingen tilbakemelding på hvem som fikk jobben. Han fikk kun jobb hos "sine egne". Etter flere år i Norge, har han fått jobb hos en norsk bedrift.

Mange som er høyt utdannet, jobber feks som trikkesjåfører og stuepiker, fordi de ikke får jobb innen det de er utdannet som. Jeg jobbet for mange år siden som stuepike, og den ene kollegaen min hadde en doktorgrad. Mannen hennes var lærer, men jobbet på restaurant. Slå den.

Og tror du at det er lett å integreres i Norge? Rasismen er til å ta og føle på. Det er ikke rart at det blir segresjon og "ghettoer". De som kommer fra andre kulturer vil aldri kunne bli helnorske, og det er da virkelig ikke ønskelig heller! Nordmenn må begynne å lære seg at vi ikke besitter all korrekt kunnskap og levesett.

Problemer i forhold til gjengkriminalitet og voldtekter, løses ikke ved rasisme og "kast dem ut"-påstander. Vi må finne ut hvor problemet ligger, og jobbe ut i fra det. Vi må ikke være så redde for å dele på godene våre, det er vel helst der mye ligger. Noen vil ikke at "de" skal ta fra "våre" goder. Vi bor alle i samme verden, og er mennesker alle, husk det!

Skrevet

Nei dette er bare tull!

Ja, i veldig mange tilfeller blir denne setningen etterfulgt av noe svært lite heldig og lite gjennomtenkt. I noen tilfeller rasistisk.

MEN, folk er veldig raske med å kalle folk rasister, fordi de har meninger som ikke er politisk korrekte. Jeg syns man skal være litt mer forsiktig med å kalle folk rasister. I noen tilfeller er det absolutt på sin plass, men i like mange er det overhodet ikke det!

Det er viktig å huske på at rasisme også finnes andre veien. Men der er folk veldig forsiktig med å slenge ut av seg "rasist".

Det er faktisk lov å uttale seg kritisk om innvandringspolitikk, enkelte tendenser i visse kulturer, lover og regler i andre land osv osv.

Men er man politisk ukorrekt må man unnskylde seg med "Jeg er ikke rasist altså, men..." for å ikke bli misforstått og dømt. .

Jeg forsvarer ikke rasisme, jeg påpeker kun at folk ofte er litt for raskt ute med dommen "rasist"!

Og til syvende og sist, er det viktig å huske på at vi alle har våre fordommer. Desverre!

Skrevet

I følge mange er det jo ikke den ting som er rasistisk. Det holder ikke å å unnskylde seg med "jeg er ikke rasist altså, men..." Det blir ikke mindre rasistisk av den grunn!

Fordommer betyr å dømme uten kunnskap, og det er veldig merkelig at det faktisk finnes så mange fordommer i et land som Norge; opplyst og rikt som det er. Hvorfor ikke gjøre noe med fordommene dine da? Fordommer er ingen stillstand er er en dårlig unnskyldning!

Skrevet

Poenget er vel at det her går begge veier.

I følge noen er ingenting rasistisk, i følge andre er man rasist fordi man er skeptisk.

Fordommer er ingen stillstand nei. Men fordommer har ofte sitt opphav i egne erfaringer, eller ting man har blitt "matet" med. Ikke alltid lik lett å bli kvitt fordommer dessverre.

Denne setningen er vel ikke alltid ment som en unnskyldning, men en forklaring, en måte å avverge å bli kalt rasist.

Vet jeg har brukt denne setningen opptil flere ganger, uten å sagt noe som kan kalles rasistisk. Jeg legger til denne setningen fordi jeg er redd for å bli stemplet hvis det jeg sier ikke kommer tydelig nok fram. Teit at jeg er så redd for å bli misforstått, men ingen liker vel å bli oppfattet som rasistisk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...