Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet mer ang. svineinfluensa?

Noen som har snakket med jordmor ang. smitte / vaksine / fare for foster eller nyfødt etc???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min at fikk jeg symptomer på influensa skulle jeg komme med en gang og få Tamiflu. Dette var viktig sa hun, siden vi gravide er i risikogruppen. Men noe mer svar fikk jeg ikke, men hun sa jeg kunne gå inn på pandemi.no der skulle stå det vi lurte på.

Jordmor mente at babyen etter fødsel er beskyttet av morsmelk, men den kan bli smittet. Ta alle forhåndregler er det jeg får beskjed om.

Skrevet

Råd til gravide og ammende

[04.08.2009 ] Gravide er mer utsatt for alvorig sykdom ved smitte av ny influensa A(H1N1). Her gis råd til gravide og ammende.

Gravide bør unngå kontakt med influensasyke. Du kan lese mer om hvordan du beskytter deg mot smitte her.

[Foto: Nicolas Tourrenc]

De generelle rådene til grupper med økt risiko gjelder også for gravide. Denne siden gir tilleggsråd.

Risikogrupper for komplikasjoner av ny influensa A(H1N1)

Økt risiko for gravide

De aller fleste kvinner som gjennomgår influensa i løpet av svangerskapet, fullfører svangerskapet uten vanskeligheter. Gravide har ikke større risiko enn andre for å bli smittet av ny influensa A(H1N1), men hvis de først smittes, har de noe større risiko for komplikasjoner, som lungebetennelse og pustevansker. Alvorlige komplikasjoner kan føre til abort eller for tidlig fødsel.

Unngå smitte

Gravide bør unngå kontakt med influensasyke. Du kan lese mer om hvordan du beskytter deg mot smitte her.

Hvordan begrense smitte av den nye influensaen?

Kontakt lege tidlig ved symptomer

Gravide må kontakte lege dersom de får symptomer på influensa, altså feber sammen med hoste, sår hals, rennende nese, smerter i muskler eller ledd, hodepine eller oppkast/diare.

Helsemyndighetene anbefaler at alle gravide med sykdommen får umiddelbart tilbud om behandling med Tamiflu og testes for sykdommen.

Legemidler til behandling av influensa-sykdom

Kontakt lege dersom sykdommen finnes i din husstand

Gravide bør kontakte lege dersom andre i husstanden (eller tilsvarende nærkontakter) har fått sykdommen. Da kan det være aktuelt at man får forebyggende behandling med et antiviralt legemiddel for selv å unngå sykdommen. Både Tamiflu® og Relenza® er vurdert, og kan brukes, men Relenza er det foretrukne legemiddelet til profylaktisk behandling av gravide ut fra helsemyndighetenes vurdering. Begge legemidlene vil være tilgjengelige fra apotek.

Legemidler til behandling av influensa-sykdom

Håndtering av nærkontakter av tilfeller med ny influensa A(H1N1)

Reiseråd for gravide

Gravide bør nøye vurdere behovet for å reise til områder med høy influensaaktivtet. Dersom de må reise, kan de diskutere med legen behovet for å ha med en pakke Tamiflu.

Områder med høy influensaaktivitet

Ny influensa A(H1N1): Råd om reiser til utlandet

Gravide helsepersonell

Alt helsepersonell skal følge basale smittevernrutiner og andre råd for å unngå smitte. Det bør legges til rette for at gravide helsepersonell så langt råd er kan skjermes for utstrakt kontakt med influensasyke i arbeidet. Gravide bør ikke delta i aerosolgenererende prosedyrer hos pasienter med ny influensa A(H1N1).

Råd om beskyttelse av helsepersonell i forbindelse med influensa A(H1N1 )

Råd til ammende

Morsmelk er generelt bra for barns evne til å bekjempe infeksjoner. Det er ikke noe i veien for å fortsette ammingen selv om mor er syk. Mor bør være ekstra påpasselig med håndhygiene og hostehygiene for å unngå å smitte barnet. Vær oppmerksom på feber og andre symptomer hos barnet.

Tamiflu ved graviditet og amming

Mange gravide er blitt behandlet med Tamiflu uten at dette har ført til fosterskader. Heller ikke dyrestudier har vist skadelige effekter på svangerskapsforløp, fosterutvikling eller fødsel. Det er heller ingen informasjon som tyder på skadelig effekt på barnet av om om en ammende mor tar Tamiflu. Det europeiske legemiddelverket EMEA har konkludert at fordelen med å gi Tamiflu til gravide og ammende er større enn de teoriske usikkerhetene.

Skrevet

var det jeg fant nå. Har vært livredd helt siden dette svineriet kom,

redd for sønn min på 3 år og meg selv som er gravid med enda en gossin liten sønn.

Men nå orker jeg ikke være redd mere, Har sprit i bilen og bruker den på hendene hver gang jeg går inn i bilen,det samme gjør mann min og sønn min..Mann min har en i bilen på jobb,og sønn min en i sekken i barnehagen.Det er mine forhåndsregler,ellers vil jeg slippe å bekymre meg 2 ganger..Nok vis jeg eller noen av oss får dette svineriet..Da skal jeg bekymre meg,men nå prøver jeg å slappe av,er da nok graviditetsplager som det er om amnn skal gå med angst i tilegg...

Mitt forslag er:

* sprit hender etter butikk,penger,b.hage.

*unngå syke mennesker, SEFF!

* Ikke dra på kjøpesentret på en Lørdag da er det jo stappa fullt.

* Og oppsøke lege så fort mann merker noe. Skader ALDRI å ringe en gang for mye=)

Ellers så prøv å nyte resten av graviditeten:)

Selv om det har sine ups and downs!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...