Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Jeg har et par spørsmål her etter en diskusjon med ei venninne her om dagen. Hvis det skulle bli slutt mellom mor og far til et lite barn, og mor vil flytte tilbake til hjemtraktene. Er det en lov ellernoe som tilsier at hun må ha tillatelse fra sin eks for å ta med seg ungen? Eller må hun bli boende i nærheten av eksen resten av livet? Jeg har vel egentlig 1000 spørsmål om dette, men veit ikke hvor jeg kan finne lesestoff om det. Så hvis noen her har opplevd et brudd og kan noe om det, eller veit av linker. Gi meg gjerne. Jeg er nysgjerrig Hilsen O
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Den som har foreldreretten (alene) har i utgangspunktet flytterett innenlands, men skal orientere den andre parten i god tid. Den andre parten kan reise rettsak med påstand om overføring av foreldreretten pga at flyttingen ikke er til beste for barnet. Jo lengre flytting, jo sterkere vil vedkommende i praksis stå. En flytting på 40-50 km er vanligvis helt uten betydning, men ingen regel er uten alle unntak. Ved manglende varsling kan det bli snakk om erstatningsplikt for ekstra kostnader den andre parten får. Manglende varsling kan også være et argument godt egnet for bruk i "kampen om foreldreretten". Reglene går implisitt fram av barneloven og rettslig tolking av disse, samt vanlig erstatningsjuss. Har man foreldreretten sammen er reglene i prinsippet de samme. I praksis vil imidlertid en lengre flytting lett bli "kronargumentet" for overføring av foreldreretten til den parten som ikke flytter.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 HAr det ikke/skal det ikke komme en ny lov da,- som "forbyr" den ene forelder å ta med seg ungen og flytte langt unna? Tror jeg mener å ha hørt det,- at ei måtte "skynde seg" og bryte slik at hun kunne flytte hjem med ungen (kommer fra andre siden av landet fra der de bor nå) før det ble forbudt.. Men vet ikke om dette forslaget kom gjennom som annet en forslag.Kan sikkert finne ut mer om det på NAV sine sider, barneombud ol....
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Lovverket er foreløpig på planstadiet men blir sannsynligvis vedtatt i løpet av høsten. Og da faktisk med virkning for flytting inngått etter en viss dato i vår. Flyttingen i seg selv blir ikke noe problem om den er foretatt før vedtaksdato, men det må skje tilbakeflytting innen et visst antall år (hørt 3 år foreslått) om ikke det ikke skal legges "vesentlig vekt" på flyttingen ved vurderingen av foreldreretten.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Vet om et par med et barn som gjorde det slutt.Barnet bodde hos henne,var hos far annenhver helg og en dag i uka.Hun søkte skole et godt stykke unna,og flyttet med barnet.Da krevde han foreldreretten,og fikk den.Og det var kun pga at hun flyttet så langt unna med barnet,hun var en flott og god mor for barnet sitt på alle måter.Så det endte med at hun flyttet tilbake til den byen igjen uten mulighet for å utdanne seg,men for å ha kontakt med barnet sitt.I dag har de delt omsorg,50-50.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Det finnes ikke noe som heter foreldrerett. Barneloven opererer med begrepene forelderansvar, som er en juridisk konstruksjon som regulerer større avgjørelser i barnets liv, og fast bosted (daglig omsorg). Den forlderen som har barnet boende hos seg, står fritt til å flytte innenlands. Det er ingen varslingsplikt i gjeldende barnelov. Ny barnelov som er på trappene, har tilføyd varslingsplikt i god tid for bostedsforelder, men samværsforelder kan ikke forby/hindre bostedsforelder å flytte. Flytteforbud ble ikke tatt inn i ny lov, men var et forslag som ble vurdert. Man er ikke som 07:05 skriver, pålagt varslingsplikt i nåværende barnelov.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Jurisk sett har du rett 18:41, i at det ikke er noe som heter "foreldrerett". Medisinsk sett finnes det heller ikke noe som heter "forkjølelse" eller "dårlige nerver". Alle disse ordene er høyst aksepterte daglige begreper. Men når en fagperson snakker, finnes de ikke. Barneloven pålegger ikke spesifikk varslingsplikt, rettspraksis på området mht vurdering av foreldrerett og erstatning tilsier etter min mening likevel at det reelt ER en slik plikt. Rettspraksis står du fritt til å søke etter på betalingstjenesten til www.lovdata.no. Har du betalt for tilgang til domsarkivet formoder jeg at du også er i stand til å ta et søk rundt forholdene selv. I og med at ny lov ennå ikke er endelig vedtatt, men ganske riktig, som du sier "på trappene" vet man ikke mht til flytteforbud, men etter departementets lovforslag er ikke dette tatt inn. Det er imidlertid høyst usikkert hvilke endringer som måtte inntreffe under behandlingen, lovforslaget er som sagt ikke endelig vedtatt og det er stor uenighet her i politiske kretser etter hva jeg forstår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå